رویترز: اروپا مکانیسم حل اختلافات برجام را فعال می نماید اما به شورای امنیت نمی رود

به گزارش تور گرجستان ارزان، یک خبرگزاری انگلیسی به نقل از منابع دیپلماتیک مدعی شد که طرف های اروپایی برجام، مکانیسم حل اختلافات برجام را در سال آینده میلادی فعال می نمایند اما فورا به شورای امنیت نمی فرایند.

رویترز: اروپا مکانیسم حل اختلافات برجام را فعال می نماید اما به شورای امنیت نمی رود

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، خبرگزاری رویترز امروز (آدینه) به نقل از چند دیپلمات گزارش داد که کشورهای اروپایی باقی مانده در توافق هسته ای ایران، احتمالا مکانیسم حل و فصل اختلافات در برجام را در ماه ژانویه 2020 فعال می نمایند.

استفاده از مکانیسم حل اختلافات برجام، می تواند زمینه ای برای استفاده طرف اروپایی از مکانیسم ماشه باشد که به بازگشت اتوماتیک تحریم های شورای امنیت علیه ایران منجر می گردد.

بر این اساس، احتمالا اروپایی ها با هدف به عقب بازگرداندن گام های کاهش تعهدات برجامی ایران، مکانیسم مزبور را فعال می نمایند اما برای احیای تحریم های سازمان ملل علیه ایران که باعث فروپاشی کامل برجام می گردد، عجله نمی نمایند.

رویترز به نقل از شش دیپلمات غربی و اروپایی - که نامی از آنها ذکر نکرد - مدعی شد کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس با یکدیگر توافق نموده اند که این فرآیند را شروع نمایند اما فعلا صبر می نمایند تا ببینند ایران پیش از تصمیم نهایی (رفتن به شورای امنیت) چه گام هایی برمی دارد.

بر این اساس، یک منبع دیپلماتیک اروپایی می گوید: شروع این فرایند با هدف حل مسائل مشکل ساز و حفظ توافق [هسته ای] انجام می گیرد. تحریم های سازمان ملل [اما] به صورت اتوماتیک به دنبال این فرایند نمی آید. اگر ما تصمیم بگیریم که این کار (احیای تحریم های سازمان ملل) را انجام دهیم، به معنای آن است که تصمیم گرفته ایم میخ آخر را به تابوت [برجام] بزنیم.

به نوشته رویترز، این دیپلمات ها می گویند تا زمانی که گام های کاهش تعهدات برجامی ایران از آستانه غیر قابل قبولی (خط قرمز) عبور نکند، کشورهای اروپایی نیز به جای حرکت به سمت احیای تحریم ها، روی طولانی کردن فرایند تمرکز می نمایند.

بر این اساس، سه منبع دیپلماتیک ادعا می نمایند که سه کشور اروپایی مخصوصا فرانسه، در حال لابی کردن با چین و روسیه هستند تا آنها را به نشان دادن اتحاد در جمع پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل مجاب نمایند اما مسکو و پکن هنوز می گویند که مخالف شروع فرایند حل اختلاف هستند.

دیپلمات دیگری به رویترز گفت: ما احساس می کنیم که دیپلماسی هنوز نمرده است.

رویترز در ادامه این گزارش، به نقل از یک مقام ارشد ایرانی نوشت: تروئیکای اروپایی به ایران اطلاع داده اند که می خواهند مکانیسم را فعال نمایند. اگر آنها این کار را انجام دهند، ایران نیز اقدام متناسب را انجام می دهد. آنها اگر می خواهند توافق [هسته ای] را حفظ نمایند، باید به وعده هایشان عمل نمایند چون در غیر این صورت ایران گام های بعدی را برمی دارد.

مکانیسم ماشه چیست؟

مکانیسم ماشه، بخش نهایی از ساز و کار حل اختلاف ذیل برجام است که می تواند قطعنامه های پیشین سازمان ملل را که بر اساس قطعنامه 2231 تعلیق شده بودند، باز گرداند.

در حقیقت منظور از مکانیسم ماشه بخش پایانی همان ساز و کار حل اختلافات در بندهای 36 و 37 در برجام است. این 2 بند از آنجا که رجوع به آنها می تواند به بازگشت اتوماتیک تحریم های بین المللی علیه ایران بینجامد، به مکانیسم ماشه معروف شده است.

بند 37 برجام عنوان می نماید: متعاقب دریافت ابلاغ طرف شاکی، به نحو مشروح در فوق، به همراه توضیحی از کوشش های توأم با حسن نیت آن طرف برای طی فرآیند حل و فصل اختلاف پیش بینی شده در برجام، شورای امنیت سازمان ملل متحد می بایست منطبق با رویه های خود در مورد قطعنامه ای برای تداوم لغو تحریم ها رای گیری کند. چنانچه قطعنامه فوق الذکر ظرف 30 روز از تاریخ ابلاغ به تصویب نرسد، سپس مفاد قطعنامه های سابق شورای امنیت سازمان ملل متحد مجدداً اعمال خواهند شد، مگر اینکه شورای امنیت سازمان ملل متحد به نحو دیگری تصمیم گیری کند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 3 بهمن 1398 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 897

به "رویترز: اروپا مکانیسم حل اختلافات برجام را فعال می نماید اما به شورای امنیت نمی رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویترز: اروپا مکانیسم حل اختلافات برجام را فعال می نماید اما به شورای امنیت نمی رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید