خبرنگاران پایبندی به قطعنامه 2231 آزمونی برای اروپایی ها

به گزارش تور گرجستان ارزان، تهران - خبرنگاران - قطعنامه 2231شورای امنیت سازمان ملل، یکی ازمهمترین دستاوردهای دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران درمذاکرات هسته ای با قدرت های جهانی است که نه تنها ایران را از ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد خارج بلکه بر اساس آن در 27 مهرماه امسال چهار دهه محدودیت علیه توانمندی های دفاعی تهران سرانجام خواهد یافت.

خبرنگاران پایبندی به قطعنامه 2231 آزمونی برای اروپایی ها

بر اساس این قطعنامه که سندی حقوقی، بین المللی، الزام آور و پشتوانه برجام بوده، تحریم تسلیحاتی ایران 27 مهرماه امسال لغو می شود؛ تحریم هایی که قبل از برجام و براساس قطعنامه های سازمان ملل، خرید سلاح از سوی ایران و نیز خرید سلاح های ایران از سوی کشورهای دیگر را ممنوع کرده بود.

هر چه به 27 مهرماه و سرانجام پنجمین سال امضای برجام نزدیک تر می شویم، در واقع به روزی تاریخی برای کشورهای مدعی نفوذ و جایگاه در عرصه بین المللی نیز نزدیکتر شده ایم که باید میان الگوی چندجانبه گرایی و نظام تک قطبی یکی را انتخاب کنند.

آمریکا که 18 اردیبهشت ماه 1397 (8 می 2018) با فرمان دونالد ترامپ از برجام خارج شد، سیاست فشار حداکثری خود را بر محور اجماع سازی جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران و هراس افکنی از قدرتمند شدن بیشتر ایران در منطقه قرار داده است.

برایان هوک کننده ویژه آمریکا در امور ایران این روزها با حضور در امارات، عربستان و سرزمین های اشغالی، نمایش های ساختگی نیکی هیلی کننده سابق سازمان ملل در آمریکا را ادامه می دهد تا بتواند در دل حاکمان عرب منطقه از سرانجام تحریم تسلیحاتی ایران هراس افکنی کرده و راه را برای دور زدن قطعنامه 2231 شورای امنیت و تداوم تحریم های تسلیحاتی ایران که کاملا غیرحقوقی و فاقد مشروعیت است، هموار سازد.

سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه نیز که از زمان اجرای برجام به دلیل ناتوانی در اجرای تعهداتشان بارها مورد انتقاد مقامات جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته اند، با حمایت آمریکا قطعنامه ای را اخیرا به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشنهاد دادند که شورای حکام پس ازهشت سال (30 خرداد ماه امسال) نخستین قطعنامه ضد ایرانی خود را پس از توافق برجام تصویب کرد. در واقع، اروپا با پیشنهاد این قطعنامه تعجب برانگیز ضدایرانی نشان داد که بیش از همیشه در برابر رویکرد یکجانبه گرایانه آمریکا ضعیف و منفعل است.

قرار است امروز سه شنبه نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی نهمین گزارش دبیرکل این سازمان درباره اجرای قطعنامه 2231 برگزار شود. براساس این قطعنامه، دبیرکل سازمان ملل متحد موظف است هر 6 ماه گزارشی از نحوه اجرای این قطعنامه به شورای امنیت ارائه دهد و سایر اعضا نیز درباره آن تبادل نظر کنند.

مجید تخت روانچی کننده دائم ایران در سازمان ملل متحد در گفت و گو با خبرنگاران، درباره پیش بینی فضای نشست امروز می گوید: به نظرم نشست امروز، هم در مواضع کشورها و هم در موضع دبیرکل، حکایت از آن است که خواهان اجرای برجام و قطعنامه 2231 هستند، همان چیزی که آمریکا علاقه ای به شنیدن آن ندارد اما بار دیگر مجبور می شود در این نشست آن ها را بشنود.

وی درعین حال هدف آمریکا را از بین بردن برجام می داند و تصریح می کند: خود ترامپ هم از ابتدا گفته بود که این توافق را قبول نداریم. در طول این چند سال هم تلاش زیادی کردند که مجبور نشوند به این کاری که الان به دنبالش هستند، برسند اما پیروز نشدند و هرچه گذشت بیشتر در انزوای بین المللی قرار گرفتند. از این رو الان تلاش می کنند به سمتی بروند که دیگر برجامی در کار نباشد.

کننده ایران در سازمان ملل متحد همچنین قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس به پیشنهاد سه کشور اروپایی را بسیار نابجا و فاقد مبنای حقوقی می داند و می گوید: این قطعنامه، نوع رای گیری و رای نهایی آن، نشان دهنده آن بود که یک حرکت سیاسی است و برای فشار بر ایران تنظیم شده بود. در حالی که ما با آژانس در حال همکاری هستیم، ناگهان قطعنامه ای را علم می کنند و به تصویب آن اصرار می ورزند. این اصرار درباره موضوعی که ادعا می کنند 17 سال پیش اتفاق افتاده است و خودشان هم می گویند که هیچ مشکل و خطر اشاعه ای نداشته است.

روانچی تاکید می کند: تصویب و اصرار این قطعنامه سوال برانگیز است و نشان می دهد یک حرکت سیاسی برای ایجاد فشار بر ایران است و به نظر ما در ادامه حرکت آمریکا است که در شورای امنیت دنبال می کند.

از این رو، علاوه بر آمریکا، اروپا نیز با فشار ترامپ به دنبال تکرار الگوی اجرا شده در شورای حکام آژانس است و قصد دارد قطعنامه ای را برای محدودسازی تسلیحاتی ایران پیشنهاد دهد که عدم پایبندی اروپا به قطعنامه 2231 عملا همراهی با آمریکا در جهت تخریب کامل برجام است.

حرکت اروپا در این جهت عملا به این معنی است که هر چهار عضو غربی امضاکننده برجام از توافق خارج شده و دیگر سندی به نام برجام وجود نخواهد داشت.

از سوی دیگر، چگونگی اجرای قطعنامه 2231 برای مجموعه کشورهای عضو برجام از جمله چین و روسیه نیز بسیار مهم و تعیین کننده است. آمریکا طبق سند راهبردی امنیت ملی خود، تمرکز منافع خاورمیانه ای خود را در رقابت با روسیه و چین قرار داده و مهار ایران در امتداد آن قرار گرفته است.

در سرانجام می توان گفت سیاست کاخ سفید علیه ایران در آستانه انتخابات سوم نوامبر (13 آبان ماه امسال) ریاست جمهوری آمریکا، اگرچه عدم رویارویی نظامی همراه با صبوری استراتژیک توام با تحریم های بیشتر است اما تلاش می کند هزینه های یک جنگ فرسایشی را بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل کند.

در واقع، از آنجا که جمهوری اسلامی ایران با راهبرد مقاومت فعال ظرفیت های لازم را در بخش های مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی ایجاد کرده و قدرت بازدارندگی خود را ارتقا داده است، آمریکا و متحدینش با سیاسی کردن پرونده های فیمابین، تلاش می کنند اجازه استفاده از ظرفیت های حقوقی و دیپلماتیک را از تهران بگیرند.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1384

به "خبرنگاران پایبندی به قطعنامه 2231 آزمونی برای اروپایی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پایبندی به قطعنامه 2231 آزمونی برای اروپایی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید