تصمیم عربستان برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای

به گزارش تور گرجستان ارزان، شورای وزیران عربستان سعودی، الحاق این کشور به سازمان همکاری شانگهای به عنوان شریک گفت و گو را تصویب کرد.

تصمیم عربستان برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای

به گزارش خبرنگاران، پایگاه خبر النشره روز چهارشنبه نوشت: شورای وزیران عربستان بعلاوه به وزیر انرژی و رئیس هیات مدیره شهرک انرژی اتمی و تنوپذیر این کشور به نام شهرک ملک عبدالله، ماموریت داد تا با آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره پیش نویس یک توافقنامه فیمابین مذاکره کند.

بر همین اساس قرار است، عربستان و آژانس بین المللی انرژی اتمی در رابطه با برنامه کارکنان حرفه ای جوان و تهیه نسخه نهایی برای تکمیل مراحل قانونی همکاری نمایند.

النشره شرح و جزییات بیشتری در مورد تصمیمات نو شورای وزیران عربستان سعودی از جمله پیوستن عربستان به شانگهای نداد.

سازمان همکاری شانگهای (SCO) یک سازمان بین المللی و اوراسیایی است که در قالب یک ائتلاف سیاسی، مالی و نظامی در شهر شانگهای چین در 15 ژوئن 2001 به وسیله 6 کشور چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه گذاری شد. این کشورها، به استثنای ازبکستان، اعضای مجموعه پنجگانه شانگهای بودند که در 26 آوریل 1996 در همین شهر تاسیس شد.

پس از آن، هند و پاکستان نیز در 9 ژوئن 2017 در نشست آستانه به عنوان اعضای کامل به این سازمان پیوستند.

در مورد جمهوری اسلامی ایران نیز، در جریان اجلاس سران این سازمان که در دوشنبه مرکز تاجیکستان در 17 سپتامبر 2021 برگزار گردید، اعضا با تغییر شرایط ایران در سازمان از عضو ناظر به عضو کامل موافقت کردند./

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 فروردین 1402 بروزرسانی: 9 فروردین 1402 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 2520

به "تصمیم عربستان برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصمیم عربستان برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید