نفت و خلیج فارس؛چین جایگزین آمریکا ؟

به گزارش تور گرجستان ارزان، آمریکا از صف مصرف کنندگان به صف تولیدکنندگان نفت خام جابجا شده است.

نفت و خلیج فارس؛چین جایگزین آمریکا ؟

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید.

خبرنگاران؛ رضا غبیشاوی - ارتش های سه کشور ایران، روسیه و چین به تازگی در دریای عمان و اقیانوس هند مانور مشترک دریایی برگزار نموده اند. این برای نخستین باری است که دو کشور روسیه و چین در منطقه خلیج فارس، مانور برگزار می نمایند.

در این باره می توان از منظر تغییر صندلی خلیج فارس برای آمریکا و چین پرداخت.

صندلی و موقعیت خلیج فارس در بخش نفت برای آمریکا تغییر بنیادینی نموده است. رفتارهای آمریکا در حوزه سیاست خارجی و نظامی، تابعی از موقعیت های مالی است.

خلیج فارس به دلیل نقش سرنوشت سازی که در بخش فراوری و صادرات نفت دارد از اهمیت بالایی در سطح دنیا برخوردار است. براساس آمار سال 2016 اداره اطلاعات انرژی آمریکا، روزانه 18.5 میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز عبور می نماید که معادل 30 درصد کل انتقال دریایی نفت دنیا است.

بخش اعظم نفت امارات، عراق و عربستان سعودی و کل نفت ایران، کویت و قطر به وسیله خلیج فارس صادر می گردد.

اما موقعیت آمریکا در بخش نفت و انرژی در چند سال اخیر تغییر اساسی نموده است. آمریکا از صف مصرف نمایندگان به صف فراورینمایندگان نفت خام جابجا شده است.

تا قبل از این، آمریکا، بزرگترین واردنماینده نفت خام دنیا بود اما هم اکنون با افزایش جهشی فراوری نفتش، این کشور در کنار سعودی و روسیه به یکی از سه کشور بزرگ فراورینماینده نفت دنیا تبدیل شده است. این جهش فراوری نفت آمریکا مدیون پیشرفت علمی این کشور در زمینه فراوری نفت شنی (نفت شل) با هزینه کمتر است.

این جابجایی بزرگ در عرصه نفت دنیا، تاثیرات بزرگی را در سایر حوزه ها از جمله حوزه نظامی و روابط بین المللی داشته و دارد.

تا قبل از این، آمریکا بزرگترین واردنماینده نفت خام دنیا بود اما هم اکنون این صندلی به چین رسیده است.

آمریکا و چین به ترتیب بزرگترین اقتصاد دنیا هستند.

پیش بینی می گردد تا سال 2030، اقتصاد چین از اقتصاد آمریکا پیشی بگیرد و به بزرگترین اقتصاد دنیا تبدیل گردد.

میان حجم اقتصاد و رشد مالی کشورها و مصرف نفت آنها ارتباط مستقیم وجود دارد.

در نتیجه پیش بینی می گردد چین در سال 2030، علاوه بر بزرگترین واردنماینده نفت خام دنیا به بزرگترین مصرف نماینده نفت دنیا نیز تبدیل گردد.

در این شرایط، خلیج فارس به عنوان یکی از بزرگترین مراکز فراوری نفت دنیا، برخلاف گذشته، دیگر تامین نماینده اصلی نفت آمریکا نیست بلکه به تامین نماینده اصلی نفت چین تبدیل شده است. آمریکا در حال حاضر رقیب عربستان سعودی و دیگر کشورهای ساحلی خلیج فارس در زمینه صادرات نفت است.

این موضوع به هنگام واکنش ترامپ به افزایش تنش ها در خلیج فارس کاملا واضح بود.

دونالد ترامپ رئیس ایالات متحده آمریکا پس از اوج دریافت تنش های نفتی در خلیج فارس به این نکته اشاره نمود که این منطقه دیگر مانند گذشته برای آمریکا اهمیت ندارد و امریکا خود، نفت مورد احتیاجش را فراوری می نماید.

ترامپ توصیه نموده بود کشورهایی که از نفت خلیج فارس استفاده می نمایند خود باید تامین امنیت انتقال نفت مورد احتیاج خود را برعهده بگیرند. همین موضوع باعث شد بعضی کشورهای اروپایی، ائتلاف دریایی در خلیج فارس ایجاد نمایند. کشورهای ژاپن و هند هم از برنامه خود برای اعزام کشتی جنگی به منطقه خبر دادند.

چین قبل از این هم به دنبال افزایش ناامنی ها در تنگه باب المندب (یکی از وروردی های دریای سرخ و مسیرهای تجارت شرق - غرب) به دلیل شرایط سومالی و جنگ یمن، اقدام به اعزام نیروی نظامی به جیبوتی (کشور ساحی تنگه باب المندب) و ایجاد پایگاه نظامی در این کشور کرد.

پیش بینی می گردد در آینده، حضور و نقش آفرینی آمریکا در منطقه خلیج فارس روز به روز کمتر گردد. آمریکا چین و شرق آسیا را تهدید و چالش اصلی خود می داند در نتیجه کوشش می نماید تمرکز نظامی خود را به این سمت از دنیا منتقل نمایند.

در مقابل، اهمیت خلیج فارس برای چین روز به روز افزایش خواهد یافت. در نتیجه چین کوشش می نماید حضور خود را در بخش های مختلف از جمله نظامی در خلیج فارس افزایش دهد.

البته چین به مانند آمریکا از چنان قدرتی برخوردار نیست که بتواند در مناطق فراسرزمینی، به صورت یگانه، نظم بخشی نظامی داشته باشد. همچنین ارتش چین در مناطقی مانند شبه جزیره، تایوان و دریای چین جنوبی در موقعیت آماده به جنگ قرار گرفته است. در نتیجه از توانایی مداخله نظامی در فراسرزمین برخوردار نیست.

به عنوان مثال، در موضوع سوریه، با وجود اینکه چین در کنار روسیه، به سود دولت بشار اسد بیش از 10 مرتبه رای وتو داد اما در حوزه نظامی و برخلاف روس ها حاضر به اعزام نیرو به سوریه نشد و حداکثر تعدادی نیروی نظامی بخش بهداشت و درمان به سوریه ارسال نموده است.

در نتیجه احتمالا چینی ها برای حضور نظامی در منطقه خلیج فارس به دنبال ایجاد ائتلافی از کشورهای همسو خواهد بود. کشورهایی که برای فعالیت های نظامی فراسرزمینی یا منطقه ای از اشتیاق و انگیزه لازم برخوردارند گزینه مناسبی برای این همسویی خواهند بود. به عنوان مثال، روسیه شایسته چنین توصیفی است.

دوگانه چین - روسیه (قدرت های مالی - نظامی/سیاسی) یادآور دوگانه اروپایی آلمان - فرانسه (مالی - نظامی/ سیاسی) است.

روسیه هم مانند آمریکا، یکی از فراوری نمایندگان بزرگ نفت دنیا است اما به منطقه خلیج فارس نگاه امنیت منطقه ای و مالی دارد. به دنبال حضور موفقیت آمیز ارتش روسیه در سوریه، حالا استقبال حکومت های دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه از روسیه بیشتر شده است. از زمان شروع بحران در سوریه، قراردادهای نظامی کشورهای جنوب خلیج فارس با روسیه افزایش چشم گیری داشته است.

در نتیجه می توان برای آینده پیش بینی کرد چین در کنار روسیه به دنبال تقویت حضور نظامی در خلیج فارس و افزایش نقش آفرینی خود در این منطقه باشند.

-

بیشتر بخوانید

رژه دریایی ایران، چین و روسیه (عکس)

دلیل حضور چین و روسیه در رزمایش مشترک با ایران (فیلم)

دریادار خانزادی: برگزاری سالانه رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین

منبع: عصر ایران
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 905

به "نفت و خلیج فارس؛چین جایگزین آمریکا ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نفت و خلیج فارس؛چین جایگزین آمریکا ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید