افزایش 13درصدی بازدید از موزه ها و اماکن فرهنگی خراسان رضوی در سال 98

به گزارش تور گرجستان ارزان، رئیس گروه موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: در سال 98 شاهد افزایش 13درصدی بازدید از موزه ها و اماکن فرهنگی نسبت به سال 97 بوده ایم.

افزایش 13درصدی بازدید از موزه ها و اماکن فرهنگی خراسان رضوی در سال 98

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، محمدرضا پهلوان امروز چهارشنبه 27 فروردین ماه 1399 با اعلام این خبر افزود: در سال 98 شاهد افزایش بازدید از موزه ها و اماکن فرهنگی در خراسان رضوی بوده ایم، دراین بین پر بازدیدترین موزه ها و اماکن فرهنگی به ترتیب آرامگاه فردوسی و موزه توس، آرامگاه خیام و موزه نجوم، باغ موزه آرامگاه نادری و همچنین آرامگاه عطار نیشابوری بوده اند.

موزه توس یا فردوسی

او ادامه داد: موزه توس در مجموعه فرهنگی باغ آرامگاه فردوسی قرار گرفته است، ساختمان این موزه را مهندس هوشنگ سیحون در سال 1347 برای چایخانه سنتی طراحی کرد، پس از افتتاح آرامگاه و بزرگداشت هزاره فردوسی به مکانی نیاز بود تا بتوانند آثار و اشیاء اهدایی به آرامگاه و دیگر آثار تاریخی مکشوفه از شهر توس را به نمایش بگذارند، بنابراین در سال 1361 خورشیدی این بنا تبدیل به موزه فردوسی شد.

رئیس گروه موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اظهار کرد: اشیاء موزه به چهار بخش شامل آثاری که در کاوش های باستان شناسی از دشت توس به دست آمده است، آثاری که تجلی گر روح حماسی و پهلوانی شاهنامه است، اشیاء خلق شده در عصر فردوسی و اشیاء اهدایی تقسیم می شود.

موزه خیام

او گفت: این موزه در شهر نیشابور دریکی از ساختمان های داخل بنای باغ آرامگاه خیام با حدود 120 مترمربع مساحت و همزمان با برگزاری کنگره جهانی خیام در سال 1379 افتتاح شده است، هدف از ایجاد این موزه به نمایش گذاشتن آثار تاریخی مرتبط با مرتبه علمی خیام و آنچه در دانش نجوم و ریاضیات و دیگر موارد حکیم عمر خیام از آن سخن گفته، بوده است.

موزه نادری

پهلوان ادامه داد: موزه نادری در قسمت اصلی بنای یادبود آرامگاه نادرشاه افشار در دو تالار به منظور معرفی آثار تاریخی این دوره شکل گرفته است، این بنا به همت انجمن آثار ملی در سال 1342 خورشیدی با طراحی مهندس هوشنگ سیحون ساخته شده است. چشم انداز خارجی بنا، تندیسی است از نادرشاه سوار بر اسب به همراه تنی چند از سربازانش بر فراز یک حجم سنگی مرتفع که آن را مجسمه ساز شهیر ایرانی زنده یاد استاد ابوالحسن صدیقی ساخته است.

او گفت: خراسان رضوی دارای 92 موزه فعال در کشور است که 36 مورد از آن ها در مشهد بوده و با توجه به وجود 700 موزه در ایران، حدود 14 درصد موزه های کشور در این استان قرار گرفته است که بعد از استان تهران دارای بیشترین تعداد موزه است و توسط اداره کل میراث فرهنگی، آستان قدس رضوی، اداره کل محیط زیست، اوقاف، سازمان زمین شناسی، دانشگاه فردوسی و سایر دستگاه ها و بخش خصوصی ساخته و اداره می شوند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 19 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1263

به "افزایش 13درصدی بازدید از موزه ها و اماکن فرهنگی خراسان رضوی در سال 98" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 13درصدی بازدید از موزه ها و اماکن فرهنگی خراسان رضوی در سال 98"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید