یکی از قدیمی ترین نسخه های خطی آثار عطار در کتابخانه ملی است

به گزارش تور گرجستان ارزان، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، یکی از قدیمی ترین نسخه های خطی آثار عطار در کتابخانه ملی است.

یکی از قدیمی ترین نسخه های خطی آثار عطار در کتابخانه ملی است

قضیه چیست؟

سید محمد صادق ابراهیمیان، فهرست نویس نسخ خطی کتابخانه ملی ایران درباره نسخ نفیس باقیمانده از عطار نیشابوری در گنجینه کتابخانه ملی گفت: در گنجینه اداره کل کتاب های خطی و نادر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، 18 نسخه خطی از آثار عطار از جمله کلیات، منتخبات و دیوان اشعار او نگهداری می شود که ارزش پژوهشی قابل توجهی برای محققین دارد.

فهرست نویس نسخه های خطی کتابخانه ملی توضیح داد: البته در کنار این آثار مستقل، به سلیقه کاتبان و به فراخور احوال و اقتضا در قالب مجموعه هایی چون جُنگ، سفینه و تذکره به آثاری از این شاعر نامی برمی خوریم که در بیش از 170 نسخه آمده و در کتابخانه ملی نگهداری می شود.

ابراهیمیان در تشریح بعضی از مهمترین نسخ خطی آثار عطار در کتابخانه ملی اعلام کرد: یک نسخه خطی از منطق الطیر، کتابت به سال 867 هجری قمری در کتابخانه ملی نگهداری می شود که دارای تذهیب زیبا بوده و این نسخه خطی با جدول کشی دولایه زر و جوهر آب لاجورد نگاشته شده است.

او ادامه داد: یک نسخه خطی دیگر که شامل کلیات آثار عطار نیشابوری می شود نیز در کتابخانه ملی نگهداری می شود که کتابت آن به سال 847 هجری قمری برمی شود و توسط محمد ابن حاجی طالب نیشابوری کتابت شده است. این نسخه به دلیل آرایه های زیبایی که دارد، احتمال می رود به سفارش یک شخصیت مهم حکومتی کتابت شده و به نوعی نسخه خطی سلطانی است.

ابراهیمیان به دیگر نسخه خطی کلیات آثار عطار نیشابوری در کتابخانه ملی که کتابت آن به شیوه متن و حاشیه و برای دوره تیموری است، اشاره نمود و گفت: کتابت این نسخه خطی متعلق به سال 862 ق. است و شیوه کتاب آرایی آن برگرفته از مکتب هرات است.

او به یکی از قدیمی ترین نسخ خطی آثار عطار نیشابوری که مربوط به قرن هفتم هجری قمری و نزدیک به تاریخ و زمان زندگی عطار بوده اشاره نمود و گفت: این نسخه بر روی کاغذ اعلای سمرقندی با خط نسخ پخته ای کتابت شده که به علت افتادگی در شروع و انجام تاریخ دقیق کتابت و نام کاتب معلوم نیست. اما از رسم الخط و نوع کاغذ برمی آید که در همان قرن 7 ق. نگاشته شده است. این نسخه پیش از این در تملک زنده یاد استاد دکتر صادق کیا بوده است.

منبع: همگردی
انتشار: 23 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1400 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1902

به "یکی از قدیمی ترین نسخه های خطی آثار عطار در کتابخانه ملی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یکی از قدیمی ترین نسخه های خطی آثار عطار در کتابخانه ملی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید