معرفی مشاهیر شیرازی، شهر شعر و ادب

به گزارش تور گرجستان ارزان، شیراز به عنوان شهر شعر و ادب در ایران شناخته می گردد، بسیاری از بزرگان و مشاهیر ایرانی در این شهر زندگی نموده اند و آثار فرهیخته ای از خود برجای گذاشته اند. در این بخش به معرفی مشاهیر شیرازی پرداخته ایم تا شما نیز بیش از پیش با این مشاهیر آشنا شوید، از این رو پیشنهاد میکنیم که تا سرانجام با ما همراه باشید.

معرفی مشاهیر شیرازی، شهر شعر و ادب

مشهورترین افراد شهر شیراز چه کسانی هستند

مشاهیر و بزرگان شیراز به دو دسته اصلی افراد مشهور و گمنام تقسیم بندی می شوند، در این بخش به معرفی افراد مشهور شهر شیراز پرداخته ایم، افرادی که مطمئنا نامی از آنها در کتاب های درسی، جست و جوهای وب و حتی گفت و گوهای محبت آمیز تان شنیده باشید.

کوروش

کوروش که لقب اولین پادشاه هخامنشی را بر دوش می کشد، مشهورترین و محبوب ترین پادشاه جهان به شمار می رود. مدت زمانی که کوروش بر ایران حکومت کرد 30 سال بوده است ولی در این مدت زمان به حدود نیمی از کره زمین حکمفرمایی مینموده است. از کوروش به عنوان پادشاهی عادل یاد می شود به طوری که نسخه اولیه قوانین حقوق بشر را از روی منشور این پادشاه برداشته اند. در حال حاضر آرامگاه کوروش در مجموعه پاسارگاد واقع شده است و شما میتوانید همه روزه از مقبره کوروش بزرگ تماشا نمایید.

حافظ برجسته ترین مشاهیر شیرازی

حافظ که همه ما آنرا با دیوان حافظش میشناسیم از مطرح ترین شاعران و غزل سرایان ایرانی است که معروفیت جهانی دارد. از آرامگاه حافظ به عنوان یکی از نمادهای شهر شیراز یاد می شود. در حافظه شیراز که محل دفن حافظ است، تعداد بسیاری از شاعران و ادیبان دوران های مختلف ایرانی نیز آرمیده اند و شما با بازدید از این محل فرصت بازدید از مقبره این مشاهیر شیرازی هم خواهید داشت. از جمله این مشاهیر می توان به اهلی شیرازی، فرصت الدوله شیرازی، میرزا نظام الدین دستغیب، علی محمد قوام الملک، میرزا محمد رضا حکیم، میرزا عباس حکیم، دکتر لطفعلی صورتگر شیرازی، محمد خلیل رجایی و دکتر مهدی حمیدی شیرازی اشاره نمود.

سعدی

سعدی شیرازی سومین شخص از مشاهیر شیرازی است که با سفر به این شهر می توانید از مقبره او بازدید کنید. مشرف الدین مصلح بن عبدالله شیرازی متخلص به سعدی در سال 606 هجری قمری در شیراز به جهان آمد و در سال 690 هجری قمری نیز در این شهر دار فانی را وداع گفت. آرامگاه سعدی را میتوان یکی از جمله مطرح ترین جاذبه های گردشگری شیراز دانست.

شوریده شیرازی

شوریده شیرازی یکی از جمله مطرح ترین شاعران زمان قاجار در شیراز به شمار می رود. او که در سال 1276 هجری قمری به دنیا آمد، در 17 سالگی دچار بیماری آبله شد و از ناحیه هر دو چشم نابینا شد. باتوجه به هم دوره بودن شوریده شیرازی با ملک الشعرای بهار، نامه نگاری های این دو با هم بسیار معروفیت یافت. شوریده شیرازی در 1311 به یاری حسنی قلی خان نظام السلطنه مانی و میرزا علی اصغر اتابک، توانست به دربار ناصر الدین شاه راه یابد. ناصر الدین شاه به علت سرودن قصیده و مدحیه قریه بورنجان واقع در کوهمره را به او بخشید. کوهمره نام سه منطقه در استان فارس است که در حوالی منطقه شیراز تا کازرون قرار گرفته است. این شاعر فرهیخته در سال 1345 هجری قمری در شیراز فوت نمود و در کنار آرامگاه سعدی به خاک سپرده شد.

خواجوی کرمانی از مشاهیر شیرازی

در نیمه اول قرن هشتم فردی به جهان آمد که بعدها به خواجوی کرمانی معروفیت یافت. او که به غزل سرایی به تقلید از شیوه سنایی معروف بود، در سرودن مثنوی نیز از فردوسی الهام میگرفت. در بسیاری از اشعار این شاعر از مضامین عرفانی استفاده شده است. اشعار او تاثیرات بسیاری بر شاعران بعدی همانند حافظ گذاشته است. اصالت این شاعر کرمانی بوده ولی در سالهای آخر عمرش به شیراز رفته و در نهایت در همین شهر نیز فوت می نماید. در نزدیکی حافظیه شیراز و نرسیده به دروازه شیراز این امکان را خواهید داشت تا از مقبره این شاعر بزرگ نیز تماشا کنید.

سیبویه شیرازی

یکی دیگر از مشاهیر شیرازی سیبویه شیرازی است. او که از جمله فیلسوفان و زبان شناسان مطرح ایرانی و یکی از جمله دانشمندان و مراجع بزرگ اسلامی به شمار می رود از پایه گذاران علم صرف و نحو در زبان عربی به شمار می رود. از او به عنوان اولین کسی که به جزئیات زبان عربی پرداخته است و اصول و صرف و نحو را در آن ابداع نمود. از جمله دیگر ابداعات این دانشمند ایرانی میتوان به نشانه گذاری های فتحه، کسره و ضمه اشاره نمود. او در 40 سالگی راهی خراسان شد اما در مسیر بیمار شده و در شیراز فوت میکند و در همین شهر به خاک سپرده شد. برای بازدید از مقبره این دانشمند بزرگ میبایست به یکی از محله های قدیمی شهر شیراز به نام سنگ سیاه مراجعه کنید.

باباکوهی

یکی دیگر از مشاهیر شیرازی با نام باباکوهی شناخته می شود. مقبره این شاعر در دامنه کوه صبوی شیراز قرار گرفته است و قدمت آن به دوره آل بویه باز می شود. برای بازدید از این مقبره می توانید به دروازه شیراز مراجعه کنید. مقبره این شاعر در نزدیکی این جاذبه گردشگری شیراز واقع شده است.

ملاصدرا

ملاصدرا یکی دیگر از مشاهیر شیرازی است. او که فرزند حاکم شیراز بود در روز نهم جمادی الاول سال 980 هجری قمری در شهر شیراز به جهان آمد. باتوجه به اینکه پدر او فردی ثروتمند بود، تحصیلاتش به وسیله معلم خصوصی و در قصر پدری گذرانده شد.

از ملاصدرا به عنوان بهترین شاگرد میرداماد یاد می شود. پس از مهاجرت ملاصدرا از اصفهان به شیراز آغاز به تدریس مبانی جدیدی در فلسفه در این شهر نمود. باتوجه به شرایطی که در شیراز وجود داشت و مخالفت مدرسین فلاسفه وقت که در شیراز حضور داشتند، ملاصدرا تصمیم گرفت تا به قم رفته و سالها در این شهر زندگی و تدریس نماید. سالها بعد مجددا به شیراز بازگشت و تدریس خود را در این شهر از سر گرفت. در نهایت این عالم در سفر حج به بیماری مبتلا شد و در بصره فوت کرد. در حال حاضر مقبره او در سمت چپ حرم امام علی دفن شده است.

کریم خان زند از تاریخی ترین مشاهیر شیرازی

کریم خان زند یکی از جمله پادشاهان ایرانی است که پیش از اینکه به پادشاهی برسد اعظم شاه اسماعیل سوم صفوی بود. پس از مرگ نادرشاه بود که ایران را هرج و مرج و عدم ثبات فراگرفت. بسیاری از خوانین در سراسر کشور شورش نموده و قصد جدایی داشتند. در نهایت در سال 1178 بود که کریم خان توانست بر مخالفان خود پیروز شود و به عنوان وکیل الرعایا به پادشاهی ایران برسد. او تا انتها عمر خود در این سِمت باقی ماند و توانست سلسله زندیه را تاسیس نماید. کریم خان شیراز را به عنوان مرکز سلسله خود قرار داده و بناهای متعددی را در این شهر بنا نمود. در طول حکومت او بر ایران شرایط آرام و پایداری داشت. او در سال 1157 در شیراز درگذشت و در همین شهر نیز به خاک سپرده شد.

میرزای شیرازی

میرزای شیرازی در 4 اردیبهشت 1191 شمسی در شیراز به جهان آمد. میرازی شیرازی در سال 1243 به مرجعیت تقلید مسلمانان رسیدند. میرزای شیرازی را بیشتر به علت فعالیت های سیاسی که انجام داده است می شناسند. از جمله مطرح ترین فعالیت های سیاسی او میتوان به تحریم حکم توتون و تنباکو اشاره نمود.

سایر مشاهیر شیرازی در یک نگاه

همانطور که اشاره شد مشاهیری که در شیراز به جهان آمده اند و یا در این شهر زندگی و فوت نموده اند بسیار زیاد بوده و معرفی آنها در قالب یک متن نمیگنجند. از جمله سایر مشاهیر شیراز میتوان بیدل شیرازی، وصال شیرازی، قاآنی، عرفی، همای شیرازی، قطب الدین شیرازی، مهدی حمیدی شیرازی، انجوی، جانگیر خان صور اسرافیل، ندیم شیرازی و مانی شیرازی نیز اشاره نمود.

شما کدام یک از مشاهیر شیرازی را میشناسید؟

در این بخش از خبرنگاران به معرفی تعدادی از مشاهیر شیرازی پرداختیم، بجز موارد معرفی شده، شما دیگر کدام یک از این مشاهیر خوش نام شیرازی را میشناسید؟ نام آنرا در بخش نظرات برای ما و سایر دنبال کنندگان ذکر کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 8 شهریور 1403 بروزرسانی: 8 شهریور 1403 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 2614

به "معرفی مشاهیر شیرازی، شهر شعر و ادب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی مشاهیر شیرازی، شهر شعر و ادب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید