جایزه اسکار ؛ ایران در رده دوم آسیا، ایتالیا پیشتاز جهانی

به گزارش تور گرجستان ارزان، ایتالیا بیشترین افتخارات فیلم خارجی را در جوایز سالانه اسکار به دست آورده است. ایتالیا از مجموع 32 نامزدی 14 جایزه را از آن خود نموده است.

جایزه اسکار ؛ ایران در رده دوم آسیا، ایتالیا پیشتاز جهانی

یورونیوز نوشت: چهار فیلم اروپایی از بلژیکی، آلمان، ایرلند و لهستان به همراه یک فیلم آرژانتینی در امسال میلادی نامزدهای برترین فیلم غیر انگلیسی زبان اسکار شدند.

اینک بیایید به تاریخ آموزشگاه اسکار برگردیم تا ببینیم که کدام کشورها در کسب جوایز اسکار پیروز تر بوده اند.

ایتالیا بیشترین افتخارات فیلم خارجی را در جوایز سالانه اسکار به دست آورده است. این کشور حتی با وجود اینکه فقط یک فیلمش در قرن بیست و یکم (زیبایی بزرگ، 2014) برنده جایزه اسکار شده است اما فیلم های ایتالیایی همواره مورد علاقه شدید بوده اند. ایتالیا از مجموع 32 نامزدی 14 جایزه را از آن خود نموده است.

فرانسه یک استثنا

فرانسه با 41 بار نامزدی بالاتر از ایتالیا قرار گرفته است اما تنها 12 بار پیروز شده است. سه دهه است که هیچ شب باشکوهی برای صنعت سینمای فرانسه وجود نداشته است زیرا آخرین فیلمی که برنده شد، فیلم هندوچین در سال 1993 بود.

ژاپن با 5 جایزه در جایگاه سوم قرار گرفته است که دو جایزه اخیر در سال های 2009 و 2022 اهدا شده است. سه جایزه نخست در سال های اولیه تاریخ اسکار اهدا شده اند.

ایران هم با دو جایزه از میان 3 فیلم نامزد شده در رده دوم در میان کشورهای آسیایی قرار می گیرد. اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی تا کنون برای دو فیلم جدایی نادر از سیمین (2012) و فروشنده (2017) برنده جایزه اسکار فیلم خارجی زبان شده است.

جایزه اسکار برترین فیلم خارجی زبان، به شکل کنونی از سال 1956 اهدا می گردد، اما در ابتدا و از سال 1947 یک جایزه افتخاری بود.

در طول این مدت، هیات مدیره 4 جایزه به ایتالیا، 3 جایزه به فرانسه و ژاپن و یک جایزه به محصول مشترک فرانسوی-ایتالیایی در سال 1950 اهدا کرد.

اسپانیا و دانمارک در رتبه های بعدی قرار دارند که هر دو کشور اروپایی چهار بار دریافت جایزه را جشن گرفتند. در مجموع 20 فیلم اسپانیایی در مقایسه با 14 فیلم دانمارکی نامزد شده اند.

سوئد مورد خاصی است زیرا اینگمار برگمان، کارگردان سوئدی 3 بار برنده این جایزه شده است. برای درک جایگاه برگمان، او 10 بار نامزد رقابت شده است در حالی که کل صنعت فیلم سوئد 16 نامزدی اسکار در این بخش دریافت نموده است.

برندگان فیلم غیر انگلیسی زبان در بخش برترین فیلم

فقط دو فیلم خارجی غیرانگلیسی زبان در بخش برترین فیلم برنده جایزه اسکار شده اند. فیلم هنرمند که یک فیلم عمدتا صامت فرانسوی است در سال 2012 جایزه برترین فیلم را به خود اختصاص داد. فیلم انگل (پاراسایت) از کره جنوبی هم در سال 2020، جایزه برترین فیلم غیرانگلیسی زبان را از آن خود کرد.

فیلم ضد جنگ آلمانی در جبهه غرب خبری نیست هم ممکن است در امسال میلادی در نود و پنجمین دوره جوایز سالانه آموزشگاه اسکار تاریخ ساز گردد اما نه فقط از منظر فیلم غیرانگلیسی زبان. در سال 1930 نخستین فیلم بر اساس رمان اریش ماریا رمارک با همین عنوان، جایزه اسکار برترین فیلم را دریافت نموده بود.

منبع: عصر ایران
انتشار: 20 اسفند 1401 بروزرسانی: 20 اسفند 1401 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 2514

به "جایزه اسکار ؛ ایران در رده دوم آسیا، ایتالیا پیشتاز جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایزه اسکار ؛ ایران در رده دوم آسیا، ایتالیا پیشتاز جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید