وقتی اکسیر جوانی، تولیدکنندگان آن را پیر می نماید

به گزارش تور گرجستان ارزان، ارزش افزوده بالای فراوری ژل رویال زنبور عسل در بازارهای جهانی سبب شده تا ایران نیز فراوری این محصول با ارزش را در دستور کار صنعت زنبورداری قرار دهد.

وقتی اکسیر جوانی، تولیدکنندگان آن را پیر می نماید

به گزارش خبرنگاران، ایران به رغم شرایط آب و هوایی مناسب و داشتن صنعت زنبورداری قوی، در سال های گذشته تنها به فراوری عسل می پرداخت و به دیگر محصولات متنوع زنبور عسل همچون فراوری ژل رویال و موم توجه چندانی نداشت، در حالی که این ماده مغذی دارای ارزش بالایی است.

عسل مهمترین محصول زنبور عسل است که توسط زنبورهای کارگر فراوری می گردد، اما فعالیت زنبورهای کارگر منحصر به فراوری عسل نیست و محصولاتی همچون ژل رویال و موم را نیز فراوری می نمایند.

ژل رویال (royal jelly) به عناوین دیگری همچون شاه انگبین، شیر زنبور عسل، شهد شاهانه و غذای ملکه نیز شهرت دارد؛ این ماده بسیار مغذی و نیرو بخش بوده و در واقع به عنوان غنی ترین ماده مغذی بیولوژیک شناخته شده است.

این ماده از گذشته های دور به عنوان اکسیر جوانی و مایه حیات در طب باستان استفاده می شد و اکنون نیز در کشورهای پیشرفته دنیا استفاده طبی از آن بر پایه تحقیقات دانشمندان در دانشگاه ها و موسسه های تحقیقاتی معتبر رایج است.

زنبورداری یکی از صنایع پررونق خراسان شاقتصادی به لحاظ شرایط آب و هوایی این منطقه است که عسل فراوریی یکی از پاک ترین محصولات کشاورزی این منطقه بوده اما چند سالی است که تعدادی از زنبورداران این استان از تک محصولی خارج شده و به فراوری محصولات دیگر صنعت زنبورداری همچون ژل رویال، گرده گل نیز روی آورده اند.

اما این زنبورداران برای فراوری ژل رویال با مسائل متعددی روبرو هستند که مسائل موجود سبب شده تا آن ها فراوری ژله رویال این محصول با ارزش را رها نموده و دوباره به فراوری همان عسل بپردازند.

کاهش قیمت ژل رویال سبب دست کشیدن تعدادی از زنبوردارن برای فراوری آن شد

یکی از زنبورداران فعال خراسان شاقتصادی که سالانه مقدار مناسبی از فراوری عسل را دارد در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه در سال گذشته شش کیلوگرم ژل رویال و 150 کیلوگرم گرده گل توانسته از کلونی های زنبور عسل برداشت کند، گفت: این حجم از فراوری در سال گذشته به شکلی بوده که به شدت با مشکل خشکسالی روبرو بودیم و طبیعت به هیچ عنوان برای فعالیت زنبورهای عسل مناسب نبود.

وی اضافه کرد: اما مسائل به وجود آمده سبب شد تا امسال به طور کلی فراوری ژل رویال را رها نموده و فقط به فراوری گرده گل آن نیز برای خوراک خود زنبورهای عسل در مواقع مورد احتیاج و فراوری عسل بپردازیم.

وی قیمت فروش ژل رویال را یکی از مسائل موجود بیان نمود و ادامه داد: هر چقدر میزان فراوری ژل رویال افزایش یافت، قیمت این محصول در بازار کمتر شد، بطوریکه قیمت آن محصول به کیلویی 10 میلیون تومان هم رسید اما زمانیکه فراوری آن افزایش یافت این رقم به عدد سه تا سه و نیم میلیون تومان کاهش یافت.

فروش هر کیلو ژل رویال کمتر از 5 میلیون تومان ضرر است

این زنبوردار خراسان شاقتصادی اظهار کرد: به طور کلی فروش ژل رویال کمتر از رقم پنج تا شش میلیون تومان در یک کیلوگرم ضرر است و به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد، چراکه هزینه کارگری زیادی را می طلبد و از سوی دیگر باید زمان خیلی زیادی برای فراوری آن صرف کرد.

وی توضیح داد: ورود ژل های رویال تایلندی، تایوانی و ... به داخل کشور نیز مزید بر تمام مسائل موجود بوده که سبب شده تا رقم محصول فراوری داخل به شدت افت کند.

وی به برند و صادارات این محصول نیز اشاره نمود و گفت: برندی نمی توان برای ژل رویال فراوری شده تعریف کرد چراکه یکی از اقداماتی که باید برای برندسازی این محصول انجام داد آزمایش آن ها به لحاظ کیفی است چراکه کشورهای اروپایی این فاکتور مهم را مورد احتیاج قرار می دهند اما این آزمایشی در این رابطه صورت نمی گیرد.

وی تاکید نمود: یکی از راه های حل مسائل فراورینمایندگان ژل رویال صادرات این محصول است اما به علت وقوع تحریم ها این محصول نیز نمی تواند صادر گردد.

کمبود کارگر ماهر مهمترین مشکل زنبورداران خراسان شاقتصادی برای فراوری ژله رویال

یکی دیگر از زنبورداران خراسان شاقتصادی در ادامه در گفت و گو با خبرنگاران، کمبود کارگر ماهر را از دیگر مسائل زنبورداران استان برای فراوری ژله رویال در این استان بیان نمود.

وی اضافه کرد: در سایر استان ها زنبورداران از نیروهای کارگری ماهر خارجی استفاده می نمایند و در این زمینه نیز بسیار پیروز هستند.

وی با اشاره به اینکه دریافت ژله رویال که دارای مزیت اقتصادی فراوانی برای زنبورداران این استان است با زحمات فراوانی روبرو است، ادامه داد: حداقل این استان به یک گروه کارگری ماهر زنبورداری 15 نفره محتاج است.

تحریم های ظالمانه فروش ژله رویال در این استان را بی نصیب نگذاشت

محمد علی شاددل مدیر عامل تعاونی زنبورداران خراسان شاقتصادی در ادامه در گفت و گو با خبرنگاران گفت: تحریم های ظالمانه فروش ژله رویال در این استان را بی نصیب نگذاشت.

وی با اشاره به اینکه زنبورداران این استان توانستند طی امسال موضوع اقتصاد مقاومتی را به خوبی جامه عمل بپوشانند، اضافه کرد: در بسیاری از کشورها فراوری محصولاتی همچون ژله رویال، گرده گل و ... جزء محصولات اصلی فراوریی از صنعت زنبورداری است و عسل به عنوان محصول جانبی محسوب می گردد.

وی ادامه داد: به همین دلیل طی چند سال اخیر تعدادی از زنبوداران استان امر فراوری ژله رویال، گرده گل را در کنار فراوری عسل شروع نموده اند که امسال در فراوری این محصول پیشرفت چشمگیری را داشته اند .

شاددل اظهار کرد: زنبورداران استان در امسال پیروز شدند که 100 کیلوگرم ژله رویال فراوری نمایند که این میزان از حدود 10 زنبورستان بوده و می مدیر زان فراوری، رقم مطلوبی بوده است که البته هنوز فراوری این محصول ادامه دارد .

وی توضیح داد: علاوه بر آن حدود دو تن گرده گل نیز در استان فراوری شد که رقم قابل قبولی بوده است .

مدیر عامل تعاونی زنبورداران خراسان شاقتصادی با بیان اینکه اما زنبورداران در فروش این محصولات با مشکل روبرو هستند، شرح داد: قیمت این محصولات در بازار بالاست و توان اقتصادی مردم نیز آنقدر نیست که بتوانند به راحتی آن را خریداری نمایند، در نتیجه باید به سوی صادارات پیش رویم که تحریم ها این مسئله را نیز بی نصیب نگذاشته است .

وی گفت: اگر زنبورداران استان بتوانند این محصولات را با دلار به فروش برسانند؛ در اوضاع کاری آن ها تحول ایجاد خواهد شد .

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 644

به "وقتی اکسیر جوانی، تولیدکنندگان آن را پیر می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی اکسیر جوانی، تولیدکنندگان آن را پیر می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید