مرمت خانه تاریخی شیرزاد در بشرویه

به گزارش تور گرجستان ارزان، سرپرست پایگاه بافت تاریخی بشرویه از مرمت خانه تاریخی شیرزاد اطلاع داد و گفت: با توجه به اهمیت بنای تاریخی بی نظیر خانه شیرزاد و از طرفی شدت تخریب های حاصل از عوامل طبیعی چون گذر زمان و بارندگی از زمان متروک شدن بنا، با ابلاغ اعتبار اضطراری استحکام بخشی و برطرف خطر این خانه تاریخی در دستور کار نهاده شد.

مرمت خانه تاریخی شیرزاد در بشرویه

جهت دریافت خدمات قیمت آلاچیق سیمانی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی، کاظم شبنم زاده اضافه کرد: خانه تاریخی شیرزاد در محله سرپل از محلات چهارگانه بافت تاریخی بشرویه است که در گروه بناهای دو صفه کوچک پیمون بشرویه قرار می گیرد.

او اضافه کرد: شاید بتوان این بنا را با تکیه بر عناصر و ویژگی های کالبدی در ردیف یکی از بی نظیرترین منازل مسکونی شهر بشرویه قرارداد، به نحوی که تعدد فرم ها و الگوهای متفاوت معماری در بناهای تاریخی بشرویه جدای از عنصر زمانی نشان دهنده نبوغ معماران بومی و تطابق آن با محیط و اقلیم منطقه است.

سرپرست پایگاه بافت تاریخی بشرویه در مورد ویژگی های معماری و تاریخ گذاری بنا گفت: شالوده بنا به حالت دو صفه با میانسرای چهارگوش و اتاق های پیرامونی با کارکردهای گوناگون ازجمله اتاق بادگیر، خانه زمستانه، مطبخ، اتاق غله یا کندو تشکیل می گردد که در نگاه اول می توان آن را یک بنای استانداردشده دوره صفوی قلمداد کرد اما نکته مهم و قابل تأمل در آسمانه میانسرا نهفته است که نبوغ هوشمندانه معمار را نشان می دهد که ترکیب پایه قوس صفه ها در اطراف میانسرا و کوشش معمار در تبدیل تیزه به دایره بر فراز میانسرا با بهره گیری از نوعی کاربندی، از ویژگی های معماری بناست.

او اضافه کرد: استانداد بودن قوس ها، سبک پوشش آسمانه میانسرا، قاب ها و طاقچه های گرداگرد ایوان ها، پوشش اتاق ها و به طورکلی ترکیب ویژگی های معماری با یکدیگر به خوبی تاریخ بنا را به قبل از دوره صفوی برمی گرداند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 13 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1081

به "مرمت خانه تاریخی شیرزاد در بشرویه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرمت خانه تاریخی شیرزاد در بشرویه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید