آسباد چیست؟ آسبادهای نشتیفان

به گزارش تور گرجستان ارزان، از راهنمای تور مشهد بپرسید آیا آسبادها را در فهرست گردشگری شان دارند یا نه. البته بیشتر آن ها در این فصل شما را برای بازدید از این مجموعه تاریخی خواهند برد، چرا که بهترین زمان سفر به این ناحیه از اردیبهشت تا پاییز است.

آسباد چیست؟ آسبادهای نشتیفان

آسباد همان آسیاب بادی است، که آن موقع ابتدا به آسیای بادی و سپس به آسباد تغییر کرد. در نشتیفان از توابع شهرستان خواف می توانید آن را بیابید. بناهای بسیار زیبا که برای آرد کردن گندم می ساختند. البته نوع آبی آن هم هست که هرکدام زیبایی مخصوص به خود را دارد.

اگر می خواهید راجع به آسبادها بیشتر بدانید یا عکس های بی نظیر آن را ببینید، با صفحه گردشگری خبرنگاران همراه باشید.

آسبادهای نشتیفان

در استان خراسان رضوی، مجموعه ای تاریخی واقع شده به نام آسبادهای نشتیفان خواف. می توان گفت یکی از بزرگ ترین مجموعه های خشت، گل و چوب در ایران است. جالب است به شما بگویم از مجموعه آسبادهای تاریخی دنیا محسوب می گردد که از دوران پیش از تاریخ اسلام در ایران باقی مانده است.

با توجه به ساخت و معماری جذاب و جالبش، به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری مهم این استان به شمار می رود که سالانه صدها گردشگر خارجی و داخلی از آن دیدن می نمایند.

عکس دریافت از بناهای خشتی و ساختن آلبومی زیبا از خشت های در هم تنیده شده، همراه با چوب هایی که با گِل آن ها را راسخ نموده اند، می تواند خاطره سفر گردشگری شما را برای همواره حفظ کند.

تاریخ گردی در آسبادها

درباره پیدایش این آسیاب ها اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. اما بعضی تاریخ نگاران مبنای آن ها را قبل از فتح ایران به دست مسلمانان ذکر می نمایند.

طرز کار آسباد به این صورت است که چرخ و پره های بسیار بزرگی را که معمولاً 48 بال، 32 پره داشت، روی بام آسیاب، در جهت وزش باد قرار می دادند و باد آن را به حرکت در آورده، باعث چرخش سنگ آسیا می شد.

امروزه هرگاه به این ناحیه سفر کنید، گردشگران بی شماری را خواهید دید که دوربین به دست، یا در حال عکس دریافت از بنا هستند یا در حال سلفی دریافت، جایی که نفر اول صف انتظار برای ثبت در فهرست دنیای یونسکو ایستاده است.

چطور برویم؟

وقتی به خراسان سفر کردید، به خواف بروید و خود را به نشتیفان برسانید. اگر قرار است تور مشهد رزرو کنید، از راهنما بپرسید آیا آسبادها را در فهرست گردشگری شان دارند یا نه، که البته بیشتر آن ها در این فصل شما را برای بازدید از این مجموعه تاریخی خواهند برد؛ چرا که بهترین زمان سفر به این ناحیه از اردیبهشت تا پاییز است.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 16 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1016

به "آسباد چیست؟ آسبادهای نشتیفان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسباد چیست؟ آسبادهای نشتیفان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید