درختانی که پرواز می نمایند، اما نمی میرند!

به گزارش تور گرجستان ارزان، وقتی رسیدند، اره موتوری روشن شده بود که جلوی کار را گرفتند. با صاحب خانه که صحبت کردند، قرار شد درخت توت 150 ساله محکوم به مرگ، قطع نشود، اما از خانه اش برود. برای همین همه دارند کوشش می نمایند تا او را از ریشه جدا نموده و ببرند. به زودی درخت پرواز خواهد نمود؛ کاری که معمولا درختان نمی توانند انجام بدهند، اما توت کهنسال برای آن که زنده بماند باید انجام بدهد.

درختانی که پرواز می نمایند، اما نمی میرند!

به گزارش عصر ایران، باید عجله نمایند. ایستگاه هواشناسی محلی اعلام نموده یک طوفان در حال نزدیک شدن است. درخت حالا به ریشه هایی که 150 سال آن را محکم در جای خود نگه داشته بودند وصل نیست. برای همین احتمالا با اولین تندباد شدید کنده خواهد شد.

کسی که دارد درخت را جابجا می نماید سال هاست کارش نجات درختانی بوده که می خواستند قطع شان نمایند. هربار به طریقی مانع این کار شده و شاید تا امروز نزدیک به هشت هزار درخت را نجات داده است. آن ها را معمولا به باغی در میانهاله و در نزدیکی رامسر می آورد تا در گلدان های بزرگ که خودشان ساخته اند نگهداری کند. حالا هم دارند گلدان درخت توت را آماده می نمایند.

همه درختان باغ محکوم به مرگ بوده اند و از جا های مختلفی به این جا آورده شدند. برخی از آن ها تنومند و بزرگ هستند و باور این که جابجا شده باشند خیلی سخت است. یک تیم حرفه ای آن ها را با دقت از زمین جدا نموده و بیشتر آن ها 3 تابستان را در گلدان ها سپری می نمایند و اگر صاحبان تازه و دلسوزی پیدا نمایند، به جای نوی برده می شوند تا دوباره فرصت ریشه دادن در زمین را داشته باشند.

درختان را بسته بندی می نمایند تا هنگام حرکت به خصوص در جاده، باد درخت را آزار ندهد. جابجا کردن شان هم اصلا آسان نیست. کوچکترین اشتباهی می تواند باعث آزار درخت بگردد. این که با امنیت کامل از جایشان بلند می شوند و گویی در آسمان پرواز می نمایند، حاصل سال ها تجربه ایست که این تیم بدست آورده است.

درخت های در نهایت بار خاور ها می شوند که محصور هستند و وقتی رویشان برزنت کشیده گردد، درخت در سلامت کامل بدون آن که آزاری ببیند به مقصد می رسد. اما این جا هم چالش های خودش را دارد. به نظر می رسد یکی از درخت ها بزرگتر از کانتینر خاور است. اعضای تیم به مهندس جعفری، ناجی درخت ها پیشنهاد می نمایند کمی با اره از سر درخت کوتاه نمایند تا در کانتینر جا گردد. اما به نظر می رسد او موافق نیست.

او کوشش می نماید تا هیچ آسیبی به درخت نرسد. راه حلی هم پیدا نموده و به نظر می رسد انتهای کانتینر اجازه نمی دهد زنجیر درخت را بیشتر داخل ببرد. از تیم اش می خواهد دوباره درخت را از جایش بلند نمایند. حالا به نظر می رسد اگر درخت بچرخد مشکل حل می گردد.

اما عملیات نجات بخشی توت 150 ساله همچنان ادامه دارد. طوفان شروع شده و شرایط خیلی وخیم است. هر آن محتمل است درخت توت واژگون گردد. همه نگران هستند، اما فعلا کاری از دست کسی برنمی آید.

طوفان تمام شده و درخت خوب مقاومت کرد. عملیات جداسازی ریشه ها ادامه دارد. ابزار ها برای این کار ابتدایی هستند و هنوز تکنولوژی روز جهان برای سهولت جابجایی درختان به ایران وارد نشده است. اما با همین ابزار ساده و قدیمی تا به حال بیش از 8 هزار درخت نجات یافته اند.

هوا رو به تاریکی است و ادامه کار می تواند منجر به خسارت گردد. جابجایی درخت به فردا موکول می گردد و همه نگران پایداری آن هستند. طوفان امشب خیلی قوی تر از طوفان عصر خواهد بود.

درخت نتوانست در مقابل طوفان دیشب مقاومت کند و حالا واژگون شده؛ اما هنوز زنده است. شاخه های بلندی دارد که باید کوتاه شوند. چون نمی گردد با این حجم از شاخه آن را پشت جرثقیل گذاشت و در مسیر به حرکت در آورد.

حالا وقت به پرواز درآمدن درخت فرا رسیده. او را با جرثقیل از جایش بلند می نمایند. درخت دارد پرواز می نماید، اما نمرده است. او را با احتیاط روی جرثقیل می گذارند. کار نفس گیر و سختی است و هر اشتباهی می تواند منجر به فاجعه گردد. حالا که درخت روی جرثقیل محکم شده، وقت آن رسیده که سفر کوتاهش را به باغ نو شروع کند.

درخت وارد باغ می گردد، ولی هوا رو به تاریکی است و کلی کار ننموده به جای مانده است. باید عجله نمایند. درخت نمی تواند یک شب دیگر را بدون خاک سپری کند. همه اعضای تیم دارند کوشششان را می نمایند. گلدان هم آماده شده و داخل آن را از خاک مورد احتیاج و مرغوب پر نموده اند. همچنان، ولی چالش های بیشتری وجود دارد. ریشه های درخت بزرگتر از گلدان است. باز هم باید کوتاه تر شوند. زمان در حال از دست رفتن است. آن ها بالاخره پیروز می شوند و درخت در گلدان تازه اش جای می گیرد.

درخت توت نجات پیدا کرد، اما عملیات نجات بخشی باقی درخت ها ادامه دارد. پس از آن به سرغ سه چنار 100 ساله آمده اند. می خواستند آن ها را قطع نمایند که منصرف شان نموده اند. بزرگ و تنومند هستند، اما درخت های بزرگتر از این هم جابجا شدند و نجات پیدا کرد ه اند.

منبع: فرارو
انتشار: 18 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1402 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 2535

به "درختانی که پرواز می نمایند، اما نمی میرند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درختانی که پرواز می نمایند، اما نمی میرند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید