مهمترین پیامد خشک شدن قناتهای یزد تاثیر آن بر روابط اجتماعی مردم این منطقه است

به گزارش تور گرجستان ارزان، ایلنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر گشته، مهمترین پیامد خشک شدن قناتهای یزد تاثیر آن بر روابط اجتماعی مردم این منطقه است.

مهمترین پیامد خشک شدن قناتهای یزد تاثیر آن بر روابط اجتماعی مردم این منطقه است

گلفام شریفی (عضو هیأت علمی پژوهشگاه) در نشست میراث آب و مسئله خشکسالی که همزمان با هفته پژوهش برگزار گردید، با اشاره به پیامدهای انسان شناختی خشک شدن قنات های یزد گفت: گزارش های بسیاری از خشک شدن قنات و چاه های استان یزد و پیشروی آب شور در منطقه ها مختلف استان یزد انتشار یافت اما به نظر من یکی از مهمترین آسیب های خشکسالی، متاسفانه پیامدهای نامطلوب انسان شناختی است.

او در ادامه به اختصار به بعضی پیامدهای ناگوار انسان شناختی خشک شدن قنات های یزد اشاره نمود و مهمترین پیامد خشک شدن قنات ها تاثیر آن بر روابط اجتماعی مردم یزد خواند و توضیح داد: روابط میان مقنیان و شغل مقنی گری، عدم علاقه نسل جوان به این شغل و بعلاوه کارگروهی مقنیان یا به عبارت دیگر ابعاد اجتماعی یاریگری آنها کمرنگ شده است.

این عضو هیأت علمی با بیان اینکه با شناخت عناصر فرهنگی و انسان شناختی هر منطقه جغرافیایی میتوان روند افزایشی خشکسالی را کنترل کرد، اظهار کرد: استفاده صحیح از آبهای زیرزمینی، اعمال روشهای آبیاری کم مصرف، وجود قناتهای کارآمد، عدم حفر بی رویه چاه های عمیق و نیمه عمیق در منطقه ها مختلف و بکارگیری روش های بی ضرر کشاورزی روش هایی هستند که خشکسالی و در پی آن قحطی را به تاخیر خواهند انداخت اما عدم توجه به این مسائل و سپردن مسئولیت به افراد غیر متخصص و از همه مهمتر تامین نکردن بودجه کافی برای مقابله با خشکسالی و اجرا نکردن قراردادهای سازمان های مسئول، خشکسالی را به بروز قحطی و از سوی دیگر نابودی آیین ها و باورها خواهد کشاند، بنابراین با رعایت این مسائل در حد بضاعت میتوان راههایی را برای پاسداشت آیین ها و مسائل انسان شناختی قنات ها بکار برد.

بعلاوه آزاده پشوتنی زاده، عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان مطالبی در مورد عروسک گل گشنیزی و نقش آن در باران خواهی و طلب شفا برای بچه هایی که بیماری ریوی دارند به مواردی همانند بافتن پارچه، پرورش کرم ابریشم، نقش بانوی بلد، بکارگیری سبزی گشنیز، جمع آوری پول، پخت نان و پولی که در این مراسم از موبدان زرتشتی جمع آوری و به مصرف هزینه های لایروبی می رسد، اشاره و به تشریح هر یک پرداخت.

او اضافه کرد: برای تهیه غذاهای مورد استفاده در این مراسم گوشتی ذبح نمی گردد و عروسک نیز در آخر به مکانهای مقدس برده می گردد، فروخته شده و پول آن صرف کارهای خیر می گردد.

در ادامه ژیلا مشیری، مردم شناس و کارشناس پژوهشکده مردم شناسی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر آب و خشکسالی اثرات سویی بر محیط زیست و زندگی مردم داشته گفت: به همین دلیل در پژوهشکده مردم شناسی سلسله پژوهش های گسترده ای با این موضوع در حال اجرا است.

او با بیان اینکه توسعه روز افزون فعالیت های کشاورزی و صنعتی باعث شده هدر رفت آب در کشاورزی بیشتر احساس گردد، توضیح داد: تحقیق و نموداری که بر این اساس صورت گرفته، نشان می دهد که ایران تا سال 2040.80 درصد از منابع آبی خود را از دست می دهد.

این پژوهشگر با اشاره به سیاست اجرای آبیاری قطره ای به جای آبیاری قدیمی و مسائل آن توضیح داد: تغییر شیوه کشت در منطقه ها کویری مانند گرمسار و کمبود آب در این منطقه باعث شده که مردم در این منطقه ها از بارش کم باران رنج ببرند و از طرفی سیاست جهاد کشاورزی برای جایگزین کردن محصولات همانند زیتون، پسته و زعفران با استقبال روبرو نشد.

منبع: همگردی
انتشار: 10 دی 1401 بروزرسانی: 10 دی 1401 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 2479

به "مهمترین پیامد خشک شدن قناتهای یزد تاثیر آن بر روابط اجتماعی مردم این منطقه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین پیامد خشک شدن قناتهای یزد تاثیر آن بر روابط اجتماعی مردم این منطقه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید