خبرنگاران آینده اخوان المسلمین بعداز آشتی مصر و قطر از نگاه دویچه وله

به گزارش تور گرجستان ارزان، تهران-خبرنگاران- بخش عربی دویچه وله در گزارشی از آینده سیاسی جنبش اخوان المسلمین پس از بهبود روابط مصر و قطر ، نوشت : شرایط منطقه موجب شد این جنبش نقش خود را به عنوان یک بازیگر فعال سیاسی عملا از دست بدهد لذا کوشش کنونی آن بیشتر برای بقا به عنوان یک جریان سیاسی و فکری است .

خبرنگاران آینده اخوان المسلمین بعداز آشتی مصر و قطر از نگاه دویچه وله

همراه ما باشید و با تور ارزان قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگاران، دویچه وله نوشت : ابتدای ژانویه بود که قطر به اختلافات خود با چهار کشور عربی مصر، عربستان، امارات و بحرین در اجلاسی به میزانی عربستان در شهر العلُا سرانجام داد؛ اختلافاتی که در تابستان 2017 پس از متهم شدن دوحه به حمایت از تروریسم شکل گرفت.

روابط دیپلماتیک چهار کشور مذکور با قطر قطع بود تا اینکه این اختلافات ابتدای ژانویه پس از چند دور مذاکرات مقدماتی میان طرفین برطرف شد و امیر قطر برای اولین بار پس از سه سال به عربستان سفر و در اجلاس العلا شرکت کرد.

به نوشته دویچه وله، یکی از اصلی ترین موضوعات مورد اختلاف، نزدیکی قطر با اخوان المسلمین بود. دولت مصر به ریاست عبدالفتاح السیسی پس از سقوط دولت محمد مُرسی رئیس جمهور منتخب مصر در سال 2013، اخوان المسلمین را یک سازمان تروریستی خواند و یک سال بعد هم قطر خاطرنشان کرد که حمایت خود از این گروه را کاهش خواهد داد، اما مصر با شرکای خود در خلیج فارس اقدام به محاصره قطر در سال 2017 کردند و اکنون پس از توافق به دست آمده در اوایل ژانویه، آینده اخوان المسلمین در قطر در یک شرایط باز نهاده شد.

پراگماتیک (عمل گرایی) در دوحه

هاجر علی کارشناس سیاسی موسسه مطالعات جهانی و منطقه ای لایب نیتس هامبورگ در گفت وگو با دویچه وله گفت: قطر پس از این توافق، صندلی و موقعیت خود را دوباره معین می نماید و ممکن است از اخوان المسلمین فاصله بگیرد.شاید اخوان المسلمین و سایر گروه ها و جنبش ها به این رویکرد جدید دوحه اعتراض نمایند. در قطر پایگاه هوایی العدید آمریکا به عنوان بزرگترین پایگاه شبه جزیره عربستان واقع است و پس از تغییر مدیریت کاخ سفید در آمریکا، دوحه ممکن است بخواهد روابط خود با واشنگتن را مستحکم تر کند.

قدرت حمایتی از اخوان المسلمین

رویکرد جدید قطر ممکن است برای اخوان المسلمین به یک چالش جدی تبدیل گردد؛ چراکه این گروه سال های متمادی است که از حمایت دوحه برخوردار است. از سوی دیگر، یوسف القرضاوی مبلغ معروف مصری به عنوان هوادار سرسخت اخوان المسلمین از سال 1961 تا به امروز در قطر زندگی می نماید و تابعیت قطری دارد. وی به وسیله برنامه شریعت و زندگی که از شبکه الجزیره پخش می شد، به شکل منظم با میلیون ها نفر در ارتباط است، اما در پاییز 2004 روزنامه سعودی عرب نیوز نوشت که 2400 روشنفکر مسلمان با ارسال دادخواستیبه سازمان ملل، خاطرنشان کردند که دین نباید بهانه ای برای حمایت از تروریسم باشد و در این نامه القرضاوی را شیخ افراطی خطاب کردند.

دویچه وله در ادامه نوشت: القرضاوی تنها نظریه پرداز اخوان المسلمین به شمار نمی رود، بلکه تاثیر زیادی در وجود اخوان المسلمین در قطر داشته است و تا سال 2013 با شیخ حمد بن خلیفه امیر سابق قطر، ارتباط قوی داشت که مواضع مشابه با القرضاوی را به افکار عمومی ارائه می کرد.

به گزارش دویچه وله، از همان ابتدای انقلاب 2011 (پس از سرنگونی حسنی مبارک) معین شد که اخوان المسلمین از لحاظ سیاسی در صندلی مناسبی قرار گرفته است، زیرا در مصر و همچنین در تونس به موفقیت های چشمگیری در انتخابات دست یافته اند. بر این اساس، دوحه روی جریان هایی که در منطقه از آینده سیاسی برخوردارند، سرمایه گذاری کرد. قطر با اعطای وام 7.5 میلیارد دلاری از دولت محمد مرسی حمایت کرد و پیش از آن نیز میلیاردها دلار از حماس حمایت نموده بود.

آزار و اذیت در مصر

اخوان المسلمین مدتهاست که در کشور مصر با شرایط دشواری روبرو بوده است. در سال 1952، اخوان المسلمین به گفته هاجر علی از سقوط ملک فاروق استقبال کردند که پس از آن سریعا اختلاف نظرها ایجاد شد. در سال 1954 اخوان المسلمین به جمال عبدالناصر رئیس جمهور اسبق مصر حمله کرد اما این امر ناکام ماند و از آن موقع به بعد با آزار و اذیت دولت روبرو شد که در دوران ریاست جمهوری انور سادات به سرانجام رسید اما پس از ترور او، آزار و اذیت ها علیه اخوان المسلمین از سرگرفته شد.

به گفته هاجر علی، اخوان المسلمین از حمایت مردم -بویژه در بین مستضعفان و روستائیان- نه فقط به وسیله موسسات خیریه آنها برخوردار بود، بلکه در شرایطی که شهروندان کمتر یک دولت اجتماعی فعال را می شناختند، از این طریق نوعی هم پیمانی و اتحاد سیاسی پایدار با آنها ایجاد کردند. از آن موقع به بعد، اخوان المسلمین یک تهدید برای دولت های مصر به شمار می رفت و تا به امروز هم ادامه دارد. پس از آنکه محمد مرسی در سال 2012 رئیس جمهور مصر شد، بسیاری از مصری ها دریافتند که این گروه قادر به اداره کشور به شکل متعادل نیست.

دیگر بازیگران سیاسی فعال وجود ندارند

اخوان المسلمین چگونه ادامه خواهد یافت؛ مساله ای که همچنان به موضوعی باز باقی می ماند. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه همچنان متحد قوی اخوان المسلمین است؛ چراکه حزب حاکم عدالت و توسعه به ایدئولوژی اخوانی گره خورده است، اما فراتر از آن، این حمایت ترکیه رو به کاهش است و به گفته هاجر علی، اخوان المسلمین اعضای جدید خود را به طور عمده به وسیله مساجد جذب می نماید.

به طور کلی، اخوان المسلمین برای بقا به عنوان یک جنبش فکری و سیاسی در حال حرکت است، زیرا اخوان المسلمین نقش خود را به عنوان بازیگر سیاسی از دست می دهد یا عملا از دست داده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 13 بهمن 1399 بروزرسانی: 13 بهمن 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1709

به "خبرنگاران آینده اخوان المسلمین بعداز آشتی مصر و قطر از نگاه دویچه وله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آینده اخوان المسلمین بعداز آشتی مصر و قطر از نگاه دویچه وله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید