پیش بینی اشپیگل از سرنوشت ترامپ

به گزارش تور گرجستان ارزان، یک رئیس جمهور راهی نبرد در نقطه ای از این دنیا برای کسب پیروزی است اما او فکر می کند که از پیش بازنده است. این فیلمنامه برای عاشقان سینه چاک سینما آشنا است. ولی رئیس جمهوری آمریکایی، کسی که تهدید می کند به جنگ تک تک شهرها خواهد رفت تا نتیجه کارزار انتخاباتی را در گوشه و کنار این کشور تغییر دهد، تقریبا داستانی ناشناخته است. دست کم تا به امروز اینگونه بوده است. به نوشته هفته نامه اشپیگل، در میان ابرهایی از گاز اشک آور، پلیس های فدرالی ناشناس که با تجهیزات جنگی به میدان آمده اند، نارنجک هایی را به میان جمعیت معترض پرتاب می کنند و معترضان را در خیابان ها بدون حکم قانونی دستگیر می کنند. ویدئوها نشان می دهد که سربازان نظامی در خیابان ها مستقر شده اند و صحنه ها همچون بازی جنگی Call of duty است. اما اینها صحنه های واقعی هستند.

پیش بینی اشپیگل از سرنوشت ترامپ

به گزارش دنیای اقتصاد، دونالد ترامپ سربازان فدرال از وزارتخانه امنیت داخلی را در پورتلند، در سواحل غربی، همچون نیروهای شبه نظامی به کار گرفته است؛ جایی که هزاران هزار نفر از مردم معترض به دلیل جنبش ضدنژادپرستی با شعار جان سیاهان اهمیت دارد به خیابان ها آمده اند و چندین هفته شده که اعتراض هایشان قطع نشده است. این حجم استفاده از نیروهای امنیتی عموما برای موارد شبیه حملات تروریستی یا قاچاق سنگین مواد مخدر به کار گرفته می شوند. این نیروها هیچ برچسب شناسایی ندارند و خودروهای آنها نیز بدون نام ونشان است. هر روزه صدها مادر صلح طلبانه در مقابل مقامات می ایستند. آنها خود را دیوار مادران نامیده اند و یک صدا و موزون با همدیگر می خوانند: لطفا به ما شلیک نکنید. اما نیروهای امنیتی هیچ توجهی به آنها ندارند. جاسلین مریل، یکی از مادران معترض در یک گفت وگوی تلفنی گفت: هر شب صدها مادر با اشک آور مسموم می شوند. چند نفر از آنها بازداشت می شوند یا شاهد برخورد خشونت آمیزی هستند. مریل یکی از کهنه سربازان نیروی هوایی آمریکا است و سه فرزند دارد.

مریل می گوید: یکی از همراهان معترض ما که از قضا جزو مقامات عالی رتبه شهر نیز هست، با گاز اشک آور مسموم شده است. او ادامه می دهد: فعالان کمک های درمانی نیز هدف قرار گرفته اند. اینها افراد داوطلبی هستند که در خیابان ها می مانند تا مطمئن شوند معترضان صحیح و سالم به خانه هایشان باز می گردند. این چیزهایی که شاهد رخ دادنش هستیم بسیار شوک آور است. مریل تصریح می کند که به عنوان یک کهنه سرباز نیروی هوایی قسم خورده است اما هرگز فکر نمی کرده که چنین چیزهایی را در داخل خاک این کشور شاهد باشد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور مستقر که در نظرسنجی ها از جو بایدن بسیار عقب افتاده است، کارهایی انجام می دهد که هیچ کدام از پیشینیان این پست و مقام تا به امروز انجام نداده اند: او شهرهای آمریکا را به اشغال خود در می آورد. ترامپ می گوید: ما باید کاری انجام دهیم. او می افزاید: نیویورک، شیکاگو، فیلادلفیا،دیترویت و بالتیمور به حاکمیت لیبرال دموکرات ها و چپ های رادیکال در آمده است. او استدلال می کند که اگر بایدن پیروز انتخابات شود، چنین شرایطی به سایر نقاط دیگر آمریکا سرایت خواهد کرد. او می گوید: کل کشور به جهنم خواهد رفت و ما اجازه نخواهیم داد که کشور به جهنم برود.

پورتلند آغاز کار است. رئیس جمهوری حالا قصد دارد روی شهرهایی که وی مدعی است جرم و جنایت در آنها در دوران موسوم به عصر بیماری پاندمی بالا رفته است، متمرکز شود. اما برخورد با جرم و جنایت معمولا به عهده نیروهای محلی است و نیروهای فدرالی زمانی وارد عمل می شوند که مقامات محلی درخواست کمک کرده باشند. روز چهارشنبه دونالد ترامپ از یک اصطلاح نظامی استفاده کرد: تشکیل موج های بزرگ. این اصطلاح را جورج بوش در زمان جنگ عراق برای افزایش نیروها استفاده کرد اما ترامپ این اصطلاح را با هدف آرام کردن کشور استفاده می کند. در حال حاضر صدها نیروی نظامی در حال اعزام به شهرهایی همچون شیکاگو هستند.

منتقدان می گویند که ترامپ در حال بالا بردن هرج و مرج ها است تا بتواند اینگونه خود را یک ناجی نشان دهد. اوایل هفته گذشته، میشله گلدبرگ، ستون نویس چپ گرای نیویورک تایمز نوشت: اشغال شهرها از سوی دونالد ترامپ آغاز شد.

این گونه احساس می شود که رهبر شکست خورده آمریکا در آرزوی به وقوع پیوستن چندین حادثه است تا بتواند در انتخابات ماه نوامبر سال جاری میلادی مجددا برگزیده شود. او به دنبال جنگ های خیابانی یا شاید هم معجزه است.

شکست تاریخی

کارزار انتخاباتی ترامپ با یک شکست تاریخی داغدار خواهد شد. مردی که خود را یک مدیر ذاتی می دانست، به محض اینکه آمریکا با بزرگ ترین بحران خود روبه رو شد، از هم پاشید. کووید-19، استعدادهای ترامپ را به عنوان رئیس جمهور زنده زنده خاک کرد، به عبارت دیگر وی را کاملا خلع سلاح کرد. این امر همچنین برخی از رای دهندگان سابق وی را به وحشت انداخت.

وی آشکارا گفته بود که تزریق ضدعفونی کننده می تواند به محافظت از ویروس کمک کند و بعدا نیز گفت که از مقامات- وزارت بهداشت- خواسته است سرعت آزمایش کرونا را کاهش دهند. به گفته وی بالا رفتن این آمار در آمریکا به دلیل کم کاری وی نیست، بلکه تعداد آزمایش ها بالا رفته است. میزان مرگ و میر در آمریکا به دلیل بیماری کووید-19 نزدیک به 150 هزار نفر است. بیماری پاندمی کووید-19 نزدیک به 30 میلیون نفر را در آمریکا به سوی بیکاری سوق داده و 5 میلیون نفر نیز فاقد بیمه های درمانی شده اند. با افزایش تعداد مبتلایان که مانع بازگشت اقتصاد آمریکا روی ریل می شود، طبقه متوسط در آمریکا روز به روز بیشتر آب می رود.این ایده که آمریکا یک کشور ویژه است، به شدت در جان و روح آمریکایی ها نفوذ کرده است. با این وجود در زمان مدیریت ترامپ، اصطلاح ویژه بودن آمریکایی معنای جدیدی پیدا کرده است. هیج کشور توسعه یافته ای به اندازه آمریکا تا این حد در برابر کووید-19 بد عمل نکرده است: این کشور 330 میلیونی روزانه تا 66 هزار مبتلا دارد. در قاره اروپا که 446 میلیون نفر جمعیت دارد میزان ابتلا در روز به 5 هزار نفر می رسد. آنتونی فاوچی، متخصص برجسته بیماری عفونی در آمریکا، یکی از آخرین صداهای باقی مانده در دولت ترامپ شرایط فعلی را به یک کابوس تشبیه کرده است. این گفته تیم کارزار انتخاباتی ترامپ را بر انگیخت تا جنگ آشکاری علیه این ایمونولوژیست آغاز کنند و مدعی شوند که وی کار علمی اش را به اندازه کافی انجام نداده است. همین جملات به اندازه کافی برای برانگیختن عصبانیت ترامپ کافی بود.

جنگ مقدس

بیماری پاندمی ویروس کرونا می توانست یک فرصت برای ترامپ باشد تا نشان دهد وی مرد روزهای بحرانی است و اقدامات وی فراحزبی است. در سرانجام اما واقعیت چیز دیگری بود. ترامپ جنگ با ویروس را به جنگ مقدس تبدیل کرد که ماسک یکی از نمادهای آن است. برای ماه ها، ترامپ در برابر زدن ماسک مقاومت می کرد. پیغامی که او فرستاد، روشن بود: فقط لیبرال های بی بنیه که تحت تاثیر پروپاگاندای رسانه های چپ گرا قرار دارند، ماسک می زنند. ویدئوهای بی شمار آنلاین نیز وجود دارد که نشان می دهد حامیان ترامپ از حق ماسک نزدن دفاع می کنند.

جنگ صلیبی که ترامپ علیه ماسک به راه انداخت، بیشتر موجب شد تا وی پس زده شود. راهکارهای کمی وجود دارد تا مانع رشد این ویروس شود و یکی از آنها ماسک زدن است که بیشتر آمریکایی ها از آن امتناع کردند. بسکمک از فرمانداران، به ویژه در ایالت های جمهوری خواهان، از ترس برخورد با طرفداران متعصب ترامپ، در پوشش ماسک اجباری به خرج ندادند. همین بی احتیاطی ها به انفجار تعداد مبتلایان در آمریکا کمک کرد؛ به عنوان مثال جفرسون پریش، جامعه ای در حاشیه نیو اورلئان به همین درد دچار شد.

موج اول این بیماری در ماه مارس در میان جمعیت غوغا به پا کرد. سینیتا لی شنگ، به عنوان شهردار با تحمیل تعطیلی و قرنطینه کاری کارستان کرد و تعداد مبتلایان را به شدت کاهش داد. او گفت: حالا احساس می کنم که ویروس را در کنترل خود داریم. اما به محض اینکه رستوران ها و کسب و کارها باز شدند، آمار مجددا بالا رفت، به ویژه اینکه بسکمک از آمریکایی ها از زدن ماسک امتناع کردند. در حال حاضر، لوئیزیانا از لحاظ افزایش مبتلایان پس از ایالت فلوریدا در رده دوم قرار گرفته است. از آنجا که نه رئیس جمهور و نه فرماندار دموکرات نمی خواستند که پوشش ماسک را تبدیل به یک امر عمومی اجباری کنند، شهردار لی شنگ مجبور شد، راسا وارد عمل شود. در بیست و نهم ژوئن، او پوشش ماسک را اجباری کرد. این یک تصمیم جنجالی بود. او می گوید: واکنش ها عمدتا احساسی بود و مردم در مقابل دفتر کار من دست به اعتراض زدند. اما وظیفه من محدود کردن رشد این ویروس است و برای این کار نیاز به اجباری شدن پوشش ماسک داریم. لی شنگ یک جمهوری خواه است و او یک عقیده روشن در برابر خط مشی های ویروسی دونالد ترامپ دارد: هر کسی به عنوان یک الگو، صرف نظر از دیدگاه های حزبی، باید از ماسک استفاده کند.

ارقام نظرسنجی خانمان برانداز

آیا رئیس جمهوری با این سوابق، فردی است که قابلیت انتخاب مجدد دارد؟ اگر عقل سلیم و حاکمیت قانون معنی می دهند، ترامپ باید در انتخابات سوم نوامبر بازنده باشد. موقعیت وی در نظرسنجی ها، از زمانی که روی کار بوده، در پایین ترین شکل ممکن بوده است. از زمان کارتر هیچ رئیس جمهوری تا این حد با ارقام فاجعه بار در نظرسنجی ها روبه رو نبوده است. در نظرسنجی های ملی ترامپ به طور متوسط با 9 امتیاز از بایدن، رقیب دموکرات خود عقب تر است. با توجه به شرایط فعلی بایدن همچنان برنده انتخابات در ایالت های مهمی مانند پنسیلوانیا، ویسکانسین و اوهایو است. عمدتا بیشتر رای دهندگان سالمند و سفیدپوستان با تحصیلات عالیه، علیه ترامپ شده اند. هسته مرکزی رای دهندگان به ترامپ، سفیدپوستان فاقد تحصیلات عالیه، همچنان به وی وفادارند اما حتی در این نظرسنجی ها مشخص شده است که در بخشی از همین آرا نیز وی با ریزش روبرو شده است. اگر ترامپ موجب ناامیدی به رای دهندگان وفادار به خود شود، آنگاه ترامپ با یکسری مسائل جدی روبه رو است. میکاه کوهن، یکی از سردبیران ارشد FiveThirtyEight که یک وب سایت پیشرو آمارگیری در آمریکا است، می گوید: نظرسنجی ها دقیق نیستند و به همین دلیل باید در تفسیر آنها محتاط بود. عوامل دیگری نیز در این میان باید لحاظ شوند. او می افزاید: ترامپ در نظرسنجی های سال 2016 نیز رتبه خوبی نداشت و توسط آنها مدام جزو بازنده ها قرار می گرفت.

ترامپ پیش تر یک بار توسط طبقه سیاسی دست کم گرفته شده بود و همین طبقه با این رویکرد آسیب بدی دید. در پاییز سال 2016، تنها افراد معدودی خارج از حزب بر این باور بودند که گرگ بالان دیده املاک و مستغلات آمریکا که درباره زنان بد حرف می زد، می تواند کلید کاخ سفید را به دست آورد. حتی در روز انتخابات، روزنامه نیویورک تایمز عکس تمام صفحه از هیلاری کلینتون آماده کرده بود که در نهایت مجبور به تغییر صفحه اول خود شد.

خطاهای موجود در پیش بینی های نادرست فراتر از مدل های آماری است. آنها روایتگر بخش کوچکی از یک خطای بزرگ بودند و نشان داده شد که ارتباط سیاسیون با مردم کاملا قطع شده است. آیا حالا تاریخ در سال 2020 تکرار خواهد شد؟ دست کم ترامپ که امید به آن دارد. در یک مصاحبه ترامپ درباره آمارهای سال 2016 گفته بود آنها جعلی هستند و آمارهای امروزی از آن سال نیز بیشتر و بیشتر مبتنی بر جعلیات هستند. او مدعی است که افراد زیادی هنوز مشتاق وی هستند اما طرفداران وی می ترسند آن را آشکارا بیان کنند. او اخیرا نیز گفته است: جمعیت خاموش از هر زمانی قوی تر است. آیا او واقعا به این اعتقاد دارد؟ قدرت نمایی ترامپ در شهرها و رفتار اخیر وی به شدت این موضوع را مورد تردید قرار می دهد.

نمایش ترامپ یا ترامپ بازیگر

این یک دونالد ترامپ جدید بود که سه شنبه هفته گذشته در جلسه مطبوعاتی کاخ سفید حضور پیدا کرد. او به عنوان فردی که بیش از هر کس دیگری ماسک را در آمریکا یک مساله سیاسی کرده بود، گفت: من مسئله ای با ماسک ندارم. اما حالا لحن صدایش تغییر کرده است: هر چیزی که بتواند بالقوه کمک کند، چیز خوبی است. او شرح داد که خودش ماسک دارد و هر وقت سوار بر آسانسور است، از آن استفاده می کند.

صدای ترامپ منطقی، آرام و حتی خسته کننده بود. مونتیور کنار دست وی میزان آمار مبتلایان را نشان می داد؛ تصویری که هر روز ناخوشایندتر از روز قبل می شود. او دوست داشت در جلسه مطبوعاتی بی سر و صدا از کنار آن عبور کند. در این شرایط باید این سوال را مطرح نمود که آیا آمریکا به یک باره صاحب یک رئیس جمهوری شده که دست به اصلاح رفتاری اش زده است؟ رهبری که قابل اعتماد است و کشورش را می تواند از توفان حوادث به سلامت عبور دهد؟ این ترامپ جدید را می توان یک ترامپ بازیگر دانست، بازیگری که به نمایشی که دیگران برایش نوشته اند، گوش می دهد و خط به خط آن را اجرا می کند. او در سال 2016 نیز متهم شده بود که وی از چنان مهارتی برخوردار است که می تواند ترامپ واقعی را در راستای هدف هایش، مخفی کند.

حالا ترامپ بازیگر مجددا سه شنبه قبل روی صحنه آمد و درخصوص بیماری پاندمی صحبت کرد. اوایل بیماری پاندمی کووید-19 که افسار پاره کرده بود، در مقابل دوربین ها قرار گرفت و خطرناک بودن این بیماری را به کل منکر شد و از نظر مشاورانش به قدری در جلسه مطبوعاتی ماه آوریل به خود ضربه وارد کرد که مجبور شد جلسه را نیمه کاره رها کند. اما حالا بازیگر برگشته است. تجارب قبلی نشان می دهد که ترامپ چندان در ایفای این نقش نمی تواند دوام بیاورد. اگر گونه جدید جلسه مطبوعاتی را مورد داوری قرار دهیم، باید بگوییم که خود رئیس جمهوری از شکست به شدت ترسیده است.

تنفس در هوای آخرالزمانی

در روزهای اخیر، ترامپ فقط از جانب نظرسنجی ها ضربه نخورده است. ظاهرا او وارد وادی روزهای آخرالزمانی شده است. پس از اینکه مدیر اجرایی گویا که یک کمپانی اسپانیایی و تولید کنسرو لوبیا است از ترامپ حمایت کرد و وی را رهبری لایق توصیف کرد، سیاستمداران چپ لاتین تبار گفتند که محصولات کمپانی گویا را به دلیل اینکه ترامپ با آنها عکس انداخته است، بایکوت می کنند. همچنین انتشار کتاب جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق ایالات متحده اوضاع را برای ترامپ فاجعه بارتر کرد و هر دو طیف ترامپ را از لحاظ ذهنی فردی نالایق معرفی کرده اند.

در نهایت ترامپ با کریس والاس مجری محبوب خود در فاکس نیوز مصاحبه ای کرد و در آن لحظه ای نادر رقم خورد و یک نفر از آن ایستگاه خبری با سوالات دقیق خود عملکرد رئیس جمهوری را زیر سوال برد. همین سوالات رئیس جمهور را ناشکیبا و خسته کرد. ترامپ در این جلسه مشخص کرد که ممکن است نتیجه انتخابات را نپذیرد و والاس نیز رئیس جمهور را با این ادعا که گفته بود بایدن نیروی پلیس را منحل خواهد کرد، به چالش کشید. ترامپ همچنین گفت که از یک امتحانی عبور کرده است که بایدن در آن شکست خواهد خورد. موسسه ارزیابی شناختی مونترال، یک آزمون برای شناسایی اولیه زوال عقل برای بیماران طراحی کرده است که به عکس گفته ترامپ آزمون هوش نیست. این خبرنگار به ترامپ گفت این آزمون بسیار ساده است و فقط باید یک نفر به یاد بیاورد که چگونه یک فیل را بکشد. با این وجود در یک مصاحبه دیگر گفت که وی یک تست دیگر را با موفقیت پاس کرده است و در آن کلمات فرد، زن، مرد، دوربین و تلویزیون را از بر کرده و در مقاطع زمانی مختلف بی کم و کاست آنها را بیان کرده است. البته این آزمون نیز جزو آزمون های هوش به حساب نمی آید و بیشتر برای سنجش حافظه است.

سقوط سریع، بهبودی ملایم

افراد ترامپ می دانند که او بدون بهبودی اقتصادی نمی تواند بر مشکلاتی که ویروس در آمریکا ایجاد کرده است، فائق آید و در انتخابات پیروز شود، به همین دلیل است که ترامپ اکنون بیش از هر زمان دیگری از بازار کار با خوش بینی صحبت می کند. از ماه مه تا ژوئن اوضاع بازار کار کمی بهتر شده است. او چند روز پیش در جلسه کاخ سفید پیش بینی کرد که اقتصاد آمریکا دوباره اوج خواهد گرفت. او گفت اقتصاد همچون یک موشک اوج خواهد گرفت. اما اقتصاددانان نظر دیگری دارند. مایکل بسکین، اقتصاددان استنفورد می گوید که باید یک سقوط سریع و بهبودی آرام و آهسته را انتظار کشید. بوسکین که زمانی پیش بینی کرده بود که ترامپ یک پیروزی آسان در پیش دارد، حالا می گوید عدم قطعیت ها بیشتر شده است. او می گوید که رشد سریع اقتصاد به شرایط سلامت آمریکا بستگی دارد. در حال حاضر شرایط سلامت آمریکا فاجعه است و هر روز نیز به تعداد مبتلایان این کشور افزوده می شود. او می گوید: اقتصاد نمی تواند با این همه افرادی که مریض می شوند، بهبودی حاصل پیدا کند. با این حال وی می گوید که رای دهندگان در حوزه اقتصاد هنوز به ترامپ بیشتر از بایدن اعتماد دارند. این فقط سناریوی اقتصادی است که می تواند ترامپ را نجات دهد: اگر رئیس جمهوری و کنگره بتوانند کمک های اضطراری و پرداخت های محرک گونه خود را فراتر از ماه ژوئیه تمدید کنند و اقتصاد مجددا بازگشایی شود، شانس ترامپ برای پیروزی افزایش خواهد یافت. اما بوسکین بعید می داند این شرایط به این زودی مهیا شود. بازار کار در ماه ژوئن با رشد ایجاد 8/ 4 میلیون شغلی یک رکورد شگفت انگیز از خود به جای گذاشت، اما هنوز 15 میلیون شغل کمتر از ماه فوریه است.

دفتر بودجه کنگره که یک آژانس دو حزبی است، تخمین می زند که اقتصاد آمریکا تا سال 2028 نمی تواند به مشکلاتی که بیماری پاندمی به آمریکا تحمیل کرده است، به طور کامل فائق آید. این آژانس همچنین پیش بینی می کند که نرخ بیکاری تا 11 درصد تا زمان انتخابات باقی بماند که رقمی بالا و فاجعه بار است و تا سال 2030 نیز این رقم پابرجا خواهد ماند.

منبع: فرارو
انتشار: 29 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1434

به "پیش بینی اشپیگل از سرنوشت ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی اشپیگل از سرنوشت ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید