مهم ترین تصمیم های کنفرانس برلین برای حل بحران لیبی

به گزارش تور گرجستان ارزان، همزمان با سرانجام کنفرانس برلین کشورهای شرکت کننده در کنفرانس لیبی با صدور بیانیه ای تصمیماتی در راستای حل بحران لیبی اتخاذ کردند

مهم ترین تصمیم های کنفرانس برلین برای حل بحران لیبی

با تور آلمان قیمت ارزان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دیروز یکشنبه هم زمان با سرانجام یافتن کنفرانس برلین دیروز یکشنبه، مشارکت نمایندگان در این کنفرانس (آمریکا، روسیه، فرانسه، بریتانیا، چین، آلمان، ترکیه، ایتالیا، مصر، امارات، الجزایر، کنگو و چهار سازمان بین المللی و منطقه ای شامل سازمان ملل، اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب) تصمیماتی برای حل بحران لیبی اتخاذ کردند.

وبگاه خبری شبکه عربی 21 در گزارشی نگاهی انداخته به مهم ترین تصمیمات اتخاذ شده در کنفرانس برلین که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

اقتصاد و نفت

شرکت نمایندگان در کنفرانس با اشاره به اهمیت یکپارچگی نهادهای لیبی، بویژه بانک مرکزی و سازمان ملی نفت این کشور خواستار تضمین امنیت تاسیسات نفتی لیبی شدند و با هرگونه کوشش برای سواستفاده غیرقانونی از منابع انرژی در این کشور مخالفت کردند.

متوقف کردن دخالت خارجی

بر اساس بیانیه سرانجامی کنفرانس، شرکت نمایندگان متعهد شدند در درگیری های مسلح و در امور داخلی لیبی دخالت ننمایند و از تمام طرف های بین المللی بخواهند که همین اقدام را انجام دهند.

این تصمیم بر خلاف تفاهم ترکیه با دولت الوفاق لیبی است زیرا ترکیه متعهد شده است به لیبی سرباز اعزام کند (جزئیات بیشتر).

احترام به ممنوعیت استفاده از تسلیحات

شرکت نمایندگان در کنفرانس متعهد شدند ضمن پایبندی به قانون ممنوعیت استفاده از تسلیحات این قانون را به طور کامل اجرا نمایند.

در بیانیه یادشده تاکیده شده است از تمام طرف ها می خواهیم، از هر گونه اقدامی که باعث شدیدتر شدن درگیری ها در لیبی می گردد از جمله تامین اقتصادی قدرت های نظامی و استفاده از مزدوران به نفع هر یک از طرف ها خودداری نمایند.

کشورهای شرکت نماینده در کنفرانس خواستار شدند چناچه طرفی این تصمیم را نقض کند، شورای امنیت سازمان ملل آن را تحریم کند. این درحالی است که مصر، امارات و ترکیه که در کنفرانس برلین حضور داشتند جزو آن دسته کشورهایی هستند که بنابر یکی از گزارش های سری سازمان ملل متحد این قانون را زیرپا گذاشته اند.

آتش بس

کشورهای یادشده از تمام طرف ها خواستند در راستای جلوگیری دائمی از اقدامات خصمانه و کاهش تنش و آتش بس در لیبی کوشش خود را دو چندان نمایند.

کشورهای شرکت نماینده همچنین از شورای امنیت سازمان ملل خواستند که در صورت نقض موارد یادشده متناسب با حجم اقدام ناقضان را تحریم کند.

تشکیل کیمته نظامی مشترک

در سرانجام کنفرانس، کشورهای شرکت نماینده از تصمیمی مبنی بر تشکیل کمیته نظامی متشکل از ده افسر، (پنج نفر از سوی هر یک از طرفین) استقبال کردند. این کمیته وظیفه دارد مکانیسم اجرای آتش بس را به صورت میدانی معین کند.

منحل کردن شبه نظامیان

در بیانیه کنفرانس برلین بر لزوم خلع سلاح و تفکیک گروه های مسلح و شبه نظامیان حاضر در لیبی تاکید شد مشروط بر اینکه عناصر این گروه ها در نهادهای مدنی، امنیتی و نظامی ادغام شوند. سازمان ملل نیز خواستار حمایت از این فرایند شده بود.

از جمله شبه نظامیانی که حضورشان در لیبی جنجال آفرین شده بود شبه نظامیان روس بودند که خود روسیه نیز در کنفرانس برلین حضور فعال داشت.

از سرگیری مجدد فرایند صلح

کشورهای شرکت نماینده از طرف های لیبیایی خواستند فرایند سیاسی همه جانبه برقراری صلح از سرگرفته گردد. این فرایند سیاسی با نظارت هیئتی از سازمان ملل با هدف تحقق منافع لیبی-لیبی در حال شکل گیری است اما خلیفه حفتر کماکان به استفاده از گزینه نظامی مصر است.

هیئت یادشده بنا دارد نشستی میان طرف های درگیر در لیبی در اواخر ماه ژانویه در ژنو برگزار کند. هدف از برگزاری این نشست تشکیل دولتی یکپارچه است.

حقوق بشر و مهاجران

تمام کشورهای شرکت نماینده در کنفرانس خواستار احترام به قانون بین المللی حقوق بشر شدند و از سویی دیگر، این کشورها بر لزوم جلوگیری از دستگیری های خودسرانه و در همین چارچوب تعطیل کردن تدریجی مراکز دستگیری مهاجران و پناهندگان شدند.

به گفته غسان سلامه فرستاده سازمان ملل در لیبی، بیانیه سرانجامی کنفرانس لیبی به عنوان پیش نویسی برای قطعنامه سازمان ملل به شورای امنیت تقدیم خواهد شد.

ساعاتی پس از سرانجام کنفرانس برلین نیروهای حفتر به مواضع دولت وفاق ملی در جنوب طرابلس حمله کردند که با این حمله آتش بس در این کشور نقض شد (جزئیات بیشتر).

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 15 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1013

به "مهم ترین تصمیم های کنفرانس برلین برای حل بحران لیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین تصمیم های کنفرانس برلین برای حل بحران لیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید