افزایش واردات نفت چین از ایران

به گزارش تور گرجستان ارزان، پالایشگاه های چینی خصوصی واردات نفت ایران در ماه میلادی گذشته بدنبال دریافت سهمیه های واردات تازه از دولت، افزایش دادند.

افزایش واردات نفت چین از ایران

به گزارش ایسنا، بلومبرگ به نقل از آمار شرکت کپلر گزارش کرد چین در نوامبر 18 میلیون بشکه معادل 600 هزار بشکه در روز نفت وارد کرد که 40 درصد نسبت به اکتبر افزایش یافت و بزرگترین حجم واردات از اوت بود. با این حال واردات چین از همه منابع کند خواهد شد، زیرا چین در واکنش به شیوع واریانت اُمیکرون محدودیت ها را تشدید می نماید و پکن به نظارت بر فعالیت پالایشگاه های خصوصی ادامه می دهد. کوشش برای مقابله با آلودگی هوا در آستانه برگزاری بازی های المپیک زمستانی و تعطیلات سال نوی چینی هم تاثیر منفی بر واردات خواهد گذاشت.

طبق برآورد شرکت مشاوره FGE، واردات چین در مارس سال 2022 به حدود 10.7 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که حدود یک میلیون بشکه در روز کمتر از واردات مارس سال جاری خواهد بود.

آمار اداره کل گمرک چین نشان می دهد واردات نفت به چین سال جاری کاهش سالانه در مقایسه با سال 2020 خواهد داشت و نخستین کاهش میانگین واردات سالانه نفت از سال 2004 خواهد بود.

با این حال واردات نفت ایران از سوی پالایشگاه های خصوصی به علت قیمت رقابتی که به خصوص در مقایسه با نفت عربستان سعودی دارد، قوی است. عربستان سعودی که بزرگترین صادرنماینده نفت به چین است، قیمت فروش رسمی نفت خود به مشتریان آسیایی را افزایش داده است. به گفته معامله گران، ایران نفت خود را چهار دلار در هر بشکه ارزانتر از قیمت معاملات نفت برنت ICE می فروشد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اگرچه پالایشگاه های دولتی چین به علت تحریم های آمریکا حداقل به شکل علنی از ایران نفت خریداری نمی نمایند، اما پالایشگاه های خصوصی در معرض تفحص بین المللی قرار ندارند و هرگز خرید نفت ایران را متوقف نکردند. بعلاوه این پالایشگاه ها برخلاف همتایان دولتی خود قرارداد های بلندمدت خرید با صادرنمایندگان دیگر ندارند.

منبع: فرارو
انتشار: 24 اسفند 1400 بروزرسانی: 24 اسفند 1400 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 2285

به "افزایش واردات نفت چین از ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش واردات نفت چین از ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید