7 اصل مهم که باید در یک سفر دوستدار طبیعت رعایت شوند

به گزارش تور گرجستان ارزان، همه ما می دانیم که این روزها طبیعت به شدت در معرض خطر است و همه می دانیم که باید برای حفظ آن کوشش کنیم. اما گاهی اوقات در برخی شرایط زندگی، به کلی آن را فراموش می کنیم و سفر یکی از همین شرایط است. در سفر بیشتر از هر چیز به راحتی خودمان اهمیت می دهیم و ممکن است کارهایی انجام دهیم که به شدت برای طبیعت مخرب اند. برای اینکه سفر دوستدار طبیعت را تجربه کنید در ادامه با خبرنگاران مگ همراه باشید.

7 اصل مهم که باید در یک سفر دوستدار طبیعت رعایت شوند

سفر دوستدار طبیعت چیست؟

سفر دوستدار طبیعت سفری است که در تمام مراحل آن، همیشه طبیعت را در اولویت قرار می دهید. در این سفرها تمام تصمیم هایی که می گیرید، از انتخاب وسیله حمل و نقل گرفته تا محل اقامت، با در نظر گرفتن طبیعت و آثاری است که انتخاب شما روی آن خواهد داشت.

سفر دوستدار طبیعت ممکن است گاهی اوقات سخت تر از سفرهای عادی باشد و گاهی بسیار راحت و دلپذیرتر است. در نهایت هر چقدر که برای داشتن یک سفر دوستدار طبیعت سختی بکشید، ارزشش را دارد و نتیجه آن، داشتن سیاره ای سبز و زیبا است.

نکاتی که در سفر دوستدار طبیعت باید در نظر بگیرید

اکر می خواهید سفر دوستدار طبیعت را تجربه کنید و به مسافرتی بروید که حاصل آن، آسیب رسیدن به محیط زیست نباشد، این نکات را همیشه به خاطر بسپارید.

1. حمل ونقل در سفر

بخش زیادی از اثرات مخرب سفر به خاطر حمل ونقل است. چه برای رسیدن به مقصد و بازکشت به خانه چه برای رفت و آمد در خود مقصد.

  • استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی

یکی از برترین کارهایی که موقع سفر می توانید انجام دهید، استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی است. با این کار، کربن فراوری شده ناشی از حرکت وسایل نقلیه خصوصی را کاهش می دهید. علاوه بر این، استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی باعث می شود که شما با زندگی عادی مردم در مقصد سفر خود آشنا شوید.

در وسایل حمل ونقل عمومی، زندگی عادی و دور از زرق وبرق های توریستی جریان دارد و فرصتی برای آشنایی با فرهنگ بومی و حتی دوست پیدا کردن از اهالی یک شهر یا کشور است.

  • سفر زمینی

اگر می خواهید تاثیری بسیار بزرگ و مثبت روی محیط زیست داشته باشید، سفرهای زمینی را جایگزین سفرهای هوایی کنید. با حذف کردن یک پرواز پنج ساعته، می توانید چندین تن فراوری کربن را کمتر کنید. سفر زمینی فرصت خوبی برای شناخت بیشتر محیط اطراف و پوشش های گیاهی مختلف است. اگر قطار و اتوبوس یا حتی سفر جاده ای را جایگزین سفر هوایی کنید، نه تنها مقدار فراوری کربن را کاهش می دهید، بلکه از تماشا منظره ها و از گشت وگذار در جهت هم لذت می برید.

2. غذا خوردن در سفر

تقریبا یک چهارم از گازهای گلخانه ای که در طول سال فراوری می شود، حاصل خورد و خوراک ما است. در سفر این مسئله بیشتر از همیشه اهمیت پیدا می نماید چون خورد و خوراک ما تقریبا از حالت عادی خارج می شود و غذا خوردن به یکی از مهم ترین بخش ها و سرگرمیات سفر تبدیل می شود.

در طول سفر، ما بیشتر از همیشه بیرون غذا می خوریم و خودمان کمتر غذا می پزیم. اگر دوست دارید در سفر هم موقع غذا خوردن، بیشتر مراقب طبیعت باشید، این نکات را به خاطر بسپارید:

  • همراه داشتن خوراکی

همیشه در سفر در ظرف های چندبار مصرف مثلا ظرف های دردار استیل، خوراکی هایی مثل میوه، آجیل و نان همراهتان ببرید. همراه داشتن این خوراکی ها باعث می شود که در جایی که امکان آشپزی کردن نیست و گرسنه هستید، یک خوراکی همراهتان داشته باشید و غذای نیمه آماده نخرید.

غذاهای نیمه آماده، علاوه بر این که برای سلامتی شما ضرر دارند، بسته بندی های متعدد و غالبا پلاستیکی دارند. این بسته بندی ها که در سفر دور می ریزید، در نهایت به خاک چال ها می فرایند و باعث تخریب محیط زیست می شوند.

  • خوردن غذاهای محلی در رستوران های محلی

اگر دوست دارید غذاهای مقصد را امتحان کنید، می توانید به رستوران ها سر بزنید ولی در انتخاب رستوران، دقت کنید. سعی کنید در رستوران های کوچک محلی غذا بخورید. در رستوران های بزرگ و توریستی بسیاری از مواد غذایی از خارج از کشورها وارد می شوند و بسیاری از محصولات غذایی، در مرحله پخت، برای داشتن ظاهری شیک تر، دور ریخته می شوند.

وقتی در رستوران های محلی غذا می خورید، از کسب وکارهای بومی حمایت می کنید. در ضمن بیشتر رستوران های محلی از محصولات بومی برای تهیه کردن غذای خود استفاده می نمایند. یعنی برای حمل ونقل مواد غذایی مورد احتیاج آن ها، هواپیماهای بزرگ پرواز نکرده اند. در این رستوران ها معمولا از مواد غذایی به خوبی استفاده می شود و کمتر دورریز دارند.

در رستوران های بزرگ خصوصا آن هایی که غذای بوفه دارند، معمولا غذای بسیار زیادی اسراف می شود. هر روز میزان غذای زیادی از سر میزها برمی شود که همه آن ها دور ریخته می شود.

  • سفارش به مقدار لازم

وقتی بیرون غذا می خورید، حتما به میزان احتیاج خود غذا سفارش دهید. اگر پرس های غذا بیشتر از احتیاج شما است، از پیش خدمت بخواهید غذای کوچک تری برای شما بیاورد یا به جامانده غذا را حتما همراه خودتان ببرید و بعدا بخورید.

  • خوردن غذای گیاهی

وقتی به مقصدهای نو سفر می کنید که رژیم غذایی متفاوتی دارند، می توانید غذاهای محلی را امتحان کنید و از چشیدن طعم های نو لذت ببرید. سعی کنید غذاهایی که انتخاب می کنید، غذاهای گیاهی باشند. تمام غذاهای نو و متفاوت، برای شما جالب خواهند بود، فرقی نمی نماید که گیاهی باشند یا نه.

  • نخریدن آب بسته بندی

بطری های پلاستیکی آب، بخش زیادی از زباله های هتل ها و مراکز توریستی را به خودشان اختصاص می دهند. با نخریدن آب بسته بندی می توانید در کاهش فراوری زباله نقش مهمی داشته باشید

در بسیاری از مقصدهای جهان، آب لوله کشی قابل نوشیدن است و کافی است شما یک قمقمه یا بطری چندبارمصرف داشته باشید و آن را پر کنید. اگر در شهر مقصد شما آب لوله کشی قابل آشامیدن نیست، می توانید در هتل هایی اقامت کنید که دستگاه تصفیه آب دارند. یا اینکه از جایی که به آب تمیز دسترسی دارید، همیشه بطری همراه خود را آب کنید.

3. خرید در سفر

خرید بخش مهمی از سفر است و بی توجهی در آن می توانید آسیب های مخربی برای طبیعت داشته باشد. موقع خرید در سفر به این نکات توجه کنید:

  • نگرفتن کیسه های پلاستیکی

در سفر، یکی از کارهای مهمی که انجام می دهیم، خرید کردن است. خرید سوغات، پوشاک و درمجموع بازارگردی و سر زدن به پاساژها یکی از مهم ترین سرگرمیات سفر به خصوص در مقصدهایی است که آن ها را به مراکز خرید بزرگ و لوکس می شناسند.

موقع این خرید کردن ها، هر فروشگاهی سعی می نماید با بسته بندی های شیک تر، توجه خریدار را جلب کند و احساس رضایت در او ایجاد کند. فروشگاه ها معمولا خریدهای شما را در کیسه ها و بسته بندی های پلاستیکی و غیرقابل بازیافت به شما می دهند. کیسه هایی که صدها سال طول می کشد تا از بین بفرایند و تجزیه شوند.

در سفر همیشه کیسه های پارچه ای مخصوص خرید، همراهتان داشته باشید و کیسه های پلاستیکی را از فروشنده ها نگیرید. در واقع استفاده از کیسه پارچه ای برای خرید، فقط مخصوص خرید در شهر محل زندگی خودتان نیست و همه جا باید آن را رعایت کنید.

  • خرید وگان

در سفر موقع خرید سوغات، محصولاتی خریداری کنید که منبع گیاهی دارند. از خریدن انواع پوشاک که با خز حیوانات تهیه می شوند اجتناب کنید. در سراسر جهان، لبا های گران قیمت زیادی با پوست حیوانات تهیه می شوند.

  • خرید باکیفیت

سعی کنید برترین و باکیفیت ترین محصولات را خریداری کنید که دوام بیشتری داشته باشند. هر چقدر که دوام وسایل و پوشاک شما بیشتر باشد، کمتر مجبور به خرید دوباره آن می شوید. با خرید تعداد کمتری لباس و وسیله، میزان زیادی در مصرف آب و سوخت در سراسر جهان صرفه جویی می کنید. هر لباسی که می پوشید حتی اگر یک تیشرت ساده و کوچک باشد، میزان زیادی سوخت و آب صرف تهیه و فراوری آن شده است.

جنس محصولاتی که می خرید اهمیت دارد. مثلا در خرید پوشاک سعی کنید الیاف طبیعی را به الیاف مصنوعی ترجیح دهید.

  • خرید محصولات محلی

خریدن سوغاتی یکی از مهم ترین بخش های سفر برای ما است. این روزها هر جای توریستی که بروید، محصولات خارجی را پیدا می کنید و شاید وسوسه شوید تا به عنوان سوغات این محصولات را خریداری کنید. اما سوغاتی باید یکی از محصولات اصیل و بومی باشد. وقتی محصولات بومی و محلی می خرید، به کسب وکارهای بومی رونق می دهید. علاوه براین، خیالتان راحت است که برای حمل ونقل چیزهایی که می خرید، هواپیماهای بزرگ به گوشه و کنار جهان پرواز نکرده اند.

نکته مهمی که در خصوص خرید محصلات محلی باید بدانید این است که در خرید آن ها هم طبیعت را در نظر بگیرید. بعضی محصولات محلی با تخریب محیط زیست به دست می آیند. مثلا وسایل تزیینی که با صدف های خاص درست می شوند یا سبزی هایی که در فصل نامناسب و در حجم بسیار زیاد، از طبیعت چیده شده اند. سعی کنید این محصولات را بشناسید و آن ها را خریداری نکنید.

با حمایت از کسب وکارهای غیرقانونی بومی، به تخریب طبیعت دامن می زنید.

4. بار سفر

شاید تعجب کنید ولی وسایلی که در سفر با خود می برید می توانند نقش مهمی در محیط زیست داشته باشند. موقع بستن بار سفر این نکات را به خاطر داشته باشید.

  • بردن وسایل ضروری

در سفر وسایل ضروری را همراهتان داشته باشید. مثلا حوله، مسواک، وسایل بهداشتی و شوینده ها را اگر همراه ببرید، دیگر لازم نیست از وسایل و لوازم داخل هتل ها بهره ببرید. این وسایل بسته بندی های متعدد پلاستیکی دارند و به حجم زباله اضافه می نمایند.

  • سبک سفر کردن

وقتی با هواپیما سفر می کنید، هر یک کیلو وزن بیشتر می تواند اثرات جبران ناپذیری در محیط زیست داشته باشد. هر چقدر وزن یک هواپیما بیشتر شود، در فرایند پرواز، کربن بیشتری فراوری می نماید. برای سفر خود فقط وسایلی بردارید که واقعا به آن احتیاج دارید. شاید فکر کنید که یکی دو کیلو بار اضافه تر، مسئله ای در طبیعت به این بزرگی ایجاد نمی نماید اما همین یکی دو کیلو بار اضافه تر را ضرب در میلیون ها نفر مسافری کنید که در هر لحظه در گوشه و کنار جهان با هواپیما پرواز می نمایند.

5. انتخاب آگاهانه مقصد و جاذبه ها

شما با انتخاب درست مقصد می توانید نقش موثری در کاهش اثرات مخرب سفر روی محیط زیست داشته باشید.

  • انتخاب مقصد نزدیک

برای لذت بردن از سفر، لازم نیست که مقصدهای دور را انتخاب کنید. هر چقدر که جهت دورتری بروید، مقدار مصرف سوخت و فراوری کربن سفر خود را بیشتر می کنید. به جای سفر به یک استان دور، می توانید سفر درون استانی را تجربه کنید.

  • انتخاب هتل خوب

این روزها هتل های زیادی در سراسر جهان در کوشش برای حفظ طبیعت، بعضی قوانین و روش های پذیرایی خود را تغییر داده اند. مثلا بعضی از آن ها به جای دادن پک لوازم بهداشتی که بسته بندی های کوچک پلاستیکی دارند، محصولات بهداشتی را در ظرف های چندبارمصرف می ریزند.

با انتخاب این هتل ها، می توانید از آن ها حمایت کنید تا هتل های بیشتری به این جنبش بپیوندند.

  • صرفه جویی در هتل

وقتی سفر می کنیم گاهی در هتل فراموش می کنیم که صرفه جویی کنیم و مثل زندگی عادی، با پدیده های مختلف برخورد کنیم. مثلا بیشتر ما در خانه در خصوص مصرف برق و آب صرفه جویی می کنیم اما در هتل آن را فراموش می کنیم.

در هتل هم تصور کنید که در خانه خودتان هستید. اگر لازم و ضروری نیست از حوله نو استفاده نکنید. مدت زمان دوش گرفتن و حمام کردن خود را کاهش دهید. وقتی از اتاق خارج می شوید، لامپ های اضافه و تلویزیون را خاموش کنید.

6. ماندن در جهت

یکی از مجذوب کننده ترین سرگرمی ها در سفر، طبیعت گردی و تماشا پوشش گیاهی و جانوری مقصد است. بسیاری از مردم جهان در سفر، حتما زمانی را به پیاده گردی در طبیعت و کوه پیمایی اختصاص می دهند یا اینکه در طبیعت چادر می زنند. اگر شما هم علاقه مند به طبیعت هستید حتما در سفر برای این کار برنامه ریزی می کنید.

وقتی به طبیعت می روید، حتما از جهتهایی که برای عبور گردشگران تعیین شده، عبور کنید. این جهتها در فاصله امنی از محل زندگی حیوانات قرار دارند و ماندن در این جهت باعث می شود که حضور شما، آسیبی به زندگی طبیعی آن ها نزند و خودتان هم در امنیت باشید.

در ضمن سعی کنید که هیچ جهت نوی در طبیعت ایجاد نکنید. شما با راه رفتن در جایی که جهت تعیین ندارد، پوشش گیاهی منطقه را خراب می کنید.

7. سفر در گروه های کوچک تر

اگر دوست دارید سفرهای گروهی و همراه با تور را تجربه کنید، گروه ها و تورهای کوچک را انتخاب کنید. هر چقدر که جمعیت یک گروه کمتر باشد، آسیبی که به طبیعت می زند کمتر می شود. علاوه بر این، مدیریت کردن گروه کوچکی از افراد، راحت از یک جمعیت بزرگ است. با همراهی یک گروه کوچک تر می توانید سفری را تجربه کنید که بیشتر دوستدار طبیعت است.

جمع بندی

سفر یکی از مجذوب کننده ترین تجربه های زندگی است. مطمئنا ما دوست نداریم که لحظات خوش زندگی ما، باعث آسیب زدن به طبیعت زیبای اطرافمان شود. اگر اهل سفر و گردشگری هستید، با رعایت چند نکته مهم می توانید سفر دوستدار طبیعت را تجربه کنید. سفری که در آن به محیط زیست آسیب نمی رسد و شما هم از اینکه هم زمان با لذت بردن از سفر، به فکر طبیعت هستید، احساس رضایت می کنید.

منبع: Worldnomads

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 تیر 1401 بروزرسانی: 18 تیر 1401 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 2381

به "7 اصل مهم که باید در یک سفر دوستدار طبیعت رعایت شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 اصل مهم که باید در یک سفر دوستدار طبیعت رعایت شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید