گشت و گذار در بازار ادویه استانبول

به گزارش تور گرجستان ارزان، در هر سرزمینی که وارد شویم، اولین چیزی که شاید توجه ما را به خود جلب کند، جدای از منظره ها زیبا و بافت شهری و یا روستایی آن، غذاهای خوشمزه بومی و محلی آن شهر است. برای پختن غذاهایی که طعم و عطر دلنشینی داشته باشند، از دیرباز استفاده از ادویه جات مختلف مرسوم بوده است. ادویه که در زبان فارسی به آن چاشنی گفته می گردد، اغلب به عنوان یک افزودنی به مواد غذایی استفاده می گردد. استفاده از ادویه می تواند برای انسان فواید زیادی داشته باشد. ادویه می تواند باکتری های مضر و خطرناک را کشته و یا اینکه مانع از رشد سریع آن ها گردد. از آنجایی که در چند سال اخیر سفر به کشور ترکیه و علی الخصوص شهر استانبول به وسیله ایرانی ها زیاد شده و بعلاوه سابقه فرهنگی و تاریخی مشترکی که این دو کشور در طول تاریخ با هم داشته اند، تصمیم گرفتیم در این بخش از مجله خبرنگاران شما را با بازار ادویه استانبول یا بازار مصری ها آشنا کنیم. ادویه فروشی های استانبول فراوان هستند و هریک، بخشی از جذابیت های این منطقه از دنیا را به نمایش می گذارند.

گشت و گذار در بازار ادویه استانبول

کاپالی چارشی یا بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول از جمله بازارهایی است که در آن علاوه بر ادویه می توان انواع سوغات مختلف، انواع میوه های خشک، شیرینی های ترکی، مغز و آجیل، زیتون، انواع عودها و روغن ها، چای و عسل را تهیه کرد. در واقع بازار مصری ها به عنوان بزرگترین بازار خرید و فروش ادویه، برترین مکانی است که می توان در آن هر آنچه احتیاج دارید را تهیه کنید. در واقع بازدید از این بازار هم فال است و هم دیدن. بازار مصری ها ابتدا به عنوان بازار فروش ادویه ها و داروهای گیاهی پایه گذاری شد و به مرور به این صورت که می بینیم، در آمده است. در واقع بازار ادویه استانبول به راسته ای در بازار بزرگ استانبول گفته می گردد که عطر و بوی ادویه در آنجا شما را سرمست خواهد نمود. انواع ادویه با رنگ های مختلف و در بسته بندی های شیک و منظم در یک ردیف قرار دارند و عطر و بوی بی نظیری را در بازار پخش می نمایند که هیچ وقت از عطر دلنشین آنان دل زده نخواهید شد. این بازار که با نام کاپالی چارشی در استانبول شناخته می گردد، بازار بزرگ استانبول بوده که در محله بیازیت(بایزید) قرار گرفته است. برای رفتن به این بازار به وسیله میدان تقسیم استانبول، سوار تاکسی یا تراموا شده و در ایستگاهی که در نزدیکی خیابان پاشا قرار گرفته است، پیاده شوید. در طول مسیر از پل گاتا عبور خواهید کرد. بازار ادویه استانبول همه روزه به غیر از روزهای تعطیل و یا ایامی که مراسم مذهبی برگزار می گردد، به روی مردم باز است.

در زبان ترکی به ادویه ها چه می گویند؟

برای اینکه خرید بهتری انجام دهید، خوب است که کمی با اصطلاحات و کلمات مربوط به خرید ادویه آشنا باشیم. در زبان ترکی به ادویه باهارات گفته می گردد و بعلاوه به فلفل تند، آجی بیبر و به دارچین تارچین می گویند.

بازار مصری های استانبول

از دیگر بازارهای استانبول که می توان در آن در پی خرید ادویه های خوش طعم و خوش عطر رفت، بازاری به نام بازار مصری های استانبول است. نام قدیمی این بازار ولیده کارسیسی بوده که بازاری سرپوشیده است و در نزدیکی مسجد جامع نو که در زبان ترکی به نام ینی جامع شناخته می گردد، قرار گرفته است. این بازار در بین ادویه فروشی های استانبول، دارای چیزی در حدود 85 مغازه است و در ابتدا که ساخته شد مغازه های عطاری در آن دایر شد و به مرور به انبار غذای شهر استانبول تبدیل گشت و امروزه، محل فروش انواع داروهای گیاهی و ادویه با کیفیت و اعلاست. مردم ترکیه به ادویه جات در سبد غذایی خود ارزش و اهیمت زیادی می دهند، بنابراین می توان برترین نوع ادویه ها را در ترکیه تهیه کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 16 دی 1401 بروزرسانی: 16 دی 1401 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 2482

به "گشت و گذار در بازار ادویه استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گشت و گذار در بازار ادویه استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید