کشف استقرار 7 هزار ساله در زیرکوهِ خراسان

به گزارش تور گرجستان ارزان، طبق آنالیز های علمی باستان شناسی در پروژه شناسایی دهستان پترگانِ شهرستان زیرکوهِ استان خراسان جنوبی، تعیین شد که این مکان دارای استقرارهایی از هزاره پنجم پیش از میلاد است.

کشف استقرار 7 هزار ساله در زیرکوهِ خراسان

به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، رضا سلمان پور - سرپرست هیأت آنالیز و شناسایی باستان شناختی دهستان پترگان، بخش مرکزی شهرستان زیرکوهِ خراسان جنوبی در نشست گزارش به همکار اظهار داشت، که استقرارهایی هفت هزار ساله در این دهستان کشف شده است.

وی در ادامه با اشاره به پیشینه مطالعات باستان ­شناسی شهرستان زیرکوه گفت: پیش از این پژوهش به غیر از ثبت ملی تعدادی آثار تاریخی این شهرستان توسط فرجامی، هیچگونه مطالعه باستان شناسی روشمند دیگری در منطقه صورت نگرفته بود.

سلمان پور اضافه کرد: در امسال و همزمان با پژوهش حاضر در بخش مرکزی دهستان پترگان، در شهرستان یاد شده، پروژه آنالیز و شناسایی دهستان زیرکوه این شهرستان نیز به سرپرستی مستنصر قلی نژاد انجام گرفت.

این باستان شناس، مطالعه پیشینه تاریخی منطقه با بهره گیری از داده های باستان شناسی موجود، آنالیز شرایط مالی اجتماعی منطقه در دوران تاریخی و سنجش تغییرات الگوهای استقراری منطقه در ادوار زمانی مختلف را از اهداف این پژوهش اظهار داشت.

او همچنین اظهار کرد: آنالیز عوامل محیطی و طبیعی مختلف در شکل گیری استقرارها و میزان تأثیرگذاری آن ها در هر دوره، تهیه داده های نقشه باستان شناسی دهستان پترگانِ شهرستان زیرکوه و آسیب شناسی آثار تاریخی شهرستان و تبیین قابلیت های گردشگری آن ها از دیگر اهداف این پژوهش است.

به گفته سلمان پور، شهرستان زیرکوه که در شرقی ترین بخش قهستان واقع شده است طبق آنالیز های علمی باستان شناسی دارای استقرارهایی از هزاره پنجم پیش از میلاد است.

این باستان شناس اظهار داشت: در پروژه آنالیز و شناسایی دهستان پترگان شهرستان زیرکوه، 42 اثر شامل آب انبار، مسجد، مزار، قلعه، برج، رباط، محوطه استقراری و صنعتی مورد شناسایی نهاده شد که از این تعداد حدود 37 درصد آثار، محوطه های استقراری و 17 درصد آنها محوطه های صنعتی هستند.

او ادامه داد: با توجه به آنالیز حاضر از اوایل دوره اسلامی تا اواخر آن شاهد رشد جمعیتی در این منطقه هستیم؛ به طوری که از کل 42 اثر شناسایی شده 12 محوطه متعلق به قرون اولیه اسلامی(1-4 ه. ق.) است که از این تعداد تنها یک محوطه تک دوره ای بوده و در مابقی محوطه ها، شاهد استمرار استقرار از قرن اولیه اسلامی تا قرن 13 هجری قمری هستیم.

سرپرست هیأت آنالیز و شناسایی باستان شناختی دهستان پترگان، بخش مرکزی شهرستان زیر کوه با بیان اینکه پژوهش حاضر نشان دهنده اوج پیشرفت و اهمیت این منطقه از قرن 6 تا 10 هجری قمری است اظهار داشت که آنالیز متون اسلامی نیز موید این مسئله است و گفت: در آنالیز این منطقه، 8 محوطه با آثاری از ذوب فلزات صنعتی نیز شناسایی شد که از این تعداد تنها 2 محوطه کاملا صنعتی بوده و مابقی در مجاور محوطه ­های استقراری شکل گرفته اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1094

به "کشف استقرار 7 هزار ساله در زیرکوهِ خراسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف استقرار 7 هزار ساله در زیرکوهِ خراسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید