چگونه با نانوذرات طلا و DNA موادی خارق العاده بسازیم؟

به گزارش تور گرجستان ارزان، با ترکیب نانوذرات طلا و رشته های DNA سنتز شده می توان ساختار های بلوری جدیدی ساخت که پیش از این وجود نداشته اند و کاربرد های وسیعی در حوزه حسگری و اپتیک دارند.

چگونه با نانوذرات طلا و DNA موادی خارق العاده بسازیم؟

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) با ترکیب کره هایی از جنس طلا و پیچاندن آن ها در DNA پیروز به فراوری بلور هایی شدند که کاربرد های وسیعی در طراحی مواد، حسگری و اپتیک دارد.

نانوذرات به دلیل کاربرد های خود در زمینه هایی نظیر ذخیره سازی داده ها، فراوری دارو، حسگری و تصویربرداری مورد توجه محققان هستند. با افزایش تقاضا برای نانوذرات، روش های مختلفی برای سنتز آن ها در بخش های مختلف ارائه شده است.

یکی از موانع پذیرش گسترده نانوذرات، عدم توانایی در تنظیم موقعیت نانوذرات روی سطوح مختلف است. پژوهشگران MIT با همکاری محققانی از آزمایشگاه دراپر نشان دادند که چگونه می توان ابرشبکه هایی از جنس نانوذرات را روی سطح با ابعاد، جهت گیری و شکل مختلف ایجاد کرد.

آن ها این کار را با استفاده از نانوذرات کروی طلا، پوشش داده شده با رشته های DNA سنتزی انجام دادند. نتایج این پروژه در نشریه Nature Materials به چاپ رسیده است.

استفاده از خودآرایی نانوذرات، روشی ساده و کارامد برای ساماندهی نانوذرات در یک ساختار دقیق و از پیش تعیین شده است تا بتوان بلور هایی را روی سطح رشد داد.

چیدمان فضایی نانوذرات را می توان برای فراوری ساختار های پیچیده به کار برد و در نهایت موادی با ویژگی های خاص فراوری نمود. لوئیس از محققان این پروژه می گوید: DNA فقط حامل کد های ژنتیکی نیست بلکه این رشته، وسیله ای برای طراحی مواد با روش خودآرایی و همچنین یک اتصال دهنده است که به عنوان روشی برای تغییر چگونگی تعامل ذرات با هم و سطوح مختلف به کار می رود. خودآرایی نانوذرات به ما این امکان را می دهد که موادی ایجاد کنیم که به طور طبیعی وجود ندارند.

این پروژه نشان می دهد که چگونه از قابلیت برنامه ریزی ساختار DNA می توان برای فراوری بلور هایی با ابعاد میکرونی استفاده کرد، بلور هایی که شکل، ابعاد و جهت گیری آن ها قابل تعیین است.

در آینده این ریزساختار ها می توانند برای بهبود مواد در فراوری تشدیدکننده های نوری، مواد ساختاری نرم، حسگر های زیستی و شیمیایی به کار فرایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1348

به "چگونه با نانوذرات طلا و DNA موادی خارق العاده بسازیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه با نانوذرات طلا و DNA موادی خارق العاده بسازیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید