چین همان کارخانه دنیاست

به گزارش تور گرجستان ارزان، نزدیک به دو ماه از زمان انتشار ویروس کرونا در ووهان می گذرد که در این مدت به کشورها و قاره های دیگر نیز راه پیدا نموده و حتی مسیرهای آبی را نیز از تاثیرات خود مصون نگذاشته است. روز گذشته اداره ملی آمار چین برآوردهای اولیه از میزان تاثیرپذیری اقتصاد چین از کرونا را منتشر کرد. بر اساس این گزارش پیش بینی می گردد دومین اقتصاد بزرگ جهان در امسال میلادی کاهش رشدی به اندازه یک تا 2 درصد داشته باشد و رشد فراوری ناخالص داخلی از پیش بینی 6.4 در سه ماهه اول به 4.5 تا 5.5 درصد برسد.

چین همان کارخانه دنیاست

جهت دریافت خدمات اجرای معنی روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

تخمین زده شده که هزینه شیوع این بیماری تنها در سه ماه نخست امسال بیش از 280 میلیارد دلار خواهد بود. رقمی که از بودجه سالانه اتحادیه اروپا، درآمد سالانه شرکت مایکروسافت و درآمد سالانه شرکت اپل بیشتر و هشت برابر بودجه سالانه کشوری مانند نیجریه است. چین، دومین اقتصاد بزرگ دنیا که به کارخانه دنیا معروف است؛ شدیدترین ضربات اقتصادی را از این بیماری خورده است. ووهان، منشا شیوع ویروس کشنده کووید-19 مرکز استان هوبی چین است و هسته اصلی زنجیره تامین قطعات و فراوریات کالا و محصولات چین و صادرات آن به سراسر دنیا محسوب می شود. با این حساب خودتان می توانید حدس بزنید که وقتی از شیوع بیماری در ووهان و خسارت اقتصادی پکن از این بیماری حرف می زنیم؛ از چه چیزی حرف می زنیم.

اما کرونا نه تنها چین که سایر اقتصادهای دنیا را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. ساده انگارانه است که گمان بریم تاثیر کرونا تنها به خسارت های اقتصادی در مرزهای چین و نهایتا کاهش سود شرکت های بزرگ در این کشور محدود می شود. چین سال 2019 میلادی را با فراوری ناخالص داخلی 9.2 تیلیارد دلاری به خاتمه رساند که به تنهایی 10 درصد از کل حجم اقتصاد دنیا را تشکیل می دهد. بنابراین به نظر نمی رسد تاثیر کرونا بر دنیا تنها به افت بعضی شاخص بورس های مهم دنیا و تغییرات قیمتی در بازار نفت و طلا ختم شود، بلکه بر ثروت افراد نیز تاثیر می گذارد. بر اساس آمار ارایه شده از سوی بلومبرگ 500 ثروتمند بزرگ دنیا از زمان انتشار این ویروس و ترس بازارها به خصوص بازار سهام تا به امروز 444 میلیارد دلار خسارت دیده اند. اما چرا چین و مهم تر از آن ووهان به این اندازه مهم است که با قرنطینه یک ماهه اش، بازارها اینقدر دچار آشوب و نوسان شده اند. بر اساس برآوردها 73.4 درصد از صنایعی که در ووهان فعالیت می نمایند، مربوط به خودروسازی و ساخت قطعات الکترونیکی هستند که با کشورهای کره جنوبی، ژاپن و امریکا مراوده دارند. بنابراین به نظر می رسد علاوه بر بازارهای کلان، عرضه بعضی کالاهای خردی که مورد استفاده شخصی دارند نیز با اختلال روبرو می شود.

خسارت به انرژی

کرونا ویروسی با میزان اثرگذاری بالا بر تمام بازارها و صنایع مختلف است. نفت، مهم ترین بازاری است که تحت تاثیر این ویروس سطح مقاومت فنی را شکست و به کانال 40 دلار وارد شد. بر این اساس قیمت هر بشکه نفت برنت برای تحویل در ماه مه در آخرین روز معاملات هفته، با 2دلار کاهش به 49 دلار و 67 سنت رسید که پایین ترین رقم ثبت شده از جولای 2017 تا به امروز بوده است.

با شیوع کرونا در دنیا، تقاضای نفت چین کاهشی حدود 3 میلیون بشکه ای یافت و واردات نفت این کشور از روزی 13 و نیم میلیون بشکه نفت به روزی 10 تا 10 و نیم میلیون بشکه رسید. از سوی دیگر برآورد می شود تقاضای سایر کشورها به میزان 500 هزار بشکه در روز کاهش یابد.

خسارت به آفریقا

چین بزرگ ترین شریک تجاری کشورهای آفریقایی است و این عنوان تا 10 سال پیش برای امریکا بود؛ اما چینی ها توانستند با فراوری کالا و صادرات آن از طریق ساز و کار دامپینگ، خود را به یکه تاز بازارهای آفریقا تبدیل نمایند. از طرف دیگر، کشورهای آفریقایی نیز با صادرات نفت به این کشور، کوشش می نمایند تراز تجاری خود را با چین متعادل نمایند. به طور مثال، کشورهایی چون آنگولا یا نیجریه که اقتصاد نفتی دارند؛ نزدیک به 70 درصد از صادرات نفت خود را به چین انجام داده اند. از طرف دیگر، آفریقا به عنوان یکی از منابع عمده تامین مواد و کالاهای معدنی چون مس و دیگر مشتقات فلزی، بخش بزرگی از صادرات خود را به چین از دست داده و خواهد داد. همین الان پیش بینی می شود که درآمد این کشورها از محل کاهش صادرات محصولات معدنی به چین 4 میلیارد دلار کاهش یابد.

خسارت به گردشگری دنیا

گردشگری نیز یکی دیگر از صنایعی است که پس از کرونا آسیب شدیدی دید به خصوص اینکه این ویروس کمی قبل از سال نو چینی در ووهان گسترش یافت و توانست بسیاری از تورهای مسافرتی را لغو کند. بر اساس آمارهای ارایه شده توسط سازمان های گردشگری، استرالیا بزرگ ترین مقصد گردشگران چینی در ماه فوریه است. به گونه ای که سال گذشته یک میلیون و 400 هزار چینی تعطیلات سال نو خود را در این کشور گذراندند. با لغو سفرها، استرالیا 12 میلیارد دلار از درآمدهای گردشگری خود را از دست داد. وقتی ویروس به اروپا برسد (تا به امروز چند کشور از جمله ایتالیا و انگلستان وجود این ویروس را در کشورهای شان تایید نموده اند) استانداردهای سفت و سختی نیز برای قرنطینه شهرها، بسته شدن رستوران ها و هزاران کسب و کار مرتبط با گردشگری در این کشورها اعمال شده و می شود.

اما علاوه بر گردشگری، ایرلاین ها نیز از لغو پروازها به شهرهای با درصد بالای شیوع متضرر شده اند. سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی یاتا (IATA) در آخرین گزارش خود از تاثیرات منفی این ویروس بر درآمدزایی ایرلاین ها خبر داده است. این سازمان معتقد است 29 میلیارد دلار از درآمد ایرلاین های فعال به ویژه ایرلاین های چینی کاسته شده است. این کاهش در حالی است که از زمان انتشار گسترده این ویروس در چین و قرنطینه شدن 15 شهر، تقاضا برای ایرلاین های آسیایی 13 درصد کاهش پیدا نموده که سبب افت نزدیک 5 درصد ترافیک هوایی نیز می شود. رشد اقتصادی دنیا نیز بعد دیگر تاثیرگذاری کرونا بر اقتصاد است. به گونه ای که بر اساس صحبت های کریستالیانا جورجیوا، رییس صندوق بین المللی پول، رشد اقتصادی دنیا پس از کرونا 0.1درصد کاهش خواهد یافت.

صنایع های تک

کرونا علاوه بر تغییراتی که بر صنایع و بازارهای بین المللی مانند گردشگری، ایرلاین ها و نفت گذاشت، تاثیراتی نیز بر فرایند فراوری کالاهای مورد استفاده مصرف نمایندگان خرد نیز خواهد گذاشت. صنعت ماشین، کالاهای الکترونیکی، لباس و سایر وسایلی که در زندگی روزمره از آن استفاده می کنیم نیز از جمله مواردی هستند که فراوریشان با شیوع کرونا ابتدا در ووهان سپس در کل چین به مخاطره افتاد. شهر ووهان در دسامبر 2019 درآمدی بالغ بر 357 میلیارد دلار داشت. عمده کارخانه هایی که در این شهر به فعالیت می پردازند، بر اساس آمارهای تحلیلگران BCA، 48.4درصد از صنایع حاضر در ووهان به خودروسازان اختصاص دارد. شرکت ژاپنی تویوتا نیز در این شهر کارخانه دارد که چندی پیش بیان کرد با وجود قرنطینه بودن شهر و نبود دسترسی به راه های ارتباطی، فراوریاتش در این کارخانه به حالت تعلیق درآمده است. تکنولوژی نیز از دیگر صنایع فعال در ووهان است هر چند در سایر شهرهای چین نیز فعالیت دارد. این صنعت در سال گذشته میلادی توانست بیش از 45 میلیارد دلار کالای الکترونیکی به ژاپن صادر کند. این در حالی است که در دو ماه نخست امسال میلادی و با شیوع کرونا فعالیت های الکترونیکی در این شهر تعطیل شد که این امر بر ساخت کالاهای الکترونیکی از قبیل تلویزیون های هوشمند نیز تاثیراتی خواهد گذاشت. اما تاثیراتی که صنعت الکترونیک در چین به خصوص شهر ووهان با آن روبه رو است، محدود به صادرات قطعات الکترونیکی نمی شود، بلکه شرکت هایی همچون اپل و گوگل نیز با حضور در چین سعی در گسترش سهم بازار خود در کشورهای آسیایی دارند. این دو شرکت در هفته های ابتدایی شیوع این ویروس دفاتر خود را تعطیل نموده و برآوردها حاکی از آن است که ضررهای هنگفتی نیز متحمل شدند هر چند هنوز آمار رسمی از آن منتشر نشده است. صنایع شیمیایی، موتورسازی و بهداشتی نیز هر یک سهم 8.1 درصدی در درآمدزایی برای ووهان دارند که به نظر می رسد در سه ماه نخست 2020 نتوانند انتظارها را برآورده نمایند.

چرا چین مهم است؟

بحران کرونا در چین، شاید بزرگ ترین آزمون برای این کشور پس از به قدرت رسیدن حزب کمونیست است. این کشور که تا چند روز پیش از اعلام رسمی شیوع این بیماری، درگیر جنگ تجاری با امریکا بود، با داستانی روبه رو است که به نظر می رسد تبعاتی به مراتب طولانی تری از دو بیماری مهلک سارس و مرس دارد. چین در کمتر از 20 سال با دومین پدیده اپیدمی بیماری روبه رو شد که منشا آن خودش بوده است. هرچند در زمان شیوع سارس سهم این کشور از کل فراوریات دنیای تنها 6 درصد بود و کمتر کسی فکر می کرد روزی فرا برسد که یک ویروس تغییر شکل داده، به دلیل کاهش فعالیت های صنعتی در چین بتواند بازارهایی همچون طلا، نفت و بورس سراسر دنیا را با افت و خیزهای بسیار و در نوع خود یگانه روبه رو کند. داستان قدرت دریافت چین به سال 1921 و پس از جنگ دنیای اول برمی شود. جایی که حزب کمونیسم چین تاسیس شد و تا سال 1949 مردمش را در برابر امپریالیسم، سرمایه داری و فئودالیسم رهبری می کرد. در واقع پس از این جنگ بود که سایه های کمونیسم و بر دنیا سایه افکند و اروپا که تا پیش از آن مرکز اقتصادی در دنیا بود را به عقب راند. اما چرا شرایط کرونا با جنگ مقایسه می شود؟ زیرا جنگ باعث شد بسیاری از بازرگانان اروپایی، مراودات خود را با کشورهای طرف جنگ تعدیل نمایند. در این شرایط بعضی هم پیمانان بیشتری یافتند و بعضی دیگر راهی بازارهای شرق شدند.

کرونا و تاثیراتی که به سایر کشورها تسری داده، می تواند چین را تا مدتی منزوی کند. هر چند هم اکنون هم این رخ داده و بعضی شهرها مدت هاست که فعالیت بین المللی نداشته اند، اما به نظر نمی رسد این انزوا مدت طولانی به طول بکشد، چراکه می تواند ریسک بیشتری برای زنجیره تامین مواد اولیه برای سایر کشورها ایجاد کند؛ مانند آنچه در صادرات قطعات الکترونیک به ژاپن گفته شد. در صورت تداوم این ریسک، کشورهای مهم در زمینه فراوری دستگاه های الکترونیکی با هزینه ای بالاتر باید قطعات خود را تامین نمایند. دلیل دوم در تقابل امریکا و چین است. هر روز اضافی که از بحران کرونا می گذرد، امریکا را در جنگ با چین تقویت می نماید. اما این قدرت نمی تواند مدت زیادی به طول بینجامد، چراکه با کاهش فعالیت حوزه های تکنولوژی، چین نمی تواند به تعهداتی که در فاز نخست توافق تجاری به امریکا داده، جامه عمل بپوشاند. چیزی که اصلا به مذاق ترامپ خوش نمی آید. دلیل سوم، وابستگی اقتصادی است که در چند دهه اخیر به واسطه فعالیت های چین در سایر کشورها ایجاد شده است. از نظر سیاستمداران این کشور، این راهی است که برای شکوفایی و افزایش قدرت ژئوپلیتیک انتخاب شده است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 24 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1039

به "چین همان کارخانه دنیاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین همان کارخانه دنیاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید