پیشگیری از سرطان سینه با معاینه ماهیانه

به گزارش تور گرجستان ارزان، خبرگزاری خبرنگاران- متخصص جراح عمومی : گرفتاری اعضای خانواده درجه یک به سرطان رحم و تخمدان، مصرف دارو های هورمونی مانند داروی ضدبارداری و مصرف سیگار و الکل احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنان را افزایش می دهد؛ بنابراین بانوان باید معاینه ماهیانه را جدی بگیرند.

پیشگیری از سرطان سینه با معاینه ماهیانه

به گزارش خبرنگاران؛ طبق گفته کارشناسان سرطان سینه یکی از شایع ترین سرطان ها در میان زنان است، اما موضوع نگران نماینده این است که در ایران سالانه حدود 15 تا 16 هزار نفر درگیر این بیماری می شوند.

بدون شک عوامل زیادی در ابتلای افراد به این بیماری نقش دارد، اما سبک زندگی سالم و معاینه ماهانه تحت نظر پزشک برای جلوگیری از این بیماری شایع بی تاثیر نیست.

در همین خصوص خانم دکتر یسرا جهانگیری گفت: خیلی مهم است که خانم ها هر ماه خودشان را معاینه نمایند.

وی شرح داد: سرطان سینه اولین سرطان شایع در زنان است که اغلب علائم آن با توده معین می گردد. زنان هرچه این توده را زودتر تشخیص دهند و زودتر به پزشک مراجعه نمایند طول عمرشان بیشتر خواهد بود.

فلوشیپ جراحی سینه دانشگاه شهید بهشتی توضیح داد: همه خانم ها از سن 20 سالگی به بعد باید یک روز را در ماه یعنی هفته اول بعد از عادت ماهانه و خانم های یائسه هم یک روز ثابت در ماه را به معاینه بافت سینه خود اختصاص دهند.

وی ادامه داد: خانم ها باید در نظر داشته باشند از سن 25 تا 30 سالگی یکبار در سال تحت معاینه متخصص زنان یا جراح عمومی معاینه شوند و از 40 سالگی به بعد سالی یک بار ماموگرافی انجام دهند.

خانم جهانگیری افزود: حال اگر کسی در خانواده اش سرطان سینه داشته باشد باید پنج سال زودتر از سنی که مادر یا خواهر یا بستگان درجه یک یا دو که مبتلا به سرطان شده اند، به پزشک مراجعه نموده و این امر را جدی بگیرند.

این جراح با بیان اینکه تغذیه نقش ثابت شده ای برای پیشگیری از سرطان سینه ندارد گفت: استرس، مصرف الکل و سیگار به اسم فاکتور های خطر در این بیماری به حساب می آیند، اما بدون شک سبک زندگی سالم و تغذیه ای که در آن آنتی اکسیدان باشد، کیست ها و درد ناشی از آن را بهتر می نماید.

وی گفت: در مجموع یکسری عوامل خطر وجود دارد که افراد را مبتلا به سرطان سینه می نماید. از جمله گرفتاری اعضای خانواده درجه یک، سرطان رحم و تخمدان، مصرف دارو های هورمونی مثل ال دی و ضد بارداری که بیشتر از 3 سال استفاده گردد، افرادی که در سن پایین عادت ماهانه شده اند یا در سن بالا هنوز یائسه نشده اند، چون در معرض استروژن بیشتری قرار گرفته اند و بعلاوه افرادی که زایمان ننموده یا زایمانشان بالای 35 سال باشد، در نتیجه امکان ابتلا به سرطان سینه در این افراد بیشتر است.

خانم جهانگیری با اشاره به روش حفظ بافت سینه در هنگام بروز سرطان گفت: البته مدت ها است که این روش آمده و اگر کسی سرطان سینه داشته باشد، اما زود به پزشک مراجعه کند، به طوری که سایز توده عظیم نشده و غده لنفی وی را هم درگیر ننموده باشد می توان برای این فرد حفظ سینه انجام داد.

وی گفت: یعنی در این روش دیگر کل بافت سینه را به علت وجود غده برنمی دارند و به همین علت حفظ عضو، حال روحی بیمار بهتر باشد و احساس خوبی داشته باشد.

فوق تخصص جراحی سینه مجدد تأکید کرد: مهم است که خانم ها معاینه ماهیانه به وسیله خود را جدی بگیرند و از 40 سالگی به بعد، سالی یکبار ماموگرافی و سونوگرافی را تحت نظر جراح عمومی انجام دهند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 23 شهریور 1400 بروزرسانی: 23 شهریور 1400 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 2089

به "پیشگیری از سرطان سینه با معاینه ماهیانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشگیری از سرطان سینه با معاینه ماهیانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید