سبک زندگی در افزایش ناباروری موثر است

به گزارش تور گرجستان ارزان، ایرنا/ استاد ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی بابل از افزایش سهم مردانه در ناباروری اطلاع داد و هشدار داد که طبق نتایج مطالعات سبک زندگی معاصر هم خطر بروز ناباروری را بیشتر از گذشته نموده است.

سبک زندگی در افزایش ناباروری موثر است

دکتر محمدرضا آقاجانی میر گفت: در گذشته تصور بر این بود که ناباروری یک مشکل زنانه است و به همین خاطر هم تمامی درمان ها بر زنان متمرکز بود ، اما پیشرفت علوم فراوری مثلی نشان داد که علل مردانه نیز همانند علل زنانه در ناباروری نقش دارد.

وی با اظهار این که آمارهای اخیر نشان می دهد که سهم علل مردانه در بروز ناباروری به اندازه علل زنانه و حتی بیشتر از آن است ، گفت : متاسفانه ناباروری با علل مردانه در دنیا و ایران افزایش یافته است به نحوی که شیوع ناباروری در مردان سنین 18 تا 35 سال از شیوع دیابت در این جمعیت بیشتر است.

این متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادار و تناسلی یکی از دلایل افزایش میزان ناباروری بویژه سهم مردانه را سبک زندگی معاصر برشمرد و فزایش سن ازدواج را یکی از نمودهای تغییر سبک زندگی دانست که بر میزان ناباروری اضافه نموده است.

وی با بیان این که افزایش سن ازدواج سبب بالارفتن سن فرزندآوری شده است ، گفت : تاثیر افزایش سن بر کاهش توان باروری فقط مختص خانم ها نیست و در آقایان نیز پس از 40 سالگی کمیت و کیفیت اسپرم کاهش و خطر بروز ناهنجاری در جنین افزایش می یابد، بنا بر این بر اساس مسائل مالی توصیه می کنیم که جوانان ازدواج و فرزندآوری را به تأخیر نیندازند.

این متخصص ارولوژی با اعلام این که ناباروری مردان علل متعددی دارد که از بدو تولد تا زمان فرزند آوری ممکن است سیستم فراوری مثل مردان را تحت تاثیر قرار دهد ، شرح داد : در سنین پیش از بلوغ ممکن است کودک دچار بیماری گردد یا تحت درمان دارویی یا جراحی خاصی قرار بگیرد که بر توان باروری اش تاثیر بگذارد و یا ممکن است دچار وضعیتی گردد که به طور مستقیم دستگاه تناسلی او را درگیر کند، که بر توان باروری اش تاثیر بگذارد و یا ممکن است دچار وضعیتی گردد که به طور مستقیم مثل بیضه نزول ننموده یا چرخش بیضه دستگاه تناسلی او را درگیر کند.

آقاجانی میر علل ناباروری را پس از بلوغ متفاوت با پیش از آن دانست و گفت : پس از بلوغ عفونت در صدر فهرست علل مردانه ناباروری قرار می گیرد مانند عفونت های منتقله از راه جنسی مثل عفونت کلامیدیا که از جمله علل اصلی ناباروری مردان به شمار می رود.

وی اضافه نمود : البته این عفونت ها ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند و حتی تشخیص داده نشوند ، ولی در نهایت با عارضه ناباروری خودش را نشان می دهد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی بابل همچنین از عوامل مختلف دیگری اطلاع داد که به صورت غیرمستقیم بر ضریب ناباروری اثرگذاری می نمایند و شرح داد : آلودگی های محیطی ، امواج الکترومغناطیسی ، تغذیه نامناسب ، استرس ، مصرف دخانیات و در مجموع سبک زندگی نامناسب از جمله عوامل کاهش دهنده توان باروری هستند.

غفلت از سلامتی مردان

وی اثر بخشی تغذیه را بر محدوده سلامت عمومی جدی دانست و تاکید نمود : توصیه های تغذیه ای ما همان توصیه های سلامت عمومی، یعنی مصرف میوه ها و سبزیجات تازه، پرهیز از مصرف غذاهای آماده، فست فودها و غذاهای کنسروی، پرهیز از مصرف غذاهای چرب و جایگزین کردن نوشابه با دوغ است.

دکتر آقاجانی میر با بیان اینکه در همه کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعه نیافته، مردان محور اصلی همه زحمات خانواده در همه عرصه ها هستند ، بیان داشت : در جوامعی مانند ایران که از نظر فرهنگی ، توجه به سلامت مردان مغفول می ماند یکی از مسائل این است که مردان به طور معمول زیاد توجهی به کنترل دوره ای سلامت خود ندارند.

وی اضافه نمود: در واقع زمانی متوجه می شویم که یک مرد دچار فشار خون قبلی است که با نارسایی یا سکته مغزی و قلبی ، وارد آی سی یو و سی سی یو می گردد.

این متخصص اورولوژی گفت: غیر از بیماری های مزمن و سرطان ها، امروز با توجه به شیوع کرونا یکی از مهم ترین مواردی که نباید در بین مردان، مورد غفلت قرار گیرد، پرداختن به آسیب های روانی است که مردان در شرایط بسیار ناهموار مالی کرونا، تحمل می نمایند.

منبع: همگردی
انتشار: 2 فروردین 1400 بروزرسانی: 2 فروردین 1400 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1807

به "سبک زندگی در افزایش ناباروری موثر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سبک زندگی در افزایش ناباروری موثر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید