معرفی دیوار غیر باربر

به گزارش تور گرجستان ارزان، یه طور کلی در ساختمان سازی، دیوار به سازه ای گفته می شود که از آن به منظور جداسازی فضا استفاده می شود. دیوار به دو دسته دیوار باربر و غیر باربر تقسیم بندی می شود. در مقاله های قبلی در مورد دیوار باربر صحبت کردیم. آن چه که در این مطلب از ما به بیان آن می پردازیم، معرفی دیوار غیر باربر می باشد. در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی دیوار غیر باربر

دیوار غیر باربر

همان گونه که در بالا اشاره شد، دیوار به دو دسته دیوار باربر و دیوار غیر باربر تقسیم بندی می شود. دیوار باربر به دیواری گفته می شود که وزن خود و وزن سقف و طبقات بالایی را تحمل می کند. در مقابل همان گونه که از نام دیوارهای غیر باربر پیداست، این گونه دیوارها تنها می توانند وزن خود را تحمل کنند و به عنوان دیوارهای داخلی شناخته می شوند.

نمونه ای از دیوارهای غیر باربر، دیوار غیر باربر بتنی می باشد. در ساخت این گونه دیوارها از بتن CLC استفاده شده است. این بتن نمونه ای از بتن های سبک بوده که با استفاده از ایجاد حباب هوا در درون بتن ایجاد می شود. این نوع از بتن با استفاده از روش بدون اتوکلاو صورت می گیرد. از مزایای دیوارهای غیر باربر بتنی که از بتن CLC در ساخت آن ها استفاده شده است، می توان به عایق صوتی و حرارتی بودن آن ها اشاره کرد. این گونه پانل ها از مقاومت بالا و کیفیت مناسبی برخوردار می باشند. وزن این گونه بتن ها که از آن ها در ساخت دیوارهای غیر باربر استفاده می شود، 300 تا 900 کیلوگرم بر مترمکعب می باشد.

انواع دیوار غیر باربر

دیوارهای غیر باربر انواع مختلفی دارند و در سه دسته تقسیم بندی می شوند:

  • دیوار جداگر داخلی
  • دیوار خارجی (دیوار نما)
  • دیوار جان پناه

دیوارهای جدا کننده داخلی ساختمان که به منظور تقسیم بندی فضای داخلی مورد استفاده قرار می گیرند، از یک لایه بتن سبک فومی که در دو طرف آن دو لایه روکش سیمان وجود دارد، ساخته شده است. این دیوارها نوعی پانل می باشند که از 3 متر ارتفاع و 0.6 متر عرض برخوردار بوده و ضخامت های متفاوتی دارند. به طور تقریبی هر یک از این پانل ها 40 تا 60 کیلوگرم بر متر مربع وزن دارند. دیوارهای جدا کننده داخلی می توانند از جنس آجر، بلوک سفالی یا قطعات پیش ساخته گچی باشند.

دیوارهای خارجی که با نام دیوارهای نما نیز شناخته می شوند، به منظور جلوگیری از نفوذ و انتقال رطوبت و سرما مورد استفاده قرار می گیرند. این دیوارها باید به گونه ای باشند که در شرایط متفاوت آب و هوایی مقاوم بوده و دچار آسیب نشوند.

دیوارهای جان پناه به شکل دیواری کوتاه در قسمت بام ساختمان و یا لبه ایوان و تراس ساخته و مورد استفاده قرار می گیرند. در ساخت این گونه دیوارها توجه به نکاتی مهم و حائز اهمیت می باشد. برای مثال در صورتی که ضخامت این گونه دیوارها 10 تا 20 سانتی متر باشد، حذاکثر ارتفاع مجاز برای آن ها باید بین 50 تا 70 سانتی متر باشد.

مزایای استفاده از دیوارهای غیر باربر

استفاده از دیوارهای غیر باربر مزایایی به همراه دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب این گونه دیوارها سریع و آسان می باشد.
  • پانل های غیر باربر به راحتی قابل حمل و جا به جایی می باشند.
  • این گونه دیوارها از طول عمر بالایی برخوردار هستند.
  • این گونه دیوارها در برابر حرارت و صوت به عنوان یک عایق مناسب عمل می کنند.
  • استفاده از دیوارهای غیر باربر در دکوراسیون داخلی کاربرد دارد.
  • این گونه دیوارها از وزن پایینی برخوردار می باشند.
  • نصب این گونه پانل ها آسان بوده و نیاز به ابزار خاصی ندارد.
  • دیوارهای غیر باربر که به شکل پانل هستند در برابر آتش سوزی از خود مقاومت نشان می دهند.

نکات لازم در استفاده از دیوارهای غیر باربر

  • باید توجه داشت که استفاده از دیوارهای غیر باربر تنها به عنوان دیوار جداکننده مجاز می باشد و استفاده از آن در قسمتی که تحمل وزن بار ساختمان وجود داشته باشد، غیر مجاز است.
  • حداکثر ارتفاع مجاز که می توان برای دیوارهای غیر باربر در نظر گرفت، 3.2 متر می باشد.
  • در هنگام نصب این گونه پانل ها و ساخت دیوارها باید چگونگی، میزان و جهت تحمل بارها کنترل شود.
  • کنترل میزان پایداری دیوار غیر باربر در برابر عواملی هم چون زلزله باید مطابق با استاندارد 2800 ایران انجام شود.
  • نحوه اتصال دیوارهای غیر باربر از دیگر عواملی است که باید به آن توجه شود. این اتصال باید به گونه ای باشد که نه تنها پایداری آن ها در برابر نیروهای وارد شده را فراهم کند، بلکه از اندرکنش آن ها و سازه اصلی جلوگیری به عمل آورد.
  • مصالح و اجزا به کار رفته در ساخت این گونه دیوارها باید به گونه ای باشند که از نظر میزان مقاومت، خوردگی، مسائل زیست محیطی، بهداشتی و غیره مورد بررسی قرار گرفته و بر مبنای مقررات ملی ساختمان و آیین نامه های ملی یا معتبر صورت پذیرد.
منبع: ساختمانچی
انتشار: 4 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 988

به "معرفی دیوار غیر باربر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی دیوار غیر باربر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید