تنگه چاهکوه ، تردستی طبیعت در دل کوه

به گزارش تور گرجستان ارزان، در این مطلب خبرنگاران همراه شماست تا با یکی از این عجایب هفتگانه آشنا شوید. تنگه چاهکوه جاذبه ای در دل کوه است که انگار معماری با ظرافت و دقت، حفره ها و ستون های سنگی اش را طراحی و به برترین شکل آن را پیاده نموده است.

تنگه چاهکوه ، تردستی طبیعت در دل کوه

رازهای نهفته در تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه ،رازهای نهفته در دل کوه

تنگه چاهکوه یکی از تماشای های جزیره قشم است که در فهرست بایدهای تماشای هر گردشگری قرار می گیرد. این پدیده به طور کاملا طبیعی و در دل کوه ایجاد شده است. در این تنگه حفره هایی وجود دارد که فضایی حیرت انگیز را ایجاد نموده است. در هنگام ورود به آن سکوتی سرشار از راز شما را فرا می گیرد. به دلیل وجود داشتن اشکال و حجم های موزون و ناموزون، هر صخره را می توانید به نمادی تشبیه کنید و از بازی تصویر سازی در این تنگه لذت ببرید.

چطور به وجود آمد؟

صخره ای به شکل نیم رخ انسان

هزاران سال پیش در این منطقه جایی به شکل تنگه وجود نداشت. تنها کوه هایی در کنار هم را می شد در این بخش از جزیره دید. در همان زمان بر اثر زمین لرزه یکی از کوه های بزرگ الجثه از مرکز به چهار بخش تقسیم شد. سال های بعد بر اثر باران و فرسایش سنگ ها، صخره های رسوبی تحلیل رفتند، دیواره صخره ها تغییر شکل داد و باعث به وجود آمدن ساختار امروزی تنگه چاهکوه شد.

راستا دسترسی به هزارتوی حیرت انگیز قشم

زیبایی بی نظیر چاهکوه

برای رسیدن به این منطقه ابتدا باید در جزیره قشم خود را به روستای چاهوی شرقی برسانید. در ابتدای جاده خاکی و پیش از ورود به حریم کوه خودرو خود را پارک کنید. از اینجای راستا باید حدود 15 تا 20 دقیقه در پیچ و خم راه خاکی کوه قدم بزنید. راستا رسیدن به تنگه اصلا راه دشواری نیست. فقط کافی است کفش مناسب پیاده روی و البته آب آشامیدنی به همراه داشته باشید.

بهتر است در مرکز شهر با یکی از تاکسی های شهری همراه شوید و از او بخواهید در بازگشت از تنگه نیز همراه شما باشد. این یک رسم معمول در جزیره است که در صورت انجام آن، هم وسیله برگشت برایتان مهیا می گردد و هم هدایت از شهر قشم همراهتان خواهد بود.

دره پیمایی در سکوت اسرارآمیز چاهکوه

دالان های شگفت انگیز چاهکوه

در هنگام ورود به تنگه، با چهار حلقه چاه روبرو می شوید. یکی از دلیل هایی که این نام را برای چاهکوه انتخاب کردند این بود که آب باران در این حفره ها و چاه ها جمع می شد و در حقیقت منطقه مهمی برای جمع آوری و ذخیره آب شیرین روستا بود. به همین خاطر این منطقه محلی برای استراحت رهگذران و بعلاوه مرکزی برای سیراب کردن دام ها بود. ازآن جایی که آب همواره برای ایرانیان مقدس و مهم شمرده می شد، تنگه چاهکوه از گذشته تا امروز یکی از محل های مقدس اهالی جزیره بوده است.

راستاهای ابتدایی تنگه عریض و با دیواره هایی بلند هستند که باعث ایجاد سایه در دل کوه شده اند. اما با گذر از این بخش وسیع، رفته رفته وارد دالان هایی در دل کوه می شوید. هر چه در دل کوه پیش می روید راستا کمی ناهموارتر و تاریک تر خواهد شد. در این قسمت ها ضروری است که در عبور و مرور قدری احتیاط کنید.

سرگرمی در یکی از عجایب ایران

حالا که این راستا را برای تماشا این جاذبه طی نموده اید، به سادگی از آن عبور نکنید. جادوی زیبایی طبیعت به قدری است که ساعت ها می تواند شما را در این منطقه نگه دارد. اما علاوه بر تماشای زیبایی ها فعالیت های دیگری نیز می توانید انجام دهید تا با خاطره ای سراسر هیجان این منطقه را ترک کنید.

عکاسی ، ثبت ظرافت های طبیعی

بی شک پس از آن که چشمانتان از این شگفتی سیراب شد، در پی ثبت آن زیبایی برای حفظ خاطره و بعلاوه اشتراک گذاری آن با دیگران هستید. پس حتما دوربین عکاسی با خود به همراه داشته باشید. اگر عکاس حرفه ای هستید، تنگه چاهکوه سوژه حیرت انگیز دوربین شماست. هر طرف از این صخره های ماسه ای با شکل خاص و زیبایی منحصر به فرد خود می تواند بخش شگفت انگیز آلبوم شما را بسازد. اگر دوربین حرفه ای ندارید از دوربین تلفن همراه خود غافل نشوید.

تماشای طبیعت اطراف چاهکوه

درخت های پراکنده استپی

موقعیت بکر تنگه باعث شده است تا با وجود بالا بودن دما، طبیعت زیبایی در اطراف آن شکل بگیرد. در راستا خاکی رسیدن به تنگه درختچه های استپی پراکنده و لایه های رنگی ایجاد شده در کوه، نمایی زیبا به منطقه بخشیده است.

همانطور که گفته شد در بخش های میانی تنگه، حفره های آب شیرین وجود دارد. به همین خاطر بسیاری از حیوانات کوهستان برای برطرف تشنگی به این منطقه می آیند. غزال کوهی یکی از این گونه های جانوری است. بعلاوه در اطراف این چاه تعداد زیادی زنبور وجود دارد. اما می توانید آسوده به راستا خود ادامه دهید؛ زیرا این حشرات تنها برای برطرف تشنگی به تنگه چاهکوه می آیند و خطری برای گردشگران ندارند.

تجربه هیجان در سکوت کوهستان

ناهمواری های صخره ای برای صخره نوردی مناسب هستند.

چاهکوه بهشت سنگ نوردان است. به دلیل شکل خاص دیواره های کوه، سنگ نوردان می توانند در این تنگه تمرین دلچسبی داشته باشند. اگر از این دسته ورزشکاران هستید حتما در کوله پشتی خود لوازم سنگ نوردی خود را به همراه داشته باشید تا ساعات دلچسبی را برای خود رقم بزنید.

چه زمانی به تنگه چاهکوه سفر کنیم؟

شب چاهکوه ، استراحت زیر نور ستارگان

اگر می خواهید برترین تجربه از تماشا چاهکوه در خاطرات شما ثبت گردد بهتر است فصل های خنک تر را برای تماشا آن انتخاب کنید. در تابستان به دلیل تابش مستقیم و رطوبت موجود در هوا ممکن است کمی کلافه شوید. اما اگر برنامه سفر خود را از اوایل پاییز تا اواخر فروردین بچینید به راحتی می توانید از این تنگه و جاذبه های دیگر قشم تماشا کنید.

بایدها و نبایدها در بازدید از تنگه حیرت انگیز قشم

محلی های روستای چاهو

سعی کنید برای سفر به این تنگه کوله پشتی خود را سبک ببندید. هرچه لوازم همراه شما کمتر باشد، راستا را راحت تر سپری می کنید. بعلاوه همراه داشتن عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب و آب معدنی از واجبات گشت و گذار در منطقه است.

برای اینکه با فرهنگ مردم منطقه بیشتر آشنا شوید و البته در تنگه بیشتر لذت ببرید با مردم محلی که در آن هستند همراه شوید. با این کار به شما بیشتر خوش خواهد گذشت.

این تنگه، زیبایی منحصر به فردی در جهان دارد. بزرگ ترین قدردانی گردشگران از طبیعت و زیبایی آن، آسیب نزدن به آن است. در عبور از راستا تنگه به این طبیعت بکر احترام بگذارید.

اگر به این تنگه اسرار آمیز و زیبا سفر نموده اید ما را در خاطرات و تجربیات زیبای گردش خود شریک کنید.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 2404

به "تنگه چاهکوه ، تردستی طبیعت در دل کوه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنگه چاهکوه ، تردستی طبیعت در دل کوه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید