مشارکت قطعه سازان داخلی در طراحی و توسعه پلت فرم بومی
به گزارش تور گرجستان ارزان، 55 قطعه ساز داخلی در حالی به منظور عملیاتی شدن فراوری پلتفرم خودروی طراحی شده توسط بخش خصوصی گرد هم آمدند که به نظر می رسد فصل جدیدی در تاریخ صنعت خودرو کشور شروع شده است. سازندگان داخلی که تا پیش از این، حیاتشان وابسته به دو خودروساز عظیم بوده، اکنون در کوشش برای شروع یک حرکت جدید هستند.
جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ ارزان از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.
به گزارش خبرنگاران، به همین منظور در نشست مشورتی این شرکت های قطعه سازی که طی آن جزییات عملیات اجرایی پلتفرم YSF1 (پلتفرم طراحی شده توسط بخش تعاون کشور) مورد بحث و گفتگو نهاده شد و جمعی از مقام های وزارتخانه های صمت و تعاون نیز حضور داشتند، در رابطه با چشم انداز صنعت خودرو ایران و ضرورت حضور موثر بخش خصوصی بحث و گفت وگو شد.
طراحی کامل پلتفروم خودرو برای اولین بار در کشور
علی یکه فلاح، رئیس هیات مدیره یک گروه صنعتی در زمینه فراوری قطعات فلزی بدنه خودرو در این جلسه مشورتی اظهار کرد: مراحل اجرایی فراوری نسخه سدان پلتفرم YSF1 شروع شده و با توجه به قرار دریافت پروژه در لیست مگاپروژه های فراوری داخل کشور، ساخت پروتوتایپ ها برای انجام تست های فنی و دریافت استانداردها سال 1400 شروع خواهد شد.
وی با اعلام اینکه طراحی این پلتفرم کامل خودرو برای اولین بار در کشور توسط بخش خصوصی انجام شده است، گفت: در حال فراهم سازی امکانات فنی و اقتصادی برای فراوری هستیم.
یکه فلاح با بیان اینکه، دوران بسیاری از کسب و کارها که به صورت انحصاری در کشور فعالیت می کردند، به سر آمده است، اعلام کرد: امروز شاهد آن هستیم که صنایع موتورسیکلت سازی، بانک و بیمه، پیمانکاران عمومی، پتروشیمی، ماشین سازی و... متعلق به بخش خصوصی، به صورت رقابتی وارد عمل شده و پیروز هم عمل نموده اند؛ اکنون نوبت صنعت خودرو رسیده است.
وی اضافه نمود: برخلاف رویه های موجود، همه مراحل طراحی پلتفرم با مشاوره و همراهی قطعه سازان انجام شده و از این پس نیز در تمامی بخش های فراوری خودرو مبتنی بر خرد و همکاری جمعی، به کار خود ادامه خواهیم داد.
این فعال صنعتی ضمن اشاره به بحران اقتصادی در صنعت خودرو، گفت: توسعه صنعت خودرو مبتنی بر واردات و مونتاژ، طی سال های اخیر توسعه یافته و قطعه سازان برای آنکه بتوانند سهمی در بازار داشته باشند، بایستی پلتفرم خود را ایجاد و فراوری نمایند؛ از جانب ما آمادگی هرگونه مشارکت با سایر قطعه سازان وجود دارد.
دخالت دولت و تصدی گری آن در صنعت خودروسازی، عظیمترین عامل تهدیدی این صنعت و زنجیره تامین آن
در ادامه آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی و نیرو محرکه ضمن اشاره به اینکه دولت با سهام 13 درصدی و 15 درصدی کل، تصدی گری و نقدینگی این صنعت را در اختیار گرفته و دخالت دولتی عظیمترین تهدید صنعت خودرو و قطعه سازی کشور به حساب می آید، اظهار کرد: مقابله و آسیب رساندن به کسب و کارهایی که عظیم می شوند، تهدید برای فضای کسب و کار ایران هستند.
وی تهدید دیگر برای فراوری پلتفرم داخلی صنعت قطعه سازی را اینگونه بیان کرد که با حذف سد تحریم، دلارهای نفتی و غیرنفتی و سایر موارد را، چین و دیگر کشورها برای ما کارت به کارت نمی نمایند و سیل پشت سد، با کالا به کشور سرازیر می گردد. در عین حال تجربه هم ثابت نموده زمانی که کار دولت گیر است، دست به سوی توان داخلی دراز می نماید اما مشکل که حل شد، دست فراورینماینده زیر ساطور می ماند.
محبی نژاد با بیان اینکه متقابلا با حذف تحریم ها، طرف های خارجی ترجیح می دهند با بخش خصوصی وارد همکاری و مذاکره شوند، گفت: منابع انسانی و دانش فنی، تجربه 50 سال خودروسازی با زنجیره تامین 1200 قطعه ساز، از مهمترین فرصت های طلایی برای فراوری خودرو توسط قطعه سازان بخش خصوصی است. ضمن اینکه یک بازار هدف 500 میلیونی در اختیار فراورینماینده خودروی ایرانی قرار گرفته است.
دبیرانجمن صنایع همگن قطعه سازی ضمن اشاره به بی ثباتی تصمیم گیری ها و نبود اسناد بالادستی الزام آور، تاکیدکرد: بایستی ضمانت های قطعی از دولت بگونه ای اتخاذ گردد که در صورت سرمایه گذاری برای فراوری پلتفرم ایرانی YSF1، داستان های خلف وعده دولت و آسیب رسیدن به سرمایه گذاران در بخش تلفن همراه، تکرار نگردد.
طراحی خودروهایی قابل رقابت در داخل و خارج
در این جلسه همچنین ابوالفضل خلخالی، مدیر تیم طراحی پلتفرم YSF1 ضمن تشریح مراحل و جزییات این پلتفرم طراحی شده، با بیان اینکه ما تا به امروز نمونه پلتفرم کامل طراحی شده که بر اصول طراحی پلتفرم خودرو منطق باشد، در ایران نداشته ایم، اظهار کرد: این خودرو به گونه ای طراحی شده که توان رقابت در داخل و خارج کشور را دارد. از جمله اولویت ها در طراحی این پلتفرم، کاهش حجم سرمایه گذاری و استفاده از ظرفیت های موجود در صنعت قطعه سازی کشور بوده که این موضوع به وسیله مشاوره دائمی با تامین نمایندگان داخلی میسر شده است.
وی اضافه نمود: در طراحی این پلتفرم بیش از 60 متخصص داخلی حضور داشته اند و پلتفرم طراحی شده براساس مطالعه بازار و ظرفیت های صنعتی کشور و امکانات موجود صنعت قطعه سازی طراحی شده است. همچنین پلتفرم YSF1 بر اساس زمان بندی انجام شده در مرحله ساخت پروتوتایپ قرار داشته و پیش بینی می گردد در سال 1401 فراوری انبوه نسخه سدان آن شروع گردد.
همچنین حسن شجاعی علی آبادی، نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: تمامی نهادها و دست اندرکاران اجرایی کشور بایستی برای ارتقای فراوری داخل کوشش کنیم.
وی ضمن اشاره به کوشش نیروهای جوان و دانشگاهی کشور، گفت: با یاری و همراهی، بسیاری از پروژه های عظیم در کشور قابل اجراست و در صورت همکاری صنعت و دانشگاه، بسیاری از نیازهای کشور در داخل قابل حل شدن است.
لازم به ذکر است که در طراحی پلتفرم این خانواده محصول با نام YSF1، پلت فرم های روز جهان همچون MQB و NSF فولکس واگن، PF1 پژو - سیتروئن، HearTect سوزوکی و SA هیوندای مورد آنالیز و مطالعه نهاده شده و تمام کوشش ها بر آن بوده تا همپای دانش فنی روز جهان در زمینه طراحی پلتفرم خودرو، تمام فعالیت ها دنبال گردد. در عین حال این پروژه در رده یکی از 9 مگاپروژه های وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تعاون در سال 1400 نهاده شده و میخواهد با مشارکت قطعه سازان عظیم بخش خصوصی به مرحله فراوری برسد. این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که طراحی پلتفرم خودرو به صورت کامل در ایران سابقه نداشته است و طراحی خودروها در ایران خودرو و سایپا که از اواخر دهه 70 شروع و تا به امروز ادامه داشته، شانسی برای ورود پیروز به بازار جهانی نداشته است.
این در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز چندی پیش، ایجاد و توسعه قطب سوم خودروسازی را مورد تاکید قرار داده و به نظر می رسد الگویی متفاوت برای تسهیل گری در این راستا در پیش گرفته شده است.
منبع: خبرگزاری ایسنا