یک سوم صادرات غیرنفتی ایران به چین می رود

به گزارش تور گرجستان ارزان، خبرنگاران: نایب رئیس اتاق بازرگانی چین و ایران با بیان اینکه چین در سال 2013 حدود 30 درصد از اجناس لوکس جهان را خریداری نموده است، گفت: 30 درصد از صادارت غیر نفتی ایران به کشور چین انجام می گردد.

یک سوم صادرات غیرنفتی ایران به چین می رود

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگار مالی خبرنگاران، مجید رضا حریری امروز در همایش کاربردی تجارت با چین، با اشاره به اینکه در سال 2007 در اتاق ایران و چین یک سمینار برای آنالیز چالش های پیش روی صادرات محصولات ایرانی به چین برگزار شده بود، اظهارداشت: در آن موقع هیچ کس تصور نمی کرد که حجم صادارت ایران به کشور چین افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه امروز 30 درصد از صادارت غیر نفتی ایران به کشور چین انجام می گردد، اضافه نمود: چین اولین شریک بزرگ صادارتی ایران به شمار می آید.

نایب رئیس اتاق بازرگانی چین و ایران با اعلام این مطلب که گسترش همکاری چین و ایران در شرایط تحریم بوده است، افزود: این امر در حالی صورت می گیرد که کشورهای غربی می خواستند با اعمال تحریم های بین المللی موانعی را برای توسعه همکاری بین المللی ایران با کشورهای دیگر به وجود آورند.

حریری در ادامه صحبت های خود به برگزاری نمایشگاه اکسپو 2011 اشاره نمود و گفت: در آن مقطع درخواست های متعددی را به صادرنمایندگان برای حضور در نمایشگاه و معرفی فرش ایرانی داشتیم اما هیچ کس حاضر نبود یک میلیون دلار در این نمایشگاه هزینه کند.

وی توضیح داد: در نهایت یک تاجر ایرانی که در چین ساکن بود در این نمایشگاه حاضر و فرش ایرانی را به نمایش گذاشت البته سود خوبی هم در آن مقطع بدست آورد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی چین و ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر حجم صادارت فرش ایران به کشورهای مختلف از جمله چین افزایش یافته است، اظهارداشت: بازار چین پتانسیل بالایی برای ایران دارد که می توانیم در حوزه مواد معدنی و حتی در بخش پوشاک صادارت مناسبی را با این کشور داشته باشیم.

حریری با اعلام اینکه چین در سال 2013 حدود 30 درصد از اجناس لوکس دنیا را خریداری نموده است، گفت: به همین واسطه می توانیم با معرفی محصولات ایرانی از جمله فرش حضور پررنگی را در بازار چین داشته باشیم. البته این نکته را هم باید متذکر شوم که تجرات با چین با نقاط ضعفی از جمله عدم آشنایی با فرهنگ این کشور روبه رو است که برای تسهیل تجارت خود با این کشور باید نقاط ضعف را شناسایی و انها را مرتفع کنیم.

وی از برگزاری سمینار سرمایه گذاری و تجارت در 3 شهر مهم چین از سوی اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در خردادماه سال 94 اطلاع داد و اضافه نمود: امیدواریم این سمینارها بتواند زمینرا برای فراوری و سرمایه گذاری کالا افزایش دهند چراکه ایران مزیت های بسیاری از جمله انرژی و نیروی کار ارزان دارد که می تواند زمینه ساز توسعه روابط تجاری با دو کشور باشد.

در ادامه این همایش صفری سفیر سابق ایران در چین هم با اشاره به اینکه در حال حاضر کشور چین قبل و بعد از تحریم ایران یکی از کشورهای هدف صادراتی نفت ایران به شمار می آید، گفت: در مرحله دوم صادرات فناوری های ایران و در مرحله سوم کشور محصولات پتروشیمی خود را به چین صادر نموده است به نحوی که در سال گذشته بیش از هشت و نیم میلیارد صادرات پتروشیمی به چین داشته ایم.

وی اضافه نمود: به لحاظ صادرات غیر نفتی، کشوری که بیش از یک میلیارد و 400 میلیون نفر جمعیت دارد و در حال حاضر بیش از 500 میلیون نفر قدرت خرید بالا دارد می تواند فضای مناسبی را برای صادرات غیر نفتی ایران باشد.

صفری ادامه داد: از جمله کالایی که می توان به چین صادر کرد، فرش دستباف، صنایع دستی و گیاهان دارویی است. چین موقعیت بسیار مناسبی برای صادرات فرش دستباف دارد. بیش از 250 میلیون نفر قدرت خرید بالایی در چین دارند و فضا برای فرش بسیار زیاد است.

به گفته وی، قبلاً می گفتند آلمانی خوشبخت کسی است که یک آپارتمان، یک خودرو و فرش دستباف داشته باشد که در حال حاضر چین نیز همین وضعیت را پیدا نموده است. زیرساخت های لازم برای روابط تجاری و مالی سرمایه گذاری و پروژه هایی که فاینانس است مهیا شده است.

وی در ادامه گفت: متاسفانه خرمای ایران در پاکستان بسته بندی می گردد و از آنجا به چین صادر می گردد. طبع چینی شیرین است و به این لحاظ به طور مثال خرمای ایران در چین هوادار زیادی دارد. ما نمی خواهیم خودرو به چین صادر کنیم اما کالاهای دیگر خوبی داریم که ذکر شد و قابل صادرات است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر چین 80 میلیون نفر توریست به خارج می فرستد که ما می توانیم تعدادی زیادی از این توریست ها را جذب کنیم، اضافه نمود: ایران به خاطر سابقه تاریخی که ایران دارد؛ چینی ها بسیار علاقه مند هستند که چنانچه تسهیلاتی برای آنها قرار دهیم به ایران بیایند.

صفری اضافه نمود: بر این اساس حدود سه سال پیش تفاهم نامه ای را با چین امضا کردیم. چینی ها وقتی به ایران بیایند فرش و صنایع دستی می خرند و این موجب افزایش صادرات ما خواهد شد.

سید مجتبی موسویان مدیر کل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه و تجارت هم در این همایش با اشاره به آمار 10 ماهه تجارت ایران و چین گفت: در این مدت هشت میلیارد و 110 میلیون دلار صادرات غیر نفتی به این کشور داشته ایم که 29 درصد صادرات به دنیا را تشکیل می دهد. البته در 10 ماهه سال 93 حدود 10 میلیارد و 300 میلیون واردات از چین به کشور ما صورت گرفت.

وی با بیان اهداف سازمان توسعه و تجارت برای گسترش روابط با چین گفت: در کوشش هستیم تا روند رو به رشدی در مبادلات با کشور چین داشته باشیم. در این راستا رایزنان بازرگانی به شهرهای مختلف چین اعزام خواهیم کرد تا جهت روشنی را برای تجار ایرانی و چینی ترسیم نمایند.

منبع: تسنیم
انتشار: 6 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 836

به "یک سوم صادرات غیرنفتی ایران به چین می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک سوم صادرات غیرنفتی ایران به چین می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید