علت روشن نشدن صفحه لپ تاپ چیست و چگونه می توان آن را حل کرد؟

به گزارش تور گرجستان ارزان، شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در هنگام استفاده از لپ تاپ و با فشردن دکمه آن، متوجه روشن نشدن صفحه لپ تاپ شده باشید. عوامل مختلفی در به وجود آمدن چنین شرایطی دخیل هستند. در این مطلب دلایل روشن نشدن صفحه لپ تاپ و راهکار آن را مورد آنالیز قرار می دهیم.

علت روشن نشدن صفحه لپ تاپ چیست و چگونه می توان آن را حل کرد؟

1. لپ تاپ روشن می گردد ولی صفحه لپ تاپ در ظاهر روشن نمی گردد

در این حالت شما پس از روشن کردن لپ تاپ صدای فن آن را می شنوید و روشن شدن همه چراغ های لپ تاپ مثل چراغ پاور و هارد آن را مشاهده می کنید ولی مسئله ای که وجود دارد این است که صفحه لپ تاپ شما روشن نمی گردد و هیچ تصویری بر روی آن به نمایش در نمی آید.

علاوه بر این در این حالت هیچ بوق اخطاری از لپ تاپ به گوش نمی رسد. اولین و ساده ترین راه چارهی که برای این مشکل وجود دارد این است که ابتدا صفحه لپ تاپ خود را در یک محیط تاریک و کم نور مورد آنالیز قرار دهید. در بعضی موارد ممکن است به علت به هم خوردن تنظیمات نور صفحه لپ تاپ، میزان روشنایی آن به شدت کم شده باشد به طوری که هیچ تصویری در محیط های پر نورتر در صفحه آن معین نبوده و شما گمان می کنید صفحه آن روشن نشده است. اگر در نور کم مشاهده کردید صفحه لپ تاپ روشن است باید وارد تنظیمات نور صفحه شده و طبق آموزش تنظیم نور صفحه لپ تاپ که در مطالب قبلی ارائه شده، میزان روشنایی آن را زیادتر کنید.

2. لپ تاپ روشن می گردد ولی صفحه لپ تاپ کاملا خاموش است

گاهی حتی در نور کم نیز به نتیجه ای نمی رسید و واقعاً صفحه لپ تاپ روشن نمی گردد و هیچ تصویری بر روی آن نمایان نیست. در این حالت اولین کاری که پیشنهاد می کنیم انجام دهید این است که از یک نمایشگر دیگر استفاده نموده و آن را به لپ تاپ خود متصل کنید. با انجام این کار اگر نمایشگر خروجی روشن شده و تصویر صفحه لپ تاپ شما را نشان دهد مطمئن می شوید که مشکل از نمایشگر لپ تاپ است نه دیگر قطعات آن. شما می توانید با استفاده از کابل HDMI یا پورت ورودی VGA نمایشگر دیگری را به لپ تاپ خود متصل کنید.

شناساندن نمایشگر خروجی به لپ تاپ

راه های شناساندن نمایشگر خروجی به لپ تاپ در برندهای مختلف متفاوت است ولی برای بعضی برندهای لپ تاپ به صورت جدول زیر خواهد بود:

برند لپ تاپکلیدهای میانبر برای شناساندن نمایشگر خارجی
ACERFn+F5
ASUSFn+F5
DELLFn+F8
HPfn+F4
LGFn+F7
SAMSUNGFn+F4
SONYFn+F7
TOSHIBAFn+F5

البته ممکن است در برندهای دیگر و مدل های جدیدتر این کلیدهای میانبر متفاوت باشند که شما با مراجعه به دفترچه راهنمای لپ تاپ خود می توانید آن را پیدا کنید.

2-1. نمایشگر خروجی تصویر را نشان می دهد

پس از انجام مراحل بالا چنانچه نمایشگر خروجی متصل شده به لپ تاپ تصاویر را به خوبی نمایش داد ممکن است علل روشن نشدن صفحه لپ تاپ موارد زیر باشد.

جریان برق

ممکن است مشکل به وجود آمده مربوط به جریان برق بین کابل ویدیو و نمایشگر لپ تاپ باشد. برای پی بردن بهتر به مشکل باید ارتباط و اتصال کابل و نمایشگر را آنالیز نموده و در صورت وجود مشکل در کابل، باید کابل را عوض کنید. همچنین در صورت وجود مشکل در نمایشگر، باید نمایشگر جدیدی برای لپ تاپ تهیه کنید.

اتصال بین کابل ویدئو و مادر برد

مشکل به وجود آمده ممکن است مربوط به اتصال بین کابل ویدئو و مادر برد باشد. در این صورت باید کابل را از نظر سالم بودن آنالیز نموده و در صورت معیوب بودن آن را عوض کنید. همچنین اگر مشکل مربوط به مادر برد باشد، آن را باید تعمیر یا تعویض کنید.

ممکن است با اتصال نمایشگر خارجی به لپ تاپ باز هم تصویری بر روی آن ظاهر نگردد.

2-2. نمایشگر خروجی تصویر را نمایش نمی دهد

در مواردی نمایشگر متصل شده نیز هیچ تصویری را نمایش نمی دهد. در این صورت ممکن است مشکل مربوط به موارد زیر باشد:

رم لپ تاپ

RAM لپ تاپ دچار مشکل شده و از جای خود درآمده است. برای حل آن باید آن را از جای خود درآورده و دوباره با دقت در محل مخصوص قرار دهید. البته گاهی تمیز کردن RAM و اجزای مربوط به آن یا تعویض اسلات یا محل قرارگیری آن نیز می تواند در حل مشکل مؤثر باشد.

مادربرد

مادر برد مشکل داشته و به خوبی کار نمی نماید. برای پی بردن به مشکل مادر برد بهتر است اجزای سخت افزاری متصل به مادر برد مثل صفحه کلید، مودم نمایشگر و… را از آن جدا نموده و مادر برد را به یک صفحه نمایش ثانویه متصل کنید. اگر باز هم صفحه نمایش خارجی روشن نشد مشکل مربوط به مادر برد بوده و باید تعمیر گردد.

بایوس

مشکل مربوط به قدیمی بودن بایوس لپ تاپ است. گاهی با چند بار خاموش و روشن کردن لپ تاپ صفحه آن روشن شده و بدون مشکل کار می نماید یا در مواردی مشکل روشن نشدن صفحه لپ تاپ به صورت نامنظم اتفاق می افتد یعنی گاهی روشن می گردد و گاهی روشن نمی گردد. در این صورت باید به قدیمی بودن بایوس لپ تاپ شک کرد. راه چاره این مشکل این است که ورژن بایوس لپ تاپ خود را چک نموده و در صورتی که ورژن جدیدتر برای آن ارائه شده آن را دریافت و نصب کنید.

  • آپدیت بایوس لپ تاپ

برای آپدیت بایوس لپ تاپ اگر صفحه لپ تاپ شما گاهی روشن می گردد و امکان استفاده از اینترنت آن را دارید، با مراجعه به شرکت سازنده لپ تاپ در قسمت دانلودها، بایوس مربوط به مدل لپ تاپ خود را دانلود نموده و آن را نصب کنید. با این حال اگر لپ تاپ شما به هیچ عنوان روشن نمی گردد باید بایوس به صورت سخت افزاری فلش گردد. برای انجام این کار باید لپ تاپ را به نمایندگی آن برده تا آپدیت بایوس برایتان انجام گردد.

3. هیچ یک از اجزای لپ تاپ روشن نمی گردد

در موارد دیگری ممکن است پس از فشردن دکمه پاور هیچ کدام از اجزای لپ تاپ روشن نشوند و حتی چراغ های لپ تاپ همچنان خاموش بمانند. در این موارد اولین احتمال مشکل خالی بودن باتری لپ تاپ است که شما می توانید با اتصال مستقیم لپ تاپ به برق از وجود این مشکل مطمئن شوید. یا ممکن است مشکل از کابل شارژر لپ تاپ باشد و به خاطر خرابی نتواند برق لپ تاپ را تأمین کند که در این صورت چاره خریدن یک کابل جدید است.

اگر هیچ کدام از روش های بالا مؤثر واقع نشد ممکن است مشکل مربوط به جک DC POWER یا مادر برد لپ تاپ باشد که در این صورت باید قطعات نام برده تعمیر یا تعویض شوند.

نتیجه گیری

همانگونه که گفته شد، علل مختلفی می توانند موجب روشن نشدن صفحه لپ تاپ شوند که باید با آنالیز دقیق آن ها یک روش مناسب برای حل مشکل خود پیدا کنید. البته توجه داشته باشید که در صورت آشنا نبودن به اجزای لپ تاپ به هیچ عنوان اقدام به باز کردن یا امتحان روش های گفته شده ننموده و برای برطرف مشکل خود حتما به نمایندگی لپ تاپ یا تعمیرکار معتبر مراجعه کنید. قسمت ارسال نظر را نباید فراموش کنید و تجربیات خود را از این مشکل با مخاطبان انگیزه به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 29 مهر 1399 بروزرسانی: 29 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1500

به "علت روشن نشدن صفحه لپ تاپ چیست و چگونه می توان آن را حل کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت روشن نشدن صفحه لپ تاپ چیست و چگونه می توان آن را حل کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید