اولین گالری نقاشی موزیکال در ایران برگزار می شود

به گزارش تور گرجستان ارزان، پژمان تدین، هنرمند جوان کشور که چند سالی است در ایتالیا زندگی، تحصیل و فعالیت می کند، دست به تلفیق دو هنر نقاشی و موسیقی زده است. اقدامی که در تاریخ هنر برای نخستین بار عملی شده است. تارهای تعبیه شده در تابلوها، امکان نواختن موسیقی را فراهم می کند.

اولین گالری نقاشی موزیکال در ایران برگزار می شود

با وبسایت سازمان نظام مهندسی همراه باشید.

به گزارش خبرنگاران، تدین که دنیای هنر از او به عنوان نخستین هنرمند در این حوزه هنری یاد خواهد کرد، نخستین نمایشگاه رسمی خود در هنر نقاشی موزیکال را با ارایه و نمایش بیش از 30 تابلو و با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنی فرهنگی کشورمان در ایتالیا، در تهران برگزار می کند. به این بهانه با پژمان تدین هم صحبت شدیم و از وی پرسش هایی درباره هنر جدیدش و راه های دنیای شدن هنرمندان کشورمان و آثارشان پرسیدیم.

از شما اطلاعات کلی در دست داریم؛ زاده اصفهان هستید، پدربزرگ شما هنرمند بود و پیش او و اساتید دیگر مفاهیم اولیه هنر را آموختید. برای ادامه تحصیل به ایتالیا رفتید و حالا در تهران نمایشگاهی را از آثار نقاشی موزیکال خود برگزار می کنید. آیا شما در نقاشی سبک ابداع کرده اید؟

در نقاشی، امروزه آنقدر سبک های متفاوت کار شده که دیگر شاید بتوان گفت که دیگر هیچ نقاشی نمی تواند سبک جدیدی ارایه دهد. در صد سال اخیر تمام سبک های نقاشی اجرا شده و اگر کسی مدعی شود که من سبکی در نقاشی ابداع کرده ام، به نظرم کمی زیاده گویی است. کار من تنها اضافه کردن موسیقی به نقاشی است. نقاشی های من در سبک سمبولیسم و یا هنر کانسپ توآل رسم می شوند. کاری که من کردم این بود که با گذاشتن تعدادی سیم که روی تابلوها به ارتعاش می آیند، موسیقی را به فلسفه نقاشی اضافه کردم.

ما در رشته های مختلف هنر شاهد تلفیق بوده ایم؛ مخصوصاً در موسیقی که موسیقی های تلفیقی در این چند سال اخیر هم رشد بسیاری داشته است. با این حال فکر می کنم که پیش از این تلفیقی بین موسیقی و نقاشی، نشده بود. پیش از شما این کار اجرا شده بود؟

این کار تنها به صورت فلسفی و تئوری شده بود. بیش از صد سال قبل، نقاشی روسی به نام واسیلی کاندینسکی، تابلوهایی می کشید و نام های آنها را از اسامی همچون سمفونی شماره 2 انتخاب می کرد. نقاشی بود که درباره موسیقی صحبت می کرد. ادعایش این بود که وقتی نقاشی می کنیم، از رنگ ها باید صدای موسیقی بشنویم و اصلاً نقاشی هدفش این نیست که حقیقت را به ما نشان می دهد. همانند اینکه وقتی موسیقی گوش می دهیم و تصاویری به ذهنمان می آید، می گفت که نقاشی هم باید موسیقی را تداعی کند. معتقد بود وقتی که بیننده رنگ و شکل و فرم را می نگرد، یک موسیقی را بشنود. ولی به صورت فیزیکی و واقعاً اینکه از تابلو نقاشی، نوای موسیقی را بشنویم، اولین کسی هستم که در دنیا این کار را انجام داده است. البته در حوزه های دیگری مانند مجسمه سازی قبلاً این کار شده است. مجسمه هایی بودند که تعدادی سیم و لوله های ارتعاشی داشتند و نواهایی از آن خارج می شد. الان هم مجسمه هایی هستند که وقتی باد می وزد، از لوله های تعبیه شده در آن صدایی مانند هوووووو خارج می شود.

با وجود اینکه تئوری این نقاشی موزیکال ارایه شده بود، چرا نقاش ها آن را عملی نکرده بودند؟

بیشتر نقاشی ها روی بوم کشیده می شود و جنس بوم هم از پارچه است و نمی توان با پارچه این تجربه را کسب کرد و نقاش ها هم هیچ وقت این کار را نکرده اند که آن را با راه حلی ساده برطرف کردم. من قبلاً در ایران که بودم، ساز می ساختم. سه تار و سنتور می ساختم. با استفاده از این تجربه، تابلوها را روی چوب های خیلی نازک درست کردم و روی آن نقاشی هایم را کشیدم که خیلی شبیه به نقاشی های کشیده شده روی بوم های پارچه ای هستند. وقتی کسی به این تابلو نزدیک می شود، سیم های ظریفی را می بیند و حتی می تواند با دست آنها را به ارتعاش دربیاورد و صدای موسیقایی را بشنود که ارتباط با مفهوم اثر نقاشی دارد.

مانند این تابلو که در مقابل ماست. تصاویر این اثر درباره داویر موسیقایی است که در ایران قدیم، تمام تئوری های دستگاه های موسیقی ما در این دایره ها با حروفی مانند ابجد نوشته می شدند. من همان را روی تابلو کشیده ام. روی دوایر بالایی آن، درباره یک دستگاه موسیقی صحبت شده که من آن دستگاه موسیقی را در سیم های زیر کوک کرده ام و می توان با این سیم ها، این دستگاه موسیقی را نواخت.

پس با این سیم های شما می توان یک قطعه موسیقایی را نواخت؟

دقیقاً، ولی به صورت خیلی ساده. البته هدف من این نبود که یک ساز موسیقی ابداع کنم. برای من نقاشی مهم است و به همین دلیل این آثار خیلی ظریف به بخش موسیقایی وارد می شوند. برخی از تابلوها 8 و برخی دیگر هم 5 سیم دارد. با این حال می توان برخی از قطعات را به صورت ساده اما مناسب با این سیم ها اجرا کرد.

شما بعد از چند سالی که این تابلوها را خلق می کنید، آثارتان را اولین بار در ایران نمایش می دهید. تا حالا در ایران مشابه این کار اجرا شده است؟

خوشبختانه نه. تا الان که نبوده؛ ولی بعد از این فکر می کنم که از آن استقبال شود و شاهد کارهای مشابه باشیم.

در خارج از کشور در چه کشورهایی این هنر خود را معرفی کرده اید؟

فقط در ایتالیا و آنهم به صورت محدود این کار اجرا شده است.

ایده این کار از چه زمانی با شما بود و از چه سالی آن را اجرا کرده اید؟

از حدود 10 سال قبل ایده این کار را در ذهنم پروراندم؛ ولی از 3 سال پیش آن را به مرحله عمل آوردم و به صورت رسمی آن را با برگزاری نمایشگاهی در ایتالیا معرفی کردم. در این مدت هم با حدود 8 نمایشگاه خیلی معروف در ایتالیا برای معرفی این هنر همکاری کرده ام.

استقبال چطور بود؟

خیلی خوب و عالی بود. به زودی هم قرار است با یکی از نمایشگاه های خیلی معروف رم، همکاری کنم و نمایشگاهی در آن دایر کنیم. قرار است در این نمایشگاه به عنوان نخستین کسی که تلفیق نقاشی و موسیقی را ابداع کرده است، معرفی شوم.

نمایشگاهی از این آثار در خارج از ایتالیا هم برگزار کرده اید؟

تا کنون نه؛ ولی مذاکرات مقدماتی با چند گالری بزرگ در فرانسه، کانادا و آمریکا انجام داده ایم تا در این کشورها هم نمایشگاه هایی را برگزار کنیم.

پس هنوز برگزار نشده اند؟

راستش را بخواهید، نمایشگاه هایی تنظیم شده بودند؛ ولی من آنها را عقب انداختم، زیرا می خواستم حتماً از ایران این کار را شروع کنم تا ایران به عنوان مهد تولد این هنر، معرفی شود. نمی خواستم هنرمندی باشم که از ایتالیا این کار را شروع کرده است.

به هر حال شما در ایتالیا چند نمایشگاه برگزار کرده اید؟

این نمایشگاه ها با همکاری بخش های خصوصی و به صورت محدود بوده و نه نمایشگاه هایی که از طرف دولت ایتالیا برگزار شده باشد. به من از یک ارگان دولتی ایتالیا پیشنهاد برگزاری نمایشگاهی را ارایه دادند و حتی تاریخ آن را هم اعلام کردند که مخالفت کردم و گفتم بعد از نمایشگاه ایران و چاپ و انتشار کاتالوگ این هنر، با برگزاری نمایشگاهشان موافقت خواهم کرد.

دعوت به برگزاری نمایشگاه در کشورهای دیگر، بازخورد برگزاری نمایشگاه ها در ایتالیاست؟

بله، بعد از اینکه تصاویر این نمایشگاه ها را در سایت شخصی من و یا گارلری ها دیده اند، از من دعوت به برگزاری نمایشگاه کرده اند که آنها را بعد از نمایشگاه تهران، اجابت خواهم کرد.

با نگاهی که به این آثار، متوجه می شویم که در بیشتر آنها یک روح شرقی و ایرانی نهفته است. درست متوجه شده ام؟

این کارها در چند سبک تولید می شوند. یکسری از آنها به صورت مینیمال و بسیار ساده هستند. در این تابلوها رابطه ادبیات، رنگ و موسیقی ایران استفاده شده اند. رنگ های همه نقاشی ها همه از رنگ های به کار رفته در کاشیکاری های مساجد و بناهای اصفهان است. درست است، نقاشی ها اغلب روح شرقی دارند.

شما در ایتالیا که مهد رنسانس است، اصرار بر استفاده از قالب هنر ایرانی ـ اسلامی دارید، علت آن چیست؟

در هنر اسلامی، از ریاضیات و نجوم، بهره بسیار شده است. من سال ها در اروپا زندگی کرده ام. آنها دم از رنسانس می زنند اما خودشان هم معتقدند که اگر هنر اسلامی در شهرهای مهم آن مانند ایران و بغداد نبود، اروپاییان هنر یونانی را نمی شناختند، چون مسلمان ها هنر و کتاب های یونانی را ترجمه کردند و اروپاییان از آن بهره بردند. به همین دلیل برای من مهم است که تمام این سابقه هنر ایرانی را در آثارم نشان دهم. تمام دست نوشته ها (که از نسخه های اصیل قدیمی ایران تهیه شده اند) را در آثارم آورده ام. در یکی از تابلوها نقاشی کلیسایی قرون وسطایی را در کنار دو اثر از نقاشی ایرانیان در همان دوره را آورده ام تا نشان دهنده غنای هنر ایرانی باشد. این را هم بگویم که موسیقی اروپا در قرون وسطی، با الهام از موسیقی شرقی و ایرانی تغییر و با حضور مسلمانان در اروپای جنوبی، موسیقی کلیسایی و سازهای آنها تفاوت پیدا کرد و به رشد رسید. این تابلوها درباره تمام این مسایل بحث می کند.

این ایده که از معرفی هنر خود را از ایران شروع کنید و بعد به تمام دنیا گسترش دهید، مال خود شماست؟

بله، این ایده شخص خودم بود و آرزویم بود که این کار از ایران شروع شود.

کجا عنوان کردید؟

در حقیقت برای اولین بار موزه موسیقی تهران این موضوع را عنوان کرد. تماس گرفتند و خبر دادند که کار من را دیده اند و ابراز علاقه کردند که این نمایشگاه در موزه موسیقی برگزار شود. من با رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا این موضوع را عنوان کردم که آنها هم استقبال کردند و گفتند که حاضرند من را معرفی کنند که این نمایشگاه حالت رسمی پیدا کند که این اتفاق هم افتاد. بعد هم با هماهنگی اداره کل فرهنگی ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به این مقطع رسید.

شما در نمایشگاه های خود چند تابلو به نمایش می گذارید؟

بستگی به نمایشگاه دارد. مثلاً نمایشگاه روز پنجشنبه 25 شهریور در موزه موسیقی تهران را با حدود 30 تابلو دایر می کنم. فروش این آثار هم بستگی به نمایشگاه و مکانی که در آن برگزار می شود دارد. گاهی 90 درصد آثار فروش می فرایند و گاهی در نمایشگاهی در شهرکی دورافتاده که کار تبلیغات هم به درستی انجام نشده، فقط یک تابلو به فروش رفته است.

با هم برخی از تابلوهایتان که برای این نمایشگاه آماده می کنید را تماشا کردیم؛ ولی من امضایتان را پای کارتان ندیدم.

امضا، خیلی وقت ها ربطی به اثر ندارد و گاهی هم اثر، تحت الشعاع امضا قرار می گیرد. به همین دلیل امضای خود را پشت تابلو می زنم.

حرف آخر.

بعد از این همه سال حضور در ایتالیا، ارتباطاتی با جوامع هنری اروپا دارم که از آن می توان برای معرفی هنر ایران بهره برد. به همین دلیل و درباره فعالیت های هنرمندانی که توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلایم به اروپا اعزام می شوند، اعلام آمادگی برای همکاری می کنم.

نمایشگاه نقاشی های آهنگین آثاری از پژمان تدین، هنرمند نقاش و موزیسین مقیم ایتالیا روز پنجشنبه، 25 شهریورماه جاری ساعت 18 تا 20 افتتاح می شود. در حاشیه برپایی این نمایشگاه، ورکشاپ آوای نقاشی این هنرمند نقاش و موزیسین مقیم ایتالیا، 27 شهریورماه به مدت دو روز از ساعت 10 تا 17 برگزار می شود و پس از خاتمه این کلاس آموزشی، به تمامی شرکت کنندگان گواهی گذراندن این کلاس از سوی مدرس و نگارخانه شهر، اعطا می شود. همچنین، از آثار منتخب هنرجویان شرکت کننده در این ورکشاپ، نمایشگاهی به مدت یک هفته در محل نگارخانه شهر آوا برپا می شود.

نمایشگاه نقاشی های آهنگین به مدت یک هفته از ساعت 10 تا 20 در میدان تجریش، خیابان شهید دربندی (مقصود بیک سابق) خیابان موزه، نگارخانه شهرآوا موزه موسیقی، برای بازدید هنردوستان و عموم علاقمندان، دایر است.

منبع: تسنیم
انتشار: 22 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1032

به "اولین گالری نقاشی موزیکال در ایران برگزار می شود" امتیاز دهید

1 کاربر به "اولین گالری نقاشی موزیکال در ایران برگزار می شود" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین گالری نقاشی موزیکال در ایران برگزار می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید