شیر بادام چیست و چطور درست می گردد؟ ، از خواص تا هر آنچه باید بدانید

به گزارش تور گرجستان ارزان، تا چند سال پیش نام برخی از مواد غذایی به گوش ما ایرانی ها ناآشنا بود، چه برسد به اینکه از آنها در رژیم غذایی خودمان هم استفاده کنیم. یکی از اسامی این لیست شیر بادام است که یک جایگزین مناسب و مغذی برای شیر گاو محسوب می گردد. در این مطلب ابتدا آنالیز می کنیم که شیر بادام چیست. شیر بادام در واقع عصاره نهایی ترکیب بادام خرد شده و آب است و به علت فواید بسیار زیادش، در سراسر دنیا به عنوان یک ماده کم کالری، پرخاصیت و قابل استفاده در دستورهای غذایی مختلف محبوبیت فراوانی پیدا نموده است. در ادامه نگاهی می کنیم به خواص این نوشیدنی و بعلاوه طرز تهیه شیر بادام را یاد می گیریم.

شیر بادام چیست و چطور درست می گردد؟ ، از خواص تا هر آنچه باید بدانید

ارزش غذایی شیر بادام چیست ؟

شیر بادام یک جایگزین خوشمزه و مغذی برای شیر لبنی است که در سراسر جهان محبوبیت زیادی پیدا نموده و در تقویت سلامت پوست و قلب نقش مهمی دارد. در جدول زیر ارزش غذایی هر 100 گرم از این نوشیدنی را مرور می کنیم:

کالری15 کالری
کربوهیدرات0/3 گرم
فیبر0/3 گرم
قند0 گرم
پروتئین0/6 گرم
چربی1/2 گرم
ویتامین A%6 ارزش روزانه
ویتامین E%22 ارزش روزانه
ویتامین D%9 ارزش روزانه
پتاسیم%1 ارزش روزانه
کلسیم%17 ارزش روزانه
فسفر%1 ارزش روزانه

شیر بادام چطور درست می شود ؟

بعد از آشنایی با خواص شیر بادام نوبت به دستور تهیه آن می رسد. تهیه شیر بادام در خانه کار راحتی است و می توانید با یک دستگاه مخلوط کن و یک پارچه توری به سادگی این نوشیدنی مقوی را درست کنید. در ادامه مواد لازم برای تهیه شیر بادام و یک دستور ساده را معرفی می کنیم:

بادام خام1 پیمانه
آب4 پیمانه
خرما (اختیاری)1 تا 2 عدد
نمک (اختیاری)به مقدار دلخواه

طرز تهیه شیر بادام

درست کردن شیر بادام در خانه می تواند یک تجربه نو باشد که مراحل ساده ای هم دارد:

1. بادام را حداقل 12 و حداکثر 24 ساعت در آب خیس کنید.

2. بادام را کاملاً آبکش کنید.

3. بادام و 4 پیمانه آب را در یک مخلوط کن بریزید و تا جایی که مایه یکدستی به دست بیاید، مخلوط کنید.

4. مخلوط را درون پارچه توری ریخته و با یاری لیسک یا کفگیر به آرامی آن را فشار دهید تا عصاره آن خارج شود.

5. در صورت احتیاج، خرما و نمک را به مقدار دلخواه اضافه کنید.

6. شیر بادام را در یک محفظه محکم در یخچال تا 5 روز نگهداری کنید.

شیر بادام را چگونه مصرف کنیم؟

شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که موارد مصرف شیر بادام چیست که در ادامه به بعضی از این موارد اشاره شده است:

  • اضافه کردن به غلات صبحانه یا موسلی ها
  • اضافه کردن به قهوه، چای یا هات چاکلت
  • درست کردن انواع اسموتی
  • تهیه انواع سس مثل سس آلفردو
  • تهیه انواع سوپ
  • درست کردن بستنی شکلاتی یا بستنی وگان قهوه
  • تهیه رول دارچین
  • درست کردن پوره سیب زمینی

شیر بادام چه خاصیتی دارد؟

بعد از مرور موارد مصرف شیر بادام حالا نوبت این است که خواص آن را آنالیز کنیم. این نوشیدنی علاوه بر طعم و مزه خوب، خاصیت های بسیار زیادی برای تندرستی دارد. در ادامه به فواید این نوشیدنی برای سلامت اشاره می کنیم:

کالری کم

یکی از فواید اصلی شیر بادام کالری پائین آن است. یک پیمانه شیر بادام بدون شکر حدود 30-40 کالری دارد که انتخابی عالی برای کسانی است که سعی در کاهش وزن یا حفظ وزن سالم دارند. در مقابل یک پیمانه شیر گاو حدود 150 کالری دارد.

مغذی

شیر بادام یک فراورده بسیار مغذی بوده که منبع خوبی از ویتامین E محسوب می شود. ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که به بازسازی سلول ها در برابر آسیب یاری می نماید. ویتامین E بعلاوه در حفظ سلامت پوست و چشم ها عنصری مهم به شمار میرود. شیر بادام بعلاوه منبعی غنی از کلسیمبوده که برای استحکام استخوان ها و دندان ها مهم است. یک پیمانه شیر بادام حدود 45٪ از مصرف روزانه توصیه شده کلسیم را داراست.

مناسب برای پوست

ویتامین D یک ماده مغذی مهم برای بسیاری از جنبه های سلامتی از جمله عملکرد قلب، استحکام استخوان ها و عملکرد سیستم ایمنی است. هنگامی که پوست شما در معرض نور خورشید قرار می گیرد، بدن شما می تواند ویتامین D فراوری کند. با این حال، بسیاری از مردم به علت سبک زندگی، ساعات کاری طولانی یا زندگی در منطقه ای که نور خورشید محدود است، ویتامین D کافی دریافت نمی نمایند. غذاهای بسیار کمی به طور طبیعی حاوی ویتامین D هستند، اما شیر بادام از محصولاتی است که با آن غنی شده اند.

بدون لاکتوز

شیر بادام بدون لاکتوز است که انتخاب عالی برای کسانی است که دچار ناتوانی در هضم لاکتوز یا حساسیت به لبنیات هستند. بعلاوه، انتخابی مناسب برای گیاه خواران است و می تواند به عنوان جایگزین شیر گاو در بسیاری از دستورهای غذایی استفاده شود.

کاهش کلسترول

مطالعات اخیر نشان داده اند که شیر بادام ممکن است به کاهش سطح کلسترول یاری کند. یک مطالعه منتشر شده در مجله علوم و فناوری غذایی نشان داد که مصرف شیر بادام به مدت چهار هفته منجر به کاهش قابل توجه سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) در افراد چاق و بیماران مبتلا به چاقی شد.

محافظ سلامت قلب

شیر بادام بعلاوه ممکن است برای سلامت قلب خوب باشد. یک مطالعه منتشر شده در مجله تغذیه نشان داد که مصرف شیر بادام به مدت چهار هفته منجر به کاهش قابل توجه فشار خون در افراد با فشار خون بالا شد. فشار خون بالا یک عامل خطر برای بیماری قلب است، بنابراین این یافته مهم است.

یک لیوان سلامتی

با افزایش محبوبیت شیر بادام پژوهش های پزشکی بسیاری هم درباره این نوشیدنی صورت گرفته است. از جمله این پژوهش ها می توان به این دو مورد اشاره نمود:

  • یک مقاله منتشر شده در مجله بین المللی علوم و تغذیه غذایی در سال 2022 نشان داد که مصرف شیر بادام ممکن است به بهبود سلامت روده یاری کند. این مطالعه نشان داد که مصرف شیر بادام به مدت چهار هفته منجر به افزایش باکتری های مفید روده شد که می تواند به بهبود هضم و سلامت کلی یاری کند.

    مقاله دیگری که در مجله علوم اعصاب تغذیه در سال 2023 منتشر شده است نشان داد که مصرف شیر بادام ممکن است به بهبود عملکرد شناختی یاری کند. این مطالعه نشان داد که مصرف شیر بادام به مدت شش ماه منجر به بهبود حافظه و توجه در بزرگسالان مبتلا به ناتوانی شناختی خفیف شد.

تاریخچه شیر بادام چیست ؟

شاید فکر کنید شیر بادام یک محصول نو غذایی است اما بد نیست بدانید تاریخچه این نوشیدنی به 1300 سال پیش برمی شود و از آن برای درمان سرفه و نفس تنگی استفاده می شده است. در قرون وسطی و در کشورهای کاتولیک، روزه دارانی که نباید شیر گاو می نوشیدند از شیر بادام استفاده می کردند.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 31 خرداد 1402 بروزرسانی: 31 خرداد 1402 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 2554

به "شیر بادام چیست و چطور درست می گردد؟ ، از خواص تا هر آنچه باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیر بادام چیست و چطور درست می گردد؟ ، از خواص تا هر آنچه باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید