سازمان جهانی بهداشت: ویروس کورونا هنوز همه گیری جهانی پیدا نکرده است، همه موافق نیستند

به گزارش تور گرجستان ارزان، سازمان جهانی بهداشت می گوید علیرغم افزایش ناگهانی موارد بیماری در ایتالیا و ایران هنوز شیوع ویروس کورونا به حد همه گیری جهانی نرسیده است.

سازمان جهانی بهداشت: ویروس کورونا هنوز همه گیری جهانی پیدا نکرده است، همه موافق نیستند

به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین دکتر تدروس آدهانوم قبریسوس روز دوشنبه 5 اسفند (24 فوریه) در یک کنفرانس خبری در ژنو گفت: استفاده از کلمه همه گیری دنیای یا پاندمی با حقایق فعلی تطبیق نمی کند، اما یقیناً باعث ترس می گردد.

تدروس با اشاره به اینکه شیوع ویروس کورونا هنوز به مرحله پاندمی نرسیده است، گفت: آنچه ما در حال حاضر می بینیم، همه گیری هایی در بخش های متفاوت دنیا است که بر کشورهای متفاوت دنیا به شیوه های متفاوت تأثیر می گذارد.

کلمه پاندمی برای توصیفی بیماری وخیمی به کار می رود که به طور مهارناپذیری در سراسر دنیا در حال گسترش باشد. تدروس به شرایط در چین اشاره نمود که به نظر می رسد شیوع بیماری را کنترل نموده است. تیم بین المللی که بوسیله سازمان دنیای بهداشت به شهر ووهان چین - کانون شیوع بیماری فرستاده شده است، می گوید بر اساس یافته هایش شیوع ویروس در این شهر احتمالاً در فاصله میان 23 ژانویه و 2 فوریه به اوجش رسیده و اکنون در حال کاهش است.

اما تدروس اضافه نمود: افزایش ناگهانی در موارد جدید (در کشورهای خارج چین) یقیناً نگران کننده است.

نگران کننده ترین رویدادها در شیوع ویروس جدید کورونا ورود آن به ایتالیا و ایران بدون هشدار قبلی است که احتمالاً بوسیله افرادی که ناقلان بی علامت بوده اند، اتفاق افتاده است. ایتالیا اکنون 219 مورد بیماری و شش مرگ ناشی از آن را گزارش نموده است. درباره آخرین ارقام بیماری در ایران هم اختلاف نظر بروز نموده است، و در حالیکه آمار رسمی از 47 مورد مثبت شامل 12 مورد مرگ خبر می دهد، یکی از نمایندگان شهر قم که کانون شیوع بیماری بوده است از مرگ 50 نفر سخن می گوید.

کارشناسان دیگر می گویند بعید می دانند که کووید-19 به سراسر دنیا گسترش پیدا نکند.

دکتر بهارات پانکهانیا از دانشکده پزشکی دانشگاه اکستر گفت: آنچه ما اکنون می بینیم همه مشخصات همه گیری دنیای به جز نام پاندمی را دارد و دیر یا زود سازمان دنیای بهداشت آغاز به استفاده از این نام در ارتباطاتش خواهد نمود.

او می گوید: استفاده از اصطلاح پاندمی باعث تمرکز ما خواهد شد و به ما می گوید که این ویروس اکنون به کشورهای با فاصله بسیار از چین رسیده است و در حال انتشار محلی است.

مارک وولهاوس، استاد اپیدمیولوژی بیماری های عفونی در دانشگاه ادینبورو در این باره می گوید: پاندمی به معنای آن است که بیماری عفونی در حال گسترش خارج از کنترل است. ما از قبل همه گیری کووید-19 را در چین و اخیر شیوع های بزرگ را در کره جنوبی، ایران و ایتالیا داریم. اگر این شیوع ها را نتوان تحت کنترل درآورد، کووید-19 با معیارهای پاندمی تطبیق پیدا خواهد نمود.

وولهاس اضافه نمود: پیامد فوری چنین شرایطی این است که کشورهایی بسیار متفاوت در سراسر دنیا ممکن است منشاء عفونت های جدید کووید-19 شوند. در چنین شرایطی کار هر کشوری برای شناسایی و مهار موارد وارداتی مشکل تر می گردد و انجام چنین کاری بار حتی سنگین تر را بر دوش نظام های ملی بهداشتی می گذارد.

تدروس در کنفرانس خبری اش گفت ظهور موارد جدید در خارج از چین بر این ضرورت تاکید می گذارد که همه کشورها باید آماده ورود کووید-19 باشند. زمان آن فرا رسیده است که همه کشورها، جوامع، خانواده ها و افراد بر آماده شدن متمرکز شوند.

به گفته او، این امر به معنای مراقبت از سالمندان، افراد دچار مسائل بهداشتی و ضعف دستگاه ایمنی است که حساس ترین افراد به ویروس کورونا هستند.

دکتر مایکل رایان، مدیر شرایط های اضطراری در سازمان دنیای بهداشت گفت پاندمی آنفلوانزا به علت آگاهی که دانشمندان درباره چگونگی رفتار ویروس های آنفلوانزا دارند. او اضافه نمود: آنچه ما تا به حال درباره کووید-19 درنیافته ایم اصل دینامیک سرایت آن است.

در کنفرانس خبری سازمان دنیای بهداشت همچنین اعلام شد تیمی از سازمان دنیای بهداشت روز سه شنبه 6 اسفند برای آنالیز شرایط شیوع نگران کننده ویروس کورونا به ایران می آیند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1128

به "سازمان جهانی بهداشت: ویروس کورونا هنوز همه گیری جهانی پیدا نکرده است، همه موافق نیستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان جهانی بهداشت: ویروس کورونا هنوز همه گیری جهانی پیدا نکرده است، همه موافق نیستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید