ساخت دستگاه جمع آوری لکه های نفتی از سطح آب

به گزارش تور گرجستان ارزان، به گزارش خبرنگاران به نقل از دانشگاه علم و صنعت ایران، ساخت نمونه آزمایشگاهی این دستگاه دو سال قبل به طور موفقیت آمیز در دانشگاه انجام شد و یک سال بعد، طی قراردادی که مابین دانشگاه علم و صنعت ایران و سازمان بنادر و دریانوردی منعقد شد، نمونه صنعتی آن در گروه نانوفناوری و در آزمایشگاه سیستم های هوشمند دانشکده فناوری های نوین فراوری و تحویل شد.

ساخت دستگاه جمع آوری لکه های نفتی از سطح آب

این دستگاه در اذرماه 1396 در بندر امیرآباد در شرایط واقعی دریا تست و مورد بهره برداری نهاده شد که رضایت واحد عملیات را در پی داشت.

دستگاه جمع آوری لکه های نفتی از سطح آب، ضمن برخورداری از ابعاد کوچک قادر است با سرعت بسیار بالایی آلودگی های نفتی را حتی در غلظت های بسیار کم از روی سطح آب جمع آوری کند. این دستگاه بعلاوه قابلیت پاکسازی نفت سبک، میانه و سنگین را دارد و از مزایای عمده آن، جمع آوری هر سه دسته این آلودگی های نفتی است.

این دستگاه مانند یک قایق بر روی آب شناور است و دارای دو غلطک است که با سطح آب تماس دارد. این غلطک ها از جنس خاصی ساخته شده که به شدت نفت دوست و آب گریز می باشند. هنگام چرخش این غلطک ها، آلودگی نفتی از روی آب جذب سطح غلطک ها می گردد و در سمت مقابل، این آلودگی به وسیله یک صفحه مانع از غلطک جدا و به مخزن جداگانه ای راهنمایی می گردد. آلودگی سپس از مخزن پمپاژ می گردد و به وسیله دستگاهی به ساحل منتقل می گردد.

دستگاه غلطکی جمع کننده لایه نفتی از روی سطح آب می تواند با ویسکوزیته 400 سانتی پویز، 13000 لیتر آلودگی نفتی را در یک ساعت جمع آوری کند که این عملکرد، رقابت پذیری بسیار مطلوبی را برای این دستگاه ایرانی در برابر نمونه های خارجی ایجاد نموده است. بعلاوه مواد جاذب خاص به کار رفته در این دستگاه، آن را قادر می سازد که غلظت های بسیار پایین نفت را نیز به دام انداخته و آلودگی را به صورت کامل از آب های آزاد مانند دریاها یا محیط های بسته شامل تالاب ها، دریاچه ها و حوضچه ها بزداید.

ساخت نمونه صنعتی این دستگاه حاصل تحقیق و کوشش دکتر صادق صادق زاده و دکتر میثم جلالی (اعضای هیئت علمی دانشکده فناوری های نوین) به عنوان مسئول تیم فنی و مسئول پروژه در بخش نانومواد و تیم تحقیقاتی 4 نفره از همکاران پروژه و دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده فناوری های نوین بوده است.

بعلاوه این دستگاه دارای استاندارد موسسه رده بندی ایرانیان (به عنوان مرجع تخصصی استاندارد تجهیزات دریایی) است. ساخت این دستگاه 80 برابر کم هزینه تر از نمونه خارجی آن است و لذا به لحاظ صرفه مالی و بازدهی بسیار ارزان و قابل توجه است.

محققان و سازندگان این دستگاه امیدوارند با توجه به مزایا و صرفه جویی ارزی قابل ملاحظه فراوری دستگاه و احتیاج مبرم کشور نفت خیز ایران برای مجهز شدن به دستگاه جمع آوری لکه های نفتی، ساخت آن مورد حمایت وزارتخانه ها و سازمان های مرربوطه همانند وزارت نفت، وزارت راه، سازمان بنادر و دریانوردی و سایر مجموعه های وابسته قرار گیرد و به فراوری انبوه برسد.

لازم به ذکر است با عنایت به نفت خیز بودن منطقه غرب آسیا و قرارگیری در مجاورت کشورهای حوزه خلیج فارس، صادرات این دستگاه به عنوان دستاور مهندسی این سرزمین، می تواند به عنوان منبعی برای فراوری ثروت برای کشور محسوب گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 آبان 1401 بروزرسانی: 12 آبان 1401 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 2455

به "ساخت دستگاه جمع آوری لکه های نفتی از سطح آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت دستگاه جمع آوری لکه های نفتی از سطح آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید