160 شرکت دانش بنیان و خلاق در حوزه فناوری های نوین در سال 99 شناسایی شدند خبرنگاران
به گزارش تور گرجستان ارزان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شناسایی 160 شرکت دانش بنیان و خلاق در حوزه فناوری های نوین و حمل و نقل پیشرفته در سال گذشته اطلاع داد و اظهار داشت: زنجیره فناوری های صنعت حمل ونقل سال جاری تکمیل می گردد تا ارایه خدمات در این حوزه ارتقا یابد.
به گزارش گروه دانش و فناوری خبرنگاران، مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری روز سه شنبه در گزارشی به آنالیز عملکرد ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته این معاونت پرداخت.
در این گزارش آمده است: صنعت حمل ونقل بازیگران متعدد و متنوعی دارد که زیر یک سقف جمع کردن آنها یکی از اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.
حمل ونقل را می توان رگ حیاتی دیگر صنایع نامید. صنعتی که از دل آسمان شروع می گردد و تا عمق دریاها و اقیانوس ها نفوذ نموده است. این صنعت جهانی و توسه آن منطبق با فناوری های روز جهان یکی از دغدغه های همیشگی مدیران و سردمداران کشورها است.
این صنعت کاربردی در جهان سال ها است که به واسطه استفاده از فناوری ها و نوآوری ها به سمت هوشمندی و کاراتر شدن حرکت نموده و خدمات رسانی با کیفیت، در اولویت نهاده شده است. اینکه مسافران با استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی و فناورانه سفری ایمن تر، آسان تر و با کیفیت تری را تجربه نمایند.
این ابزارها نیز تنها با توسعه دانش و استفاده از خلاقیت متخصصان و سرآمدان علمی کارایی خواهند داشت، موضوعی که به یکی از اولویت های ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بدل شده است. این ستاد با گستره وسیعی از حمل و نقل سر و کار دارد و توسعه فناوری های حمل و نقل هوایی، فضایی، دریایی، ریلی، خودرو و ژئوماتیک را عهده دار است و کوشش می نماید با استفاده از توان متخصصان و سرآمدان علمی هر حوزه، فضا برای گسترش این عرصه ها را فراهم کند.
ایجاد زمینه توسعه هوانوردی عمومی
مهم ترین حوزه فعالیت این ستاد به بخش فناوری های فضایی و هوایی مربوط می گردد اجرایی کردن طرح کلان ملی طراحی و ساخت بالگرد سبک پیستونی نیز مهم ترین اولویت مشخص شده در این حوزه است. استفاده از بالگرد پیستونی به منظور رفع احتیاجهای کاربران عمومی و نهادها اهمیت ویژه ای دارد.
به گفته منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری، بالگرد پیستونی به دلیل کوچک بودن، مصرف سوخت پایین و هزینه تمام شده بسیار کم نسبت به بالگردهای دارای موتور توربینی از صندلی خاصی برای انجام ماموریت های امداد اورژانس و بازرسی تاسیسات حیاتی و غیره برخوردار است. استفاده از موتور رفت و برگشتی سبب سادگی تعمیرپذیری و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری بالگردهای پیستونی شده است. به همین دلیل یکی از مهم ترین اولویت های خود را توسعه این بالگردها قرار دادیم.
ارتقای کیفیت آموزش خلبان ها
در سال های اخیر، با توجه به گسترش فعالیت های پروازی بالگرد در ایران و میانگین سن خلبانان قدیمی، ضرورت توجه به امر تربیت خلبان های بالگرد اجتناب ناپذیر است. لذا، احتیاج به بالگردی که احتیاجات آموزشی را برآورده سازد در کشور احساس شد و بر این اساس الگوی بالگردهای آموزشی برای کاربری در آموزش های مقدماتی و پایه بر مبنای مطالبات عملیاتی نیروهای مسلح مورد تایید و تصویب نهایی نهاده شد. این کار در بعضی مراکز آموزشی در حال اجرا است.
منطقی درباره این آموزش ها گفت: برای آموزش خلبان های هواپیما نیز فعالیت زیادی در جریان است و بر همین اساس به سراغ شرکت های دانش بنیان و خلاق رفتیم تا در این حوزه وارد عمل شوند و هواپیماهای سبک آموزشی فراوری نمایند. به همین دلیل هواپیمای فوق سبک Pica2ساخت شرکت هوافضایی درنا یکی از این اقدامات بود. هم اکنون در استان های مختلف کشور بیش از 20 مرکز آموزشی خصوصی و شعبات مختلف مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی مشغول به فعالیت هستند که از هواپیمای فوق سبک و سایر مدل های دیگر استفاده می نمایند.
طرح کلان ملی دسترسی به فناوری های هواپیمای 150 نفره با کوشش این ستاد در شورای عتف با همین عنوان تصویب شد. اعضای تیم پروژه نیز با توجه به همه دستاوردهای کشور در زمینه طراحی هواپیما، 4 قطب دانشگاهی از جمله دانشگاه صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان، شیراز، علم و صنعت و مراکز طراحی شرکت هسا مشخص شدند. در دسترسی به فناوری های هواپیمای 150 نفره، از سناریوی توسعه فناوری های طراحی و ساخت هواپیماهای جت استفاده شده است که تاثیرات مثبت و اثر بخش آن در طراحی، ساخت، کسب گواهی و فراوری هواپیمای جت 68 تا 72 نفره بروز می نماید.
کوشش دیگری که در این ستاد به نتیجه رسیده است طراحی و هسته ساخت موتور توربینی در کلاس 15 مگاوات که در ستاد پیگیری می گردد. فراوری هسته مشترک موتور توربینی با توجه به احتیاجمندی ناوگان هوایی کشور و صنایع مرتبط با حوزه نفت و گاز، در زمره اولویت های صنایع کشور قرار گرفته است. آن طور که دبیر این ستاد بیان می نماید: این طرح به منظور رفع مسائل و احتیاجمندی های عملیاتی، تامین موتورهای هوایی، تامین توربین های گاز صنعتی، بومی سازی موتور و توسعه زیرساخت های مورد احتیاج تعریف شده است تا در نهایت با استفاده و بهره برداری از محصول فراوری شده احتیاجهای صنعت کشور رفع گردد.
طراحی و ساخت نمونه اولیه بالگرد نیمه سنگین
طراحی و ساخت نمونه اولیه بالگرد نیمه سنگین نیز طرح کلان دیگری است که به جدیت در ستاد دنبال می گردد این بالگرد در کلاس وزنی نیمه سنگین است و فضایی برای 2 خدمه، 13 سرنشین، 4 بلید و 2 موتور در آن در نظر گرفته شده است. همچنین طرح های کلان ملی فناوری طراحی، ساخت و آزمایش 2 نمونه مهندسی هواپیمای دو موتوره پیستونی کوچک 6 نفره، مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی نیز اجرا شده و به نتایج خوبی نیز در پی داشته است.
پروژه طراحی و ساخت یک نمونه پروازی از بالگرد متداول با هشت سرنشین، منطبق با استانداردهای بین المللی هواپیمایی کشوری نیز با همکاری شرکت پنها شروع شده است. ارتقای طراحی هواپیمای فراز که تحت عنوان هواپیمای ارتقا یافته ایران 140 شناخته می گردد، نیز یکی از طرح های این ستاد است. طرح کلان طراحی و ساخت هواپیمای 6 نفره (فجر33)، طراحی و ساخت یک پرنده عمود پرواز بنزینی مداومت بالا (داکت فن) ساینا، طراحی و ساخت قطعات اصلی موتور ملی هوایی پیستونی، طرح کلان ملی بومی سازی موتور J90، طرح کلان ملی تبدیل هواپیمای توپولف 154 به هواپیمای آتش نشان و دیگر طرح ها نیز در ستاد پیگیری می گردد و در مراحل خوبی قرار گرفته است.
هوشمندسازی حمل ونقل
این ستاد در طی این سال ها کوشش زیادی برای هوشمندسازی حمل ونقل در کشور نموده است. اقداماتی که در همکاری با دیگر دستگاه ها به ثمر نشسته و ابزارهای توسعه یافتگی این حوزه های فناورانه را در اختیار متولیان امر قرار داده است. هوشمندسازی حمل ونقل به معنای استفاده از فناوری های نوین ارتباطات و اطلاعات و توسعه زیرساخت های فناورانه در این صنعت است یعنی ابزارها را به کار بگیریم تا ترددهای درون و برون شهری و بین المللی کیفیت و امنیت بیشتری داشته باشند.
به گفته منطقی، شناسایی زیست بوم حمل و نقل هوشمند مهم ترین کاری بود که در این زمینه شروع کردیم. با توجه به ماهیت بین رشته ای حوزه حمل و نقل هوشمند و مرتبط بودن سازمانها و شرکت های متعدد به این بخش، در ابتدا احتیاج بود بازیگران و زیست بوم این حوزه را شناسایی کنیم. به این ترتیب، 9 سازمان دولتی با 41 زیر بخش و 200 شرکت دانش بنیان، گروه، انجمن و بخش خصوصی و نیمه خصوصی شناسایی شدند. در کوششیم برای پیشبرد اهداف این حوزه از توان همه این بخش ها استفاده کنیم.
اقدام دیگر این ستاد در این زمینه پیدا کردن زیست بوم این حوزه است. بر همین اساس نیز سال گذشته، 80 شرکت دانش بنیان جدید شناسایی شد و در کل تعداد آنها به 220 عدد رسید. 80 شرکت غیر دانش بنیان اما خلاق هم شناسایی شد.
توسعه صنعت دریایی با توان دانشگاهی
با توجه به این که ایران کشوری محصور در میان دریاها است صنعت دریایی یکی از راهبردی ترین و مهم ترین صنایعی است که توسعه یافتگی آن، نقشی مهم در رونق مالی کشور دارد. صنعتی که می تواند برای ساحل نشینان و مردم بومی مناطق دریایی کشور درآمدزایی کند. همچنین این شیوه حمل ونقل راستای مطمین برای صادرات محصولات نیز به شمار می رود. به همین دلیل ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با استفاده از توان دانشی و تخصصی موجود در بخش دولتی و خصوصی در کوشش است تا پل ارتباطی باشد میان این دو بخش و راستا را برای به روز شدن فناوری های کاربردی در این صنعت باز کند.
در این زمینه مهم ترین اقدام ستاد هوشمندسازی حوزه دریایی بود که به گفته دبیر این ستاد، این کار با تشکیل کارگروه هوشمندسازی اجرایی شده است تا اقدامات در این حوزه با استفاده از توان متخصصان در راستای درست و منطبق با احتیاجهای کشور پیش برود. هدف از تشکیل این کارگروه، آنالیز شرایط هوشمندسازی حوزه دریایی در کشور است.
در این حوزه چند طرح با سازمان بنادر و کشتی رانی تعریف شده است. یکی از مباحث مهم در حوزه دریا توسعه موتورهای دریایی برای پوشش انواع شناورهای سنگین و سبک است که در کشور ساخته می گردد. یکی از پروژه های دیگر تامین قطعات یدکی کشتی ها با استفاده از شبکه تامین خودروهای سنگین و محصولات ریلی است. هوشمندسازی تاسیسات دریایی از دیگر اقدامات ما در ستاد است.
بلوغ فناوری در حوزه ریلی را با اتکا به توان متخصصان
اما یکی دیگر از حوزه های فعالیت این ستاد مربوط به صنعت حمل و نقل ریلی است. یکی از ایمن ترین و پرکاربردترین شیوه های جابه جایی در کشور که متقاضیان زیادی نیز دارد. بر همین اساس هم اقدامات ستاد در این حوزه نمود بیشتری در کشور داشت و نتایج آن در زندگی روزمره مردم نمایان تر بود. صنعتی که شکوفایی خود را مدیون توان متخصصانی است که با کوشش خود، زمینه بلوغ و توسعه این حوزه فناورانه را فراهم کردند.
دبیر این ستاد یادآور شد: در این حوزه با اتکا به توان بومی موجود در کشور، اقدامات گسترده و شایان توجهی اجرا شده است. شاید یکی از حوزه هایی که در چند سال اخیر در صنعت حمل و نقل، توسعه خوبی را تجربه کرد حوزه حمل و نقل ریلی باشد. اقدامات در این زمینه با همکاری نهادهای موثر شکل گرفت و ادامه دارد. یکی از پروژه های کلیدی در این حوزه طراحی و ساخت یک رام قطار مترو 7 واگن برای خطوط تهران با شکل گیری زیست بوم ریلی، همکاری 20 شرکت عمدتا دانش بنیان است.
در این طرح بومی سازی واگن های مترو از 28 درصد به 85 درصد افزایش می یابد و میزان ارزبری این محصول حداقل 70 درصد کاهش خواهد یافت. این پروژه در حوزه فناوری های پیشرفته تعریف شده است و با انجام آن در زمان کوتاه و در عرض 2 سال محقق شده است. میزان اشتغالزایی برای فراوری انبوه 105 واگن در سال بیش از یک هزار نفر برآورد شده است.
البته اقدامات دیگری مثل یاری به دانش بنیان شدن سه شرکت در زمینه ریلی، مشارکت در رونمایی از مرکز جهادی پیشرفته راه آهن، حمایت و مشارکت فعال در شکل گیری مرکز نوآوری راه آهن و مرکز نوآوری مترو نیز از دیگر کوشش های این ستاد در صنعت ریلی است. در این زمینه کوشش شده تا اقدامات به سمت اجرایی شدن و داشتن اهرم اجرایی حرکت کند بر همین اساس نیز تفاهم نامه های همکاری با نهادهای متولی امضا شده است. مثل انعقاد تفاهم نامه همکاری با اصلی ترین ذینفعان حوزه ریلی از جمله مترو تهران، راه آهن جمهوری با دانشگاه آزاد، شهرداری و دانشگاه علم و صنعت و انجام پروژه های مختلف در زمینه توسعه حمل و نقل ریلی.
انعقاد تفاهم نامه همکاری برای شکل دهی مرکز تست و استاندارد سازی محصولات ریلی با متروی تهران و دانشگاه علم و صنعت، امضای تفاهم نامه همکاری با متروی مشهد و شروع فعالیت های مختلف در زمینه استانداردسازی و بومی سازی قطعات نیز از جمله این همکاری ها است.
فراوری محصولات کاربردی مکان محور در کشور
فناوری های ژئوماتیک در جهان صندلی خود را پیدا نموده است و صنعتگران زیادی در این عرصه فعالیت می نمایند؛ اما این حوزه فناورانه که به تازگی بیشتر با نام آن آشنا شده ایم و کاربردهای آن را بهتر درک نموده ایم، در ایران راستای نوآورانه را طی نموده و اخبار امیدوارنماینده ای از فراوری محصولات کاربردی در این زمینه به گوشمان می خورد.
توسعه فناوری های مکان محور یا ژئوماتیک در جهان به یک اصل بدل شده است و کاربردهای آن روز به روز بیشتر می گردد. ستاد نیز برای توسعه این فناوری در کشور اقدام به تشکیل گروهی با همین نام نموده است که از جمله دستاوردهای آن می توان به توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری ژئوماتیک در کشور، تهیه و انتشار کتاب توسعه زیست بوم فناوری های ژئوماتیک با موضوع معرفی شرکت های دانش بنیان، تهیه پیش نویس قانون جامع این حوزه، راه اندازی شبکه آزمایشگاهی ژئوماتیک در شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی، راه اندازی شتابدهنده تخصصی ژئوماتیک سپهر و راه اندازی مرکز نوآوری ژئوماتیک گیتا اشاره نمود.
در این زمینه محصولات کاربردی خوبی نیز به فراوری رسید. مثل سامانه هوشمند مکان محور نگهبانی و گشت هوایی و زمینی (سهنگ)، سامانه مدلسازی اطلاعات ساختمان، سامانه هوشمند پایش ماهوارهای (سهم)، سامانه پایش اتوماتیک سلامت محصولات کشاورزی مبتنی بر فناوریهای ژئوماتیک (ست پلت)، سامانه فضاپایه کشاورزی دقیق (کشتیار) و سامانه ژئواینفورماتیک هواشناسی برای سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر که همه این محصولات فرایند تجاری شدن خود را طی نموده اند.
توسعه خودروهای برقی
از دیگر حوزه های فناورانه ای که ستاد در آن اقدامات موثری داشته، توسعه فناوری های پیشرفته صنعت خودرو است. ارتقای عملکرد خودروی هییرید الکتریکی رانا برقی با بکارگیری پنل های خورشیدی یاریی با دانشگاه علم و صنعت ایران یکی از آن کوشش ها است. یا حمایت از بومی سازی سیستم عامل مالتی مدیا خودرویی دیگر اقدامی است که در این زمینه اجرا شده است.
منطقی درباره فعالیت های این بخش می گوید: استاندارسازی محصولات و سامانه های ایمنی موتورسیکلت و خودروهای برقی با بخش خودروی برقی پژوهشگاه نیرو، تهیه اطلس و مشخصات آزمایشگاه های داخلی فعال در حوزه خودروهای برقی توسط بخش خودرو و قوای محرکه پژوهشگاه نیرو و تدوین استاندارد ملی برای پیشرانه های خودروهای برقی توسط بخش خودرو و قوای محرکه پژوهشگاه نیرو از جمله دستاوردهای ستاد در این حوزه است.
این بخش از ستاد یکی از مهم ترین اولویت های کاری خود را به حوزه برقی سازی خودروها معطوف نموده است و برای تحقق آن همکاری های مشترکی با نهادهای ذیربط و شرکت های دانش بنیان تعریف نموده است.
همکاری هایی چون تدوین شبکه آزمون های مرتبط با خودرو و قوای محرکه با شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران، بازبینی و به روز رسانی نقشه راه ملی توسعه فناوری باتری های لیتیومی با دانشگاه امیرکبیر، حمایت از راه اندازی مرکز نوآوری گیربکس خودرو با شرکت نیرومحرکه، همکاری برای توسعه فناوری های مرتبط با ساخت خودروی تارا برقی با شرکت جتکو و همکاری برای فراوری و توسعه قوای محرکه اتوبوس برقی با دانشگاه تهران.
تفاهم نامه هایی برای توسعه زیرساخت خودرو و وسایل نقلیه برقی و ایستگاه های شارژ، توسعه و تدوین استانداردهای مرتبط با وسایل نقلیه برقی و زیرساخت، توسعه فناوری های مرتبط با هوشمندسازی و اتصال پذیری خودروها و توسعه فناوری های مرتبط با خودروهای متصل نیز سال 99 به ثمر نشست.
منبع: خبرگزاری دانشجو