آب&zwnjهای شور دریای عمان برای بومیان سواحل جنوبی درآمدزا می&zwnjشود

به گزارش تور گرجستان ارزان، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری،طراحی و ساخت گلخانه دریایی یکی از 7 سناریویی است که برای استفاده درست از آب‌های شور کشور ارائه و اجرای آن شروع شد.

آب&zwnjهای شور دریای عمان برای بومیان سواحل جنوبی درآمدزا می&zwnjشود

با تور عمان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط آشنا شوید.

کمبود آب مناسب برای مصارف مختلف، یکی از چالش های روز کشور به خصوص در مناطق مرکزی و جنوبی کشور است. برای حل این مشکل، صاحب‌نظران استفاده درست از آب‌های شور را در 7 سناریو ارائه کردند که یکی از آنها در ساحل مکران در حال انجام است.

بر همین اساس، پروژه طراحی و ساخت گلخانه دریایی توسط کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، دانشگاه صنعتی شاهرود و شرکت کشت و صنعت مکران مصوب شده و به مرحله اجرا درآمده است.

در این پروژه فناورانه قرار است، آب‌های شور بلااستفاده دریای عمان، به چرخه مصرف وارد گردد. آب‌های شوری که حجم زیادی از آب‌های موجود کشور را به خود اختصاص داده است‌ و استفاده بهینه از آنها به گذر از شرایط کم‌آبی کشور یاری خواهد نمود.

ایران کشوری است که منابع آب شیرین کمی دارد و باید به فکر استفاده درست و بهینه از آب شور دریا در کشور بود. آب‌هایی که درصد بسیار کمی از آنها در ایران نسبت به کشورهای دارای خطوط ساحلی، مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. منابع آبی مهمی که متاسفانه به دلیل نبود طرح‌های فناورانه به چرخه آب مصرفی کشور وارد نمی‌گردد.

پروژه طراحی و ساخت گلخانه دریایی در ساحل مکران یکی از طرح‌های فناورانه‌ای است که نقطه شروعی است برای تامین بخشی از آب مصرفی گلخانه های کشاورزی. طرحی که به مراحل انتهایی خود رسیده است و به زودی از آن بهره‌برداری می‌گردد. در این طرح، ابتدا آب شور دریاها وارد مخزنی می‌گردد و توسط آب‌گرم‌کن‌های خورشیدی به مرحله تبخیر می‌رسد. سپس از دستگاهی رطوبت‌ساز عبور می‌کند و به یاری کندانسورهایی آن را تقطیر می‌کنند و این آب تقطیر شده شیرین را برای آبیاری سبزیجات و صیفی‌جات استفاده می‌کنند.

نادرقلی ابراهیمی، دبیر کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره این طرح گفت: این طرح یکی از راه‌کارهای فناورانه ای است که به اشتغالزایی، رونق کسب و کار و بهبود شرایط زندگی ساحل نشینان می‌انجامد.

به گفته ابراهیمی، با توجه به شرایط اقلیمی متفاوت در نوار ساحلی کشور، با بررسی‌های فنی و بازطراحی سیستم، می‌توان این پروژه را در تمام نوار ساحلی کشور بسط داد و اجرا کرد.

مشاور معاون علمی و فناوری در حوزه آب همچنین اعلام کرد: هدف از اجرای پایلوت این طرح، اثبات فناوری و بهینه‌سازی آن از نظر مالی با هدف قابلیت رقابت با فناوری‌های مشابه است.

همچنین جهانگیر پرهمت قائم مقام کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره این موضوع گفت: در سال گذشته با حمایت معاونت علمی و فناوری، دانش فنی گلخانه‌های دریایی تدوین و اقدامات اجرایی آن در بعضی سواحل کشور از جمله ساحل مکران شروع شد. امیدواریم حداکثر تا اواسط دی‌ماه امسال این فناوری بومی شده را بتوان به اتمام و به بهره‌برداری رساند.

به گفته پرهمت، بکارگیری ظرفیت‌های سواحل خلیج فارس و دریای عمان در توسعه گلخانه‌های دریایی بستر فراوری محصولات کشاورزی و نیز اشتغال‌زایی زیادی را فراهم می‌کند. بنابراین این طرح به اشتغالزایی اهالی چنین مناطقی منجر خواهد شد.

علی‌محمد عمویی مدیر فنی پروژه در شرکت کشت و صنعت مکران هم درباره این طرح‌ اعلام کرد: تا به امروز همه زیرساخت‌های اجرایی این پروژه را تامین کرده‌ایم و به احتمال زیاد به زودی این طرح به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.

این فعال فناور همچنین اضافه نمود: در ایران آب شور زیاد است اما بهره‌برداری درستی از آن نشده است. استفاده بهینه از این منابع بزرگ آبی می‌تواند گره‌گشای کشور در حوزه تامین آب مصرفی باشد. کاری که توسط کشورهای ساحل‌نشین اطراف ایران انجام می‌گردد.

به گفته عمویی، اجرای پروژه طراحی و ساخت گلخانه‌های دریایی در ساحل مکران، فرصت خوبی برای اشتغال‌زایی ساحل‌نشینان است و در بعد ملی هم می‌تواند پاسخی باشد برای تامین آب در کشور.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 آذر 1399 بروزرسانی: 23 آذر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1613

به "آب&zwnjهای شور دریای عمان برای بومیان سواحل جنوبی درآمدزا می&zwnjشود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب&zwnjهای شور دریای عمان برای بومیان سواحل جنوبی درآمدزا می&zwnjشود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید