ملاقات روسای جمهور چین و ترکیه با اوباما در حاشیه نشست امنیت هسته ای

به گزارش تور گرجستان ارزان، چین خاطرنشان کرد: مذاکرات بین روسای جمهور چین و آمریکا سازنده بوده ولی دو طرف هنوز اختلافاتی بر سر مسائل مربوط به دریای جنوبی چین و طرح های دفاع موشکی آمریکا در کره جنوبی دارند.

ملاقات روسای جمهور چین و ترکیه با اوباما در حاشیه نشست امنیت هسته ای

با تور سفر به چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رویترز، ژنگ زی گوانگ دستیار وزیر خارجه چین روز پنجشنبه در کنفرانس خبری گفت: ملاقات باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و ژی جین پینگ رئیس جمهور چین در حاشیه نشست امنیت هسته ای واشنگتن برگزار شده است.

وی تاکید نمود: دو طرف در این ملاقات موافقت خود را با افزایش همکاری ها در زمینه تضمین امنیت هسته ای در سطح دنیا و افزایش همکاری ها در حوزه امنیت سایبری گفته اند.

این مقام چینی توضیح داد: روسای جمهور آمریکا و چین همچنین با ادامه فعالیت بر روی پیمان سرمایه گذاری دو جانبه نیز موافقت کرده اند.

البته ژنگ به این مساله اشاره کرده است که چین و آمریکا هنوز اختلافاتی درباره دریای جنوبی چین و طرح آمریکا برای استقرار سامانه های دفاع موشکی در کره جنوبی دارند.

رئیس جمهور چین به اوباما گفته است که امیدوار است واشنگتن به تعهدات خود در زمینه عدم جانبداری در زمینه ادعاهای مطرح شده در مورد مالکیت دریای جنوبی چین، پایبند باشد و نقشی سازنده را برای برقراری صلح و ثبات در منطقه ایفا نماید.

رئیس جمهور چین همچنین هشدار داده است که پکن نقض حاکمیت ارضی خود را به اسم آزادی دریانوردی به هیچ وجه نخواهد پذیرفت.

آمریکا گفته است که در مناقشات مربوط به دریای جنوبی چین، طرف هیچ کشوری را نمی گیرد ولی می خواهد آزادی دریانوردی در این منطقه را تضمین کند.

مقام های آمریکایی نگران آن هستند که رای دادگاه بین المللی که قرار است طی هفته های آینده در مورد شکایت فیلیپین علیه چین بر سر ادعاهای دریای جنوبی چین صادر شود، موجب شود تا پکن منطقه ممنوعه هوایی را در دریای جنوبی چین اعلام کند.

چین در سال 2013 میلادی نیز در دریای شرقی چین منطقه ممنوعه هوایی تعیین کرده و از کلیه هواپیماها خواسته است تا تعیینات کامل خود و راستا پروازی را به چین اطلاع دهند.

روابط چین و آمریکا نیز به خاطر اقدامات پکن در ساخت جزایر مصنوعی در دریای جنوبی چین به شدت تیره و تار شده است. آمریکا بارها خواهان متوقف شدن اقدامات چین در این منطقه شده است. آمریکا همچنین با اقدامات تحریک آمیزی مثل نزدیک کردن کشتی های جنگی خود به جزایر مصنوعی چین در دریای جنوبی چین، عملا قصد تحریک پکن را داشته است.

چین ادعای مالکیت 90 درصد دریای جنوبی چین را مطرح کرده و سعی کرده است تا با ساخت جزایر مصنوعی این ادعای خود را تقویت بخشد.فیلیپین، تایوان، مالزی، برونئی و ویتنام نیز ادعای مالکیت بخشی از این دریا را مطرح کرده اند.

اوباما نیز پس از ملاقات با رهبران ژاپن و کره جنوبی گفت: 3 کشور دیدگاه مشترکی برای منطقه آسیا اقیانوسیه دارند و این دیدگاه بر اساس یک نظم مبتنی بر قانون برای همه کشورها است، بدون توجه به وسعت کشورها.

رئیس جمهور چین به اوباما گفته است که پکن به شدت مخالف طرح های آمریکا برای استقرار سامانه دفاع موشکی تاد در کره جنوبی است. این اقدام منافع امنیتی چین را تضعیف خواهد نمود و بر تعادل راهبردی در منطقه تاثیر منفی خواهد داشت.

پس از آزمایش های موشکی و هسته ای اخیر کره شمالی، آمریکا مذاکراتی را برای استقرار سامانه دفاع موشکی تاد در کره جنوبی با مقام های این کشور شروع کرده است.

ملاقات اوباما و اردوغان در نشست امنیت هسته ای

کاخ سفید گفت که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز پنج شنبه با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور در حاشیه نشست امنیت هسته ای واشنگتن ملاقات و تبادل نظر کرده است.

اوباما در این ملاقات بر تعهد آمریکا نسبت به تامین امنیت ترکیه تاکید نموده است. کاخ سفید اضافه نمود: دو طرف در این ملاقات درباره کوشش های آمریکا و ترکیه برای مقابله با تروریست های داعش نیز تبادل نظر کرده اند.

اوباما همچنین از طرف مردم آمریکا، مراتب تسلیت و همدردی را به خاطر کشته شدگان و زخمی های حمله تروریستی اخیر در دیاربکر به اردوغان گفته است.

منبع: تسنیم
انتشار: 30 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 978

به "ملاقات روسای جمهور چین و ترکیه با اوباما در حاشیه نشست امنیت هسته ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملاقات روسای جمهور چین و ترکیه با اوباما در حاشیه نشست امنیت هسته ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید