دولت میدان دار خوبی برای کسب وکار نیست

به گزارش تور گرجستان ارزان، روزهای نخستی بود که در جایگاه دولت می نشستم؛ در جلسه ای بودم با برخی دیگر از مسوولان (از نمایندگان دولت و مجلس) برای نسخه نهایی یک لایحه، وقتی آغاز کردم به جنگیدن برای بخش خصوصی و آزادسازی داده؛ کسی از آن پیرمردها که می خواست همان ابتدا زهرچشم بگیرد، گفت: چقدر خوب که برخی ها اینجا سنگ کاسب ها و شرکت ها رابه سینه می زنند، این آقا دغدغه دولت و حاکمیت را ندارد!

دولت میدان دار خوبی برای کسب وکار نیست

می خواست بگوید من نماینده منافع گروه ها هستم، می خواست بگوید کار دولت کنترل کسب وکارهاست، همان جایی که بدبینی به کسب وکار پیش فرض هر تصمیم گیری است!

همان موقع حالم بد شد، از این نگاهی که داشتم، کوتاه نیامدم و با صدای بلند هوار کشیدم:

وظیفه دولت ها حمایت از بخش کسب وکار است، من اینجا پول می گیرم تا حافظ منافع همه کسب وکارها باشم. بله من حافظ منافع تک تک شان هستم، از این حرف های شما هم نمی ترسم...

آن شب اولین دعوای با صدای بلند را در یک جلسه عالی رتبه دولتی تجربه کردم. بیرون که آمدم هنوز ذهنم مشغول بود و اکنون نیز که بیش از یک سال می گذرد، ذهنم مشغول است. حالا خوب می دانم که چقدر در میان دولتی ها حمایت از منافع کسب وکارها ناپسند است، چقدر دولتی ها دوست دارند خودشان را پدرهای مهربانی ببینند که باید مواظب کسب وکارها، این شیطان ها، این زالوصفت هایی که خون مردم را می خورند، باشند!

چارچوب بندی مساله

از نگاه دولت متداول و سنتی (یا همان حکمرانی کسب وکارکش)، ما با سه گانه ای روبه رو هستیم؛ آن ها جامعه را چنین می بینند:

1-کسب وکارها که به دنبال کسب منفعت خویش هستند؛ به دنبال خالی کردن جیب مردم.

2- مردم یا همان مصرف نمایندگانی که مثل پینوکیو ساده هستند و کسب وکارها مثل روباه مکار و گربه نره مدام آنها را گول می زنند.

3- دولت که باید نقش حافظ منافع مردم را بازی کند و کسب وکارها را تنبیه کند!

این چارچوب بندی دولتی ها در ایران است. همه چالش هم از این چارچوب بندی شروع می گردد؛ یعنی فرض می نمایند خودشان پاکیزگانی هستند که باید با مجوز دادن و امر و نهی و قیمت گذاری به ایفای نقش بپردازند تا مبادا کسب وکار خون مردم را در شیشه کند! آن ها بیش از آنکه به دنبال رونق کسب وکارها باشند، به دنبال کنترل آنها هستند!

آن ها هنوز وام دار اندیشه های چپ و توده ای هستند، همان جایی که هنوز از هر کسب وکار بزرگی بدشان می آید؛ دوست ندارند حتی با آنان جلسه داشته باشند، حتی اغلب رشد آنها را کنترل می نمایند؛ همان چیزی که من اسمش را سال هاست گذاشته ام جامعه شمشادی یعنی جامعه ای که تاب بزرگ شدن کسب وکارهایش را ندارد و هر بزرگی را با قیچی کوتاه می نماید. هر چیزی را بهانه می نماید تا نگذارد کسی یا کسب وکاری از حدی بزرگ تر گردد.

از دید من اما، حتماً کسب وکار بخشی از مردم است. از دید من بخش دولت مستعد فساد است پس نباید فکر کند می تواند میان دار خوبی باشد. از دید من باید دولت کم و مؤثر مداخله کند (نمی گویم اصلاً مداخله نکند). از دید من کار مدیر دولتی همین است که در برنامه روزانه اش زنگ بزند (یا پیغام بفرستد) به کسب وکارها، حتی بی دلیل، حال و احوالشان را بپرسد، مشکلاتشان را پیگیری کند و با آنها ایده هایش را به اشتراک بگذارد، زنگ بزند به سایر مدیران دولتی و کار آنها را پیگیری کند، حتی اگر با همان نگاه چپ گرایانه این کار را ناپسند بدانند! بله، این حرف ها ما را به اندازه کافی عقب نگه داشته است؛ پس باید از آن عبور کنیم.

حتماً هیچ مدیری آن قدر زمان ندارد که به همه زنگ بزند یا با همه جلسه بگذارد، اما ضروری است پیگیر اخبارشان گردد. ما باید از این تسلط چپ گرایی بر دولت و حکمرانی مالی خود عبور کنیم. این گذار سخت است و جان فرسا. این گذار همان جایی است که خیلی از همکارانت هم شاید برایشان سنگین باشد، نشست و برخاست با کسب وکار.

ما برای توسعه چاره ای نداریم جز آنکه بفهمیم: کشوری بزرگ نمی گردد مگر آنکه کسب وکارهای بزرگ داشته باشد! اقتصاد درست نمی گردد مگر آنکه کسب وکارهایش فعالیت درست داشته باشند و حتی توسعه اجتماعی هم با کسب وکارهای بزرگ و به اتکای مسوولیت اجتماعی آنان ساده تر است. حتماً ما با کسب وکارها راه توسعه را راحت تر خواهیم پیمود تا با دولت بزرگی که...!

اگر با خود روراست باشیم، دولت در ایران دوران مدرن (بعد از مشروطه) هیچ گاه همراه و تسهیل گر کسب وکارها تعریف نشده است، بلکه در برابر کسب وکار تعریف شده است؛ در برابر هر کسی که پول درمی آورد!

ما با آن جامعه توسعه یافته خیلی فاصله داریم، اما هنوز دردسترس است.

پ.ن: خیلی از دوستانم شکایت دارند که چرا این حرف ها را می نویسی، چرا می گویی؟ به نظرم ناسزا شنیدن اشکالی ندارد وقتی چاره ای نیست جز آنکه راهی را باید پیمود!

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 16 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1096

به "دولت میدان دار خوبی برای کسب وکار نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت میدان دار خوبی برای کسب وکار نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید