خبرنگاران ترامپ برزیل و دو خبر ناخوشایند

به گزارش تور گرجستان ارزان، تهران - خبرنگاران - با گذشت دو سال از حضور ژائیر بولسونارو در سِمت ریاست جمهوری برزیل، بی تردید شیوع نابهنگام و البته گسترده ویروس کرونا و شکست نابهنگام تر دونالد ترامپ همتای آمریکایی او، ناخوشایندترین اخبار سال 2020 برای این رئیس جمهوری حاشیه ساز بود.

خبرنگاران ترامپ برزیل و دو خبر ناخوشایند

با تور ارزان برزیل از کشور زیبای فوتبالیست ها دیدن کنید و شهرهای زیبای ریو و برازیلیا را ببینید.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگاران، یکم ژانویه 2021میلادی (12 دی ماه 1399) دومین سالگرد رسیدن به قدرت ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری راستگرای افراطی برزیل به دنبال پیروزی در انتخابات 2018 در این پهناورترین کشور آمریکای لاتین بود.

بولسونارو در حالی به نیمه جهت چهار ساله سکانداری ریاست جمهوری برزیل رسیده است که بی تردید شیوع گسترده ویروس کرونا و شکست دونالد ترامپ همتای آمریکایی او در انتخابات ریاست جمهوری 2020 باعث شده تا راست افراطی در آمریکای لاتین با پذیرش شکست های بسیار، آرام آرام به حاشیه رانده گردد.

ترامپ برزیل در شوک شکست ترامپ آمریکا

بولسونارو در حالی در انتخابات 2018 از رقیب خود پیشی گرفت که از همان ابتدا، وعده های پوپولیستی و استفاده از تاکتیک های رفتاری و انتخاباتی مشابه دونالد ترامپ، نگرش نظامی گری، حمایت از سیاست های ترامپ گونه موجب تشدید اختلافات در این کشور شد.

شبکه خبری سی ان بی سی پیشتر در گزارشی پیرامون رهبران رادیکال پوپولیست جهان نوشت: از برگزیت گرفته تا انتخاب ژائیر بولسونارو به عنوان رئیس جمهوری برزیل، سیاستمداران و احزاب پوپولیست در سراسر جهان در ویژگی های مشترکی با سیاست ترامپ سهیم هستند؛ اینکه به راست تمایل دارند، ملی گرایی، سیاست های ضد تشکیلاتی و ضد مهاجرتی را ترویج می دهند و نسبت به جهانی شدن و چندجانبه گرایی به دیده شک و تردید می نگرند.

رسانه فرانسوی لوفیگارو نیز با اشاره به خودداری بولسونارو در تبریک پیروزی جو بایدن، رئیس دولت برزیل را یتیم ترامپ توصیف نموده و نوشت، او یکی از متحدان اصلی ترامپ بوده و به اذعان مشاورانش، شکست وی را همانند شکست خود پنداشته و از این رو ضربه سختی را متحمل شده است.

با رفتن ترامپ از کاخ سفید قطعا فضای گفتمانی جهانی در حوزه سیاسی به زیان رهبران پوپولیست جهان تغییر خواهد نمود. برای بولسونارو شاید باخت ترامپ بدترین شکست باشد چرا که او در برزیل برای تکمیل برنامه هایش به ماندن ترامپ در قدرت احتیاج داشت. بولسونارو اکنون متحدی عظیم را از دست داده است.

بحران کرونا نه؛ سرماخوردگی ساده!

با گذشت دو سال از حضور بولسونارو در سمت ریاست جمهوری برزیل، این غول آمریکای جنوبی که زمانی به عنوان قدرت بلامنازع آمریکای لاتین به شمار می رفت، اکنون با ثبت بیش از هفت میلیون و 716 هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا و همچنین افزون بر 195 هزار مورد فوتی، با اختلاف زیاد نسبت به همسایگان خود در صندلی نخست کشورهای درگیر به بیماری همه گیر کرونا در منطقه آمریکای لاتین دست و پنجه نرم می نماید.

پافشاری های بولسونارو بر تصمیم گیری های نادرست در مدیریت فاجعه بار شیوع کرونا و اختلاف نظرها که موجب استعفای دو وزیر بهداشت در کمتر از یک ماه شد، تا جایی پیش رفت که با گذشت چند روز از ابتلای قطعی این رئیس جمهوری به کرونا، بولسونارو به تاثیر مثبت درمان خودسرانه خود با استفاده از داروی هیدروکسی کلروکین پرداخت و گفت: به همه کسانی که علیه هیدروکسی کلروکین بودند با تاسف باید بگویم که حال من خوب است.

کم اهمیت جلوه دادن ها و ساده انگاری های بولسونارو از شیوع همه گیری کووید-19 سبب شد تا از شروع شعله ور شدن آتش کرونا در برزیل، موجی از انتقادها متوجه وی گردد. هرچند خصیصه بولسونارو در نگاه به جهان از قاب مورد نظر خود سبب شد تا حتی به رغم شروع طرح های ملی واکسیناسیون در بعضی کشورهای آمریکای لاتین، این اظهار نظر از مقام عالی سیاسی آسیب دیده ترین کشور منطقه تیتر رسانه ها گردد: کاری که همسایگان انجام می دهند برایم اهمیتی نداشته و من را تحت فشار قرار نمی دهد.

پس از اعلام سازمان جهانی بهداشت مبنی بر شناسایی ویروس کرونا به عنوان همه گیری جهانی، بولسونارو نه تنها کووید-19 را سرماخوردگی ساده نامید بلکه هیچ علاقه ای به توقف اقتصاد برزیل نداشت. رئیس جمهوری راست گرای افراطی برزیل همانند همتای آمریکایی خود روش های درمانی نامتعارفی را برای مقابله با ویروس کرونا پیشنهاد نموده و با اعمال قرنطینه نیز مخالف است.

به عقیده کارشناسان اگرچه شیوع ویروس کرونا همچون سایر کشورهای جهان، اقتصاد برزیل را نیز دستخوش پیامدهای شدید کرد اما پیش از این دوران و در سرانجام نخستین سال ریاست جمهوری بولسونارو نیز شرایط مالی این کشور در رکود به سر می برد. به این ترتیب بولسونارو تا کنون نتوانسته به وعده رونق مالی به عنوان یکی از اصلی ترین شعارهای پیش از انتخابات جامه عمل بپوشاند.

شکست سنگین بولسونارو در انتخابات شهرداری های برزیل

همزمان با روزهای سخت بولسونارو در پذیرش واقعیت شکست همتای آمریکایی اش در انتخابات ریاست جمهوری، رای دهندگان برزیلی در حالی روز یکشنبه (29 نوامبر/ نهم آذر ماه) برای انتخاب شهردار حدود 60 شهر پای صندوق های رای رفتند که بولسونارو در ریودوژانیرو به عنوان ریشه دارترین پایگاه انتخاباتی او، شکست تحقیر آمیزی را متحمل شد.

به این ترتیب مارسلو کریوا شهردار ریودوژانیرو با شکست در دور دوم انتخابات، جای خود را به ادواردو پائس داد؛ پائس به عنوان پیروز در انتخابات شهرداری ها گفت این پیروزی میانه روی بر رادیکالیسم است.

ژائیر بولسونارو با حضور در یکی از حوزه های رای گیری با تکرار ادعاهای همتای آمریکایی خود مبنی بر بروز تقلب در انتخابات آمریکا گفت: من منابع اطلاعاتی در اختیار دارم که در آنجا واقعا تقلب زیادی اجرا شده است، اما کسی در خصوص آن صحبت نمی نماید. وی همچنین گفت، برای به رسمیت شناختن پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کمی صبر خواهد نمود.

بولسونارو همچنین با انتقاد از نظام رای گیری الکترونیکی بر بازگشت این کشور به نظام رای گیری کاغذی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2022 تاکید نمود.

اگر چه بولسونارو به عنوان نماینده حزب راست افراطی در سال 2018 به پیروزی رسید اما دو سال بعد از این پیروزی، در انتخابات شهرداری ها شاهد مخالفت برزیلی ها با سیاست های راست افراطی بودیم.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 دی 1399 بروزرسانی: 15 دی 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1660

به "خبرنگاران ترامپ برزیل و دو خبر ناخوشایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ترامپ برزیل و دو خبر ناخوشایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید