بوشهر، سومین فراوری کننده کنجد کشور

به گزارش تور گرجستان ارزان، خبرنگاران/بوشهر معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: این استان با فراوری پنج هزار و 200 تن تن محصول، سومین فراوری کننده کنجد در کشور به شمار می رود.

بوشهر، سومین فراوری کننده کنجد کشور

کاووس هاشم پور در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه کشت کنجد در استان بوشهر از اوایل تیرماه تا نیمه مردادماه انجام گرفته بود، اظهار کرد: برداشت کنجد از ابتدا مهرماه شروع شده است و تا نیمه آبان ادامه خواهد داشت.

وی توضیح داد: مصرفِ کمِ آب یکی از خواص کنجد است به طوری که پس از نخستین آبیاری 30 تا 40 روز احتیاج به آب ندارد. با توجه به مقاومتش در برابر خشکی وگرما، کشت تابستانه مناسبی در استان بوشهر به شمار می رود.

وی با اشاره پربازده بودن محصول کنجد در استان بوشهر افزود: پیش بینی می گردد پنج هزار و 200 تن محصول کنجد از مزارع شهرستان های دشتستان، دشتی و تنگستان در استان بوشهر برداشت گردد.

معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی بوشهر با اشاره به اینکه پارسال سه هزار و 500 هکتار از مزارع این استان زیر کشت کنجد رفته بود، بیان نمود: سال جاری چهار هزار هکتار سطح زیر کشت کنجد در استان بوشهر داریم.

هاشم پور ادامه داد: به طور معمول از هر هکتار مزرعه کنجد، هزار و 300 کیلوگرم محصول به دست می آید.

وی با اشاره به رتبه سوم این استان در فراوری کنجد، مطرح کرد: بیشترین کنجد در استان های خوزستان، فارس و بوشهر کشت می گردد.

معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی بوشهر اظهار داشت: کشت گوجه فرنگی خارج از فصل در استان بوشهر با کنجد به طور تقریبی همزمان است اما بعضی کشاورزان با توجه به ریسک بالای کاشت گوجه فرنگی و بعلاوه هزینه بر بودن آن، کاشت کنجد را ترجیح می دهند.

هاشم پور با بیان اینکه هنوز قیمت کنجد مشخص نشده است، ادامه داد: پیش بینی می گردد قیمت هر کیلو کنجد معادل 20 تا 35 هزار تومان مشخص گردد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه عمده مصرف کنجد برای بازارهای داخلی است، مطرح کرد: کشاورزان کنجدکار با توجه به فسادپذیری کم محصول و مشتری هایی که گاهی محصول را پیش خرید می نمایند برای فروش کنجد مسئله ای ندارند.

معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی بوشهر بیان نمود: مصرف در شیرینی پزی ها، فراوری روغن، ارده، حلوا، استفاده در لوازم آرایشی، و تهیه چسب و کاربن از جمله موارد کاربرد کنجد است.

هاشم پور بذر مورد استفاده در استان بوشهر را دشتستان2 دانست و افزود: بذر اصلاح شده دشتستان2، چندین سال پیش به همت پژوهشگران مرکز تحقیقات کشاورزی استان اصلاح و به کشاورزان معرفی گردید بعلاوه بذر مینا با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی استان بوشهر و کرمان فراوری شده است و به زودی به بازار خواهد آمد.

وی افزود: پژوهشگران مرکز تحقیقات کشاورزی استان بذر اصلاح شده با عنوان نا شکوفه هم در حال اجرا تحقیقات است، ویژگی این بذر برداشت با کمباین و نداشتن ریزش محصول است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 آبان 1400 بروزرسانی: 13 آبان 1400 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 2146

به "بوشهر، سومین فراوری کننده کنجد کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بوشهر، سومین فراوری کننده کنجد کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید