برای پایین آوردن تب بچه ها و بزرگسالان چه باید کرد؟بهترین روش های پایین آوردن تب

به گزارش تور گرجستان ارزان، در فصول پاییز و زمستان بیشتر از دیگر روزهای سال امکان تب وجود دارد. دلیلش هم اپیدمی و البته حالا هم که شیوع است که یکی از علائم آن تب و لرز است. اما برای پایین آوردن تب بچه ها و بزرگسالان چه باید کرد؟ تب بالا در صورت کنترل نشدن در برخی موارد سبب تشنج به خصوص در بچه ها می شود و ضروری است که حتما پایین آورده و کنترل شود. در برخی موارد هم پایین آوردن تب کودک و نوزاد بعد از واکسن زدن یک مسئله ضروری است. در این مقاله از سایت در مجله خبرنگاران به شما می گوییم که برای پایین آوردن تب بچه ها و بزرگسالان چه باید کرد.

برای پایین آوردن تب بچه ها و بزرگسالان چه باید کرد؟بهترین روش های پایین آوردن تب

روش های پایین آوردن سریع تب بچه ها و بزرگسالان در خانه

اگر خودتان تب دارید یا فردی در منزل دچار تب شد از این روش ها برای پایین آوردن فوری تب بچه ها و بزرگسالان استفاده کنید:

1-دمای بدن را با تب سنج اندازه بگیرید. اگر دمای بدن شما 38 درجه سانتی گراد یا بیشتر باشد شما تب دارد.

2-در رختخواب بمانید و بدون هیچ فعالیتی استراحت کنید.

3-آب و مایعات طبیعی بنوشید. آب، چای سرد و آبمیوه طبیعی برای جبران آب از دست رفته از طریق عرق کردن در جریان تب. اگر قورت دادن مایعات برای شما سخت است تکه های یخ را بمکید.

4-یکی از راه های پایین آوردن بزرگسال استفاده از داروهای بدون نسخه تا زمان دسترسی به پزشک است؛ استامینوفن و ایبوپروفن. یادتان باشد حتما دوز مناسب را استفاده کنید. بروشور دارو را بخوانید تا با توجه به سن و وزن بزرگسال دوز مناسب دارو را به او بدهید. در کنار استامینوفن و ایبوپروفن از سایر داروهای پایین آورنده تب استفاده نکنید چون باعث تداخل دارویی می شود. برای پایین آوردن تب کودک یک ساله، دو ساله و سه ساله یا بیشتر و البته تب نوزاد از داروهای حتی بدون نسخه بدون مشورت پزشک استفاده نکنید. دادن آسپرین به کودک و نوزاد بدون نسخه پزشک ممنوع است. مصرف ایبوپروفن برای نوزادان زیر 6 ماه ممنوع است.

5-بدن کودک و بزرگسال تب دار را خنک نگه دارید. لایه های اضافی لباس و پتو را کنار بگذارید مگر اینکه همراه با تب، لرز هم داشته باشید.

6-کودک و نوزاد تب دار را پاشویه کنید. این روشی است که در طب سنتی هم بسیار توصیه می شود و واقعا در پایین آوردن تب موثر است. از کمپرس سرد روی پیشانی و دست و پا استفاده کنید. در صورت تب بالا از حمام آب سرد برای کودک و بزرگسال استفاده کنید. استفاده از الکل یا ماساژ بدن با الکل برای پایین آوردن تب و خاصیت خنک کنندگی آن اصلا توصیه نمی شود و حتی می تواند برای سلامت بدن خطرناک باشد.

7-فارغ از این که دمای بدن شما 38 درجه است یا بیشتر، اگر نگران شرایط سلامتی خود هستید و تب تان پایین نمی آید حتما به پزشک مراجعه کنید. البته تا زمان رفتن به مطب پزشک همین راهکارهای خانگی را حتما امتحان کنید. در گدشته و در طب سنتی از پیاز و سیب زمینی برای پایین آوردن تب استفاده می کردند که پیشینه علمی ندارند. مواد غذایی برای اثر کردن در بدن باید به صورت خوراکی مصرف شوند نه موضعی.

چگونه شرایط سلامت بدن خود را از نظر تب ارزیابی کنیم؟

یک فرد بالغ سالم با تب جزئی ممکن است احساس کند که با یک کامیون بزرگ برخورد کرده است این در حالی است که یک کودک با تب بالا گاهی احساس ناراحتی هم نمی کند و کوفتگی بدن ندارد. عکس هر دو سناریو هم برای هر دو گروه سنی می تواند رخ دهد.

انواع تب به دلایل مختلف با اندازه و درجه یکسان نیستند و علائم آن ها نیز مشخصا یکسان نیست. سطح تب و علائم کلی بدن شما می تواند در تصمیم گیری در مورد نحوه درمان تب به شما کمک کند.

اگر تب دارید، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

*احساس ضعف یا سرگیجه

*از دست دادن اشتها

*سردرد

*دردهای عضلانی

*تعریق

*لرز

*حالت تهوع

*استفراغ

*کهیر، خارش و قرمزی پوست

اگر کهیر، خارش و قرمزی پوست همراه با تب باشد باید حتما با پزشک خود مشورت کنید. مهم است که پزشک علت اصلی کهیر آن را مشخص کند. علائم دیگر مانند تهوع یا استفراغ ممکن است با توجه به مراقبت های پزشکی در نظر گرفته شده سریع تر برطرف شود.

اگر درجه تب کودک و بزرگسال بیشتر از 39 درجه سانتی گراد است حتما و فورا باید به پزشک مراجعه کنید. این مسئله به ویژه در صورتی که دچار سرگیجه، یا گرفتگی و نشانه های تشنج هستید بسیار اورژانسی است.

چه درجه حرارتی از بدن نشان دهنده این است که شما تب دارید؟

بدن بیشتر افراد دمای پایه 98.6 درجه فارنهایت (37 درجه سانتیگراد) را دارد، اگرچه این دما در برخی از افراد هم کمی بالاتر یا پایین تر است. نوسانات روزانه دما نیز طبیعی است.

انواع مختلف تب سنج هم می تواند نتایج متفاوتی به همراه داشته باشد. اگر یک دماسنج شریانی دهان، رکتال، گوش یا تمپور (پیشانی) 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) یا بالاتر ثبت کند، باید بدانید که تب دارید.

اگر از تب سنج زیر بغل استفاده کنید، دمای خواندن در حدود 1 درجه فارنهایت یا 1 درجه سانتیگراد کمتر خواهد بود، بنابراین هر دمایی بالاتر از 99.4 درجه فارنهایت (37 درجه سانتیگراد) نشان دهنده تب است.

بسکمک از پرشکان متخصص اطفال و بچه ها استفاده از تب سنج های رکتوم را برای بچه ها زیر 2 سال و نوزادان توصیه می کنند. با پزشک خود در مورد نوع تب سنجی که استفاده می کنید صحبت کنید. همچنین باید حتماً به پزشک بگویید که از چه نوع تب سنجی برای ضبط دمای بدن فرزندتان استفاده کرده اید.

چه زمانی به خاطر تب حتما باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اینکه چگونه و چه زمانی باید تب را درمان کرد، عموماً به سن شما بستگی دارد. در صورت عدم درمان، تب می تواند منجر به عوارض جدی در بچه ها خردسال، افراد مسن و افراد دارای سیستم ایمنی بدن ضعیف شود.

درمان تب در نوزادان و بچه ها

نوزادان تا 3 ماهگی اگر تب 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر دارند باید توسط پزشک معاینه شوند. حتی اگر نوزاد همراه با تب هیچ علامت ظاهری دیگر از بیماری ندارد هم باید حتما توسط پزشک معاینه شود.

نوزادان 3 تا 6 ماهه ممکن است نیازی به درمان با دارو برای تب تا 38.9 درجه سانتیگراد نداشته باشند. اما به هر حال اگر کودک شما علائم دیگری از بیماری دارد یا درجه تبش از 38.9 درجه سانتیگراد بیشتر است حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

بچه ها از سن 6 ماه تا 2 سال که دمای بدن آن ها در دمای بالاتر 38.9 درجه سانتیگراد است باید تحت نظر پزشک داروی تب بر مصرف کنند. اگر تب بیشتر از یک روز ادامه پیدا کرد یا دمای بدن بالاتر رفت و با دارو هم پایین نیامد حتما باید به پزشک اطلاع دهید.

بچه ها، نوجوانان و جوانان

بچه ها سن 2 تا 17 سال عموما برای پایین آوردن تب تا 38.9 درجه سانتیگراد نیازی به دارو ندارند و با پاشویه کردن، دوش آب ولرم و کمپرس سرد این دما قابل کنترل است. در صورت بروز علائمی مانند تحریک پذیری یا دردهای عضلانی دارو می تواند موثر باشد.

اگر در این گروه های سنی تب بالاتر از 102 درجه فارنهایت (38.9 درجه سانتیگراد) باشد، ممکن است پزشک از دارو برای کاهش آن استفاده کند. اگر فرزندتان بد حال است یا اگر تبش بیش از سه روز ادامه داشته باشد، باید دوباره با پزشک خود مشورت کنید.

بزرگسالان با سیستم ایمنی سالم

بزرگسالان 18 سال و بالاتر با سیستم ایمنی سالم به طور معمول نیازی به دارو برای تب زیر 102 درجه فارنهایت (38.9 درجه سانتیگراد) ندارند. تب بالاتر از این درجه ممکن است با داروهای بدون نسخه استامینوفن و ایبوپروفن کاهش یابد. اگر تب شما بالاتر از 103 درجه فارنهایت (39.4 درجه سانتیگراد) باشد یا به درمان پاسخ ندهد، تماس با پزشک ضروری است. بزرگسالان مبتلا به تب و علائم دیگر مانند سفت شدن گردن، درد شدید در هر نقطه از بدن یا تنگی نفس باید به دنبال فوریت های پزشکی باشند.

تب در بزرگسالان بالای 65 سال به طور اتوماتیک نیازی به درمان خاصی ندارد، اگرچه شما باید مراقب علائمی مانند تنگی نفس یا سرگیجه باشید. اگر این علائم را دارید باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر تب شما بالاتر از 102 درجه فارنهایت (38.9 درجه سانتیگراد) است یا در طی دو روز پایین نیامده باید با پزشک خود مشورت کنید. شما می توانید داروهای OTC (بدون نسخه) مثل استامینوفن و ایبوپروفن را امتحان کنید، اما باید مطمئن باشید که آ ها با سایر داروهایی که مصرف می کنید تداخل نداشته باشند.

منبع: افق کوروش
انتشار: 17 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1101

به "برای پایین آوردن تب بچه ها و بزرگسالان چه باید کرد؟بهترین روش های پایین آوردن تب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای پایین آوردن تب بچه ها و بزرگسالان چه باید کرد؟بهترین روش های پایین آوردن تب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید