ازسرگیری پروژه های عمرانی با فاینانس چین، پیشرفت 5درصدی راه آهن شیراز بندرعباس پس از 28 ماه

به گزارش تور گرجستان ارزان، خبرنگاران: عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری جلسه با معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد وضعیت پروژه های عمرانی در کشور گفت: در این جلسه قرار شد پروژه های مهم عمرانی با استفاده از فاینانس چینی اجرا گردد.

ازسرگیری پروژه های عمرانی با فاینانس چین، پیشرفت 5درصدی راه آهن شیراز بندرعباس پس از 28 ماه

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

محمدرضا رضایی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی تور گرجستان ارزان، با اشاره به روند کند ساخت راه آهن شیراز بندرعباس، اظهار کرد: این پروژه در قانون بودجه به عنوان مشارکت آمده است و باید یک شریکی برای اجرای آن پیدا گردد. کاری که قبلاً در وزارت راه و شهرسازی انجام شد این بود که کار به اسم مشارکت آغاز شد، اما عملاً مشارکتی در کار نبود.

وی ادامه داد: بر این اساس قرار بود پروژه فاینانس گردد و بانک ها پولی در اختیار سرمایه گذار قرار بدهند که بانک ملی دراین باره تعهد داده بود، اما تعهد این بانک هم نهایتاً عملی نشد و در اجرا به نتیجه ای نرسید.

وی با اشاره به مسائل پیش آمده به دلیل اختلاس برای شرکت تراورس (طرف قرارداد ساخت راه آهن شیراز بندرعباس)، گفت: با توجه به این مسئله پروژه با مسائل اساسی روبرو شد. در این راستا هفته گذشته جلسه ای با نورزاد، معاون وزیر راه و شهرسازی درباره این پروژه جلسه ای برگزار و قرار شد در بحث فاینانس چینی با توجه به سفر لاریجانی رئیس مجلس توافقاتی صورت بگیرد و پروژه های مهم عمرانی در قالب فاینانس خارجی اجرا شوند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به به دنبال تأمین منابع اقتصادی راه آهن شیراز بندرعباس به وسیله فاینانس خارجی هستیم گفت: به دنبال این هستیم که بتوانیم با مشارکت خارجی این پروژه را به خاتمه برسانیم. در حال حاضر شرکت تراورس در این پروژه فعالیت می نماید، اما سرعت کار بسیار کند است.

رضایی با بیان با این سرعت به جایی نمی رسیم، گفت: مگر این که واقعاً بتوانیم سرمایه گذار خارجی پیدا کنیم، اما فعلاً پیشرفت این پروژه بسیار کند و در حد 5 درصد است.

وی با بیان این که قرار بود این راه آهن در مدت 27 ماه ساخته گردد، اظهار کرد: شرکت تراورس برای این پروژه قرارداد بسته بود که به دلیل مسائل به وجود آمده ناشی از اختلاس، به طور کامل پروژه تعطیل شد. پس از آن شرکت تراورس را به گروه دیگری دادند و اعلام شد این راه آهن فقط باید در قالب فاینانس انجام گردد.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: این بدان معنا بود که راه آهن شیراز بندرعباس باید به وسیله مشارکت ساخته می شد و چون شریکی برای آن پیدا نشد سرعت ساخت آن بسیار کند شد.

رضایی در مورد میزان منابع اقتصادی مورد احتیاج برای ساخت راه آهن شیراز بندرعباس نیز گفت: برای اجرای این پروژه احتیاجمند 1500 میلیارد تومان اعتبار هستیم که تاکنون حدود 100 میلیارد تومان در این پروژه تزریق شده است.

وی تأکید کرد: با بودجه های کنونی هیچ امیدی نیست که شاهد حرکتی در پروژه های عمرانی باشیم، مگر این که بتوانیم بحث سرمایه گذاری خارجی و حمایت های بانکی را داشته باشیم. چنانچه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل نیز بتواند فاینانس خارجی را با پروژه های عمرانی همراه کند، می توان به اجرای این پروژه ها امیدوار بود.

منبع: تسنیم
انتشار: 20 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 634

به "ازسرگیری پروژه های عمرانی با فاینانس چین، پیشرفت 5درصدی راه آهن شیراز بندرعباس پس از 28 ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ازسرگیری پروژه های عمرانی با فاینانس چین، پیشرفت 5درصدی راه آهن شیراز بندرعباس پس از 28 ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید