اثر تغذیه بر سلامت دندان های دانش آموزان

به گزارش تور گرجستان ارزان، یکی از معیارهای اصلی برای سنجش سلامت افراد یک جامعه، سلامت دهان و دندان آنها است. نوع تغذیه و رژیم غذایی نقش مهمی در پیشگیری از پوسیدگی دندان دارد. غذاهای مصرفی در طول دوره تشکیل دندان های دایمی می تواند مقاومت و حساسیت دندان را در مقابل تخریب اسیدی تغییر دهد. عوامل تغذیه ای، نوع تغذیه (غذای مصرفی)، بافت

اثر تغذیه بر سلامت دندان های دانش آموزان

اثر تغذیه بر سلامت دندان های دانش آموزان

یکی از معیارهای اصلی برای سنجش سلامت افراد یک جامعه، سلامت دهان و دندان آنها است. نوع تغذیه و رژیم غذایی نقش مهمی در پیشگیری از پوسیدگی دندان دارد. غذاهای مصرفی در طول دوره تشکیل دندان های دایمی می تواند مقاومت و حساسیت دندان را در مقابل تخریب اسیدی تغییر دهد. عوامل تغذیه ای، نوع تغذیه (غذای مصرفی)، بافت و شکل فیزیکی مواد غذایی، دفعات و نحوه مصرف، زمان پاک شدن دندان ها از غذاهایی که موجب پوسیدگی می شوند، همگی در تخریب اسیدی دندان موثرند. تحقیقات نشان می دهد که پوسیدگی دندان در بچه هایی که از شیرینی ها به خصوص در میان وعده های غذایی بیشتر استفاده می کردند، بیشتر است. اغلب باکتری های موجود در دهان، از قندهای موجود در مواد غذایی تغذیه نموده و آنها را تبدیل به اسید می نمایند. این اسید مینای دندان را می ساید و به این ترتیب اولین مرحله پوسیدگی آغاز می گردد، چربی ها و پروتئین ها (ماند ماهی و پنیر، مغز دانه ها) نه تنها موجب پوسیدگی دندان نمی شوند بلکه خاصیت محافظتی هم دارند. فلوئور، فسفات، ویتامین B هم همین نقش را دارند. نشاسته ها در صورتی که همراه با قند مصرف شوند. برای مثال به صورت نان های شیرین ایجاد پوسیدگی می نمایند. اهمیت ایجاد پوسیدگی قندها در میزان مصرف آن نیست، بلکه به مدت زمانی که با دندان در تماس هستند، بستگی دارد. قند میوه ها به صورت فروکتوز و گلوکز بوده و خاصیت پوسیدگی زایی دارد ولی اگر به صورت رقیق شده مصرف گردد و مدت زمان کمتری روی سطح دندان باقی بماند، نقش کمی در ایجاد پوسیدگی خواهد داشت. البته میوه ها دارای فیبر غذایی بوده و موجب استحکام لثه ها و افزایش بزاق دهان هم می شوند.

به نظر می رسد که غذاهای میان وعده ای بیش از مصرف غذا در وعده های اصلی، دندان ها را در معرض مواد پوسیدگی زا قرار می دهد. زیرا غذاهای میان وعده ای شیرین، دفعات مجاور شدن باکتری ها را در مقابل مواد قندی بیشتر نموده و موجب افزایش فراوری اسید می گردد که در نتیجه احتمال ایجاد پوسیدگی را افزایش می دهد. به طور کلی گروه سنی 12 ساله، از نظر دندان آسیب پذیر هستند زیرا در این سن دندان های دایمی تازه روییده و حساس تر هستند. بنابراین اگر والدین و مسوولان مدارس در خصوص تغذیه صحیح و مواد پوسیدگی زا آگاهی کافی نداشته باشند و به عادات غلط غذاهای میان وعده ای و رعایت نکردن بهداشت ادامه دهند، تعداد موارد پوسیدگی دندان و هزینه های سنگین دندانپزشکی افزایش پیدا خواهد نمود. تصحیح عادات غذایی به خصوص در میان وعده ها مهم ترین عامل پیشگیری از پوسیدگی دندان است، از بعد تغذیه ای برای نیل به این هدف رعایت نکات ذیل لازم است: استفاده از غذاهایی مانند پنیر، نان، میوه ها، سبزی ها در میان وعده و استفاده از غذاهایی که نقش محافظتی دارند. بعد از مصرف غذاهای کربوهیدراته قابل تخمیر، در میان وعده ها مانند مغز دانه ها. بنابراین برای تغییر و اصلاح عادات غذایی میان وعده ای، باید آموزش های مناسب و کافی برای دانش آموزان و والدین آنها به وسیله افراد متخصص و یا آموزش دیده ارایه گردد. این نکته لازم است که اهمیت تغذیه صحیح، در کنار رعایت بهداشت دهان و دندان معنی پیدا می نماید.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 2098

به "اثر تغذیه بر سلامت دندان های دانش آموزان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثر تغذیه بر سلامت دندان های دانش آموزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید