یک کشف هیجان انگیز دیگر از جیمز وب ، آیا این سیاره قابل سکونت است؟

به گزارش تور گرجستان ارزان، تلسکوپ فضایی جیمزوب، احتمالا در جو یک سیاره سنگی پیروز به کشف بخار آب شده است.

یک کشف هیجان انگیز دیگر از جیمز وب ، آیا این سیاره قابل سکونت است؟

به گزارش خبرنگاران و به نقل از نیواطلس، تلسکوپ فضایی جیمزوب در نزدیکی یک سیاره در منظومه ای دیگر، بخار آب شناسایی نموده و این می تواند اولین نشانه وجود جو برای یک سیاره سنگی فراخورشیدی باشد. اگر چنین فرضی درست باشد، کشف مهمی رخ داده است.

این که آیا حیات در سیارات دیگر وجود دارد یا خیر، یکی از مهم ترین سوالات علمی تمام دوران است، و جیمزوب ممکن است تجهیزاتی برای پاسخ به آن داشته باشد. چشم های مادون قرمز قدرتمند تلسکوپ می تواند ترکیب اتمسفر دنیا های دور را تجزیه و تحلیل کند، و در پی عناصر خاصی باشد که برای زندگی مفید هستند یا موارد دیگری که حتی ممکن است شواهد مستقیمی از وجود حیات باشند.

بخار آب یکی از مولفه های کلیدی برای سکونت پذیری است. اگرچه جیمزوب قبلا آن را در اتمسفر سیارات فراخورشیدی شناسایی نموده است، اما این اتفاق فقط در اطراف غول های متشکل از گاز شبیه به مشتری افتاده و این بار، بخار آب در اتمسفر یک سیاره فراخورشیدی سنگی شبیه به زمین شناسایی شده است.

سیاره مورد بحث که در فاصله 26 سال نوری از ما قرار گرفته است و به نام GJ 486 b شناخته می گردد، یک ابرزمین است که حدود سه برابر بزرگتر از سیاره ما است. اما قبل از اینکه چمدان های خود را ببندید، خوب است به خاطر داشته باشید که گرانش در آنجا قوی تر خواهد بود و این سیاره آنقدر به ستاره میزبان خود نزدیک است که دمای سطح آن حدود 430 درجه سانتیگراد است، و به شکل جزر و مدی قفل است، بنابراین شما مجبورید بین روز یا شب دائمی یکی را انتخاب کنید.

ممکن است امکان سکونت در این سیاره وجود نداشته باشد، اما تشخیص بخار آب در اتمسفر GJ 486 b هنوز هم مهم است. نه تنها این اولین ردیابی مستقیم اتمسفر در اطراف یک سیاره فراخورشیدی سنگی است، بلکه نشان می دهد که این دنیا های بسیار داغ با وجود تشعشعات انفجاری ستاره های میزبان خود، می توانند جو خود را حفظ نمایند. این امر به خودی خود پیامدهای مهمی برای سایر سیارات بالقوه قابل سکونت خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

  • شیوه جالب ناسا برای زنده نگه داشتن این کاوشگر حیرت انگیز | مرگ وویجر 2 به تعویق افتاد

اگرچه برای مشاهده نشانه های بخار آب، اما و اگرهایی وجود دارد، اما خوشبختانه جیمزوب راه هایی برای آنالیز صحت و سقم مشاهده خود دارد. جیمزوب می تواند سیاره را در طول موج های مادون قرمز کوتاه تر مطالعه کند تا محل دقیق سیگنال های دریافتی را دقیق تر آنالیز کند و دریابد که آیا این سیاره جو دارد یا خیر.

این تحقیق قرار است در The Astrophysical Journal Letters منتشر گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1402 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 2533

به "یک کشف هیجان انگیز دیگر از جیمز وب ، آیا این سیاره قابل سکونت است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک کشف هیجان انگیز دیگر از جیمز وب ، آیا این سیاره قابل سکونت است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید