گزارش، سپر بهار اصرار ترکیه بر تناقض و تنش

به گزارش تور گرجستان ارزان، مقامات دولت ترکیه٬ بدون آن که کوچک ترین سند و توجیه مبتنی بر حقوق بین الملل ارائه دهند٬ سوریه را به انجام حملات گسترده تهدید می کنند.

گزارش، سپر بهار اصرار ترکیه بر تناقض و تنش

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران٬ پس از آن که در روز جمعه گذشته٬ خبر کشته شدن 34 تن از نظامیان ترکیه در ادلب منتشر شد٬ به یک باره نه تنها بین ترکیه و سوریه٬ بلکه در خط ارتباط ترکیه و روسیه نیز تنش بالا گرفت و یکی از بدیهی ترین پیامدها٬ این بود که مسکو و آنکارا از هم فاصله بگیرند.

اما واقعیت این است که ظرف 3 سال گذشته٬ دستگاه دیپلماسی در هر دو کشور ترکیه و روسیه٬ برای تقویت و تعمیق روابط٬ زحمات بسیاری کشیده اند و اراده هر دو سو بر حفظ رابطه است و نه توقف و گسست.

اهمیت دیدار اردوغان و پوتین

48 ساعت قبل از کشته شدن 34 نظامی ترکیه در ادلب٬ به خاطر اصرار اردوغان مبنی بر حمایت از معارضین سوری در سراقب و اطراف آن٬ کرملین به شکل مودبانه به مقامات آنکارا اطلاع داده بود که دیدار برنامه ریزی شده اردوغان و پوتین لغو شده است و پوتین برنامه های دیگری دارد. با این حال٬ اشتراک منافع٬ کاری کرد که یک تماس تلفنی بین پوتین و اردوغان برقرار شود تا تنش فروکش کند.

حالا و در شرایطی که کمتر از 72 ساعت به زمان دیدار اردوغان و پوتین مانده است٬ آنکارا در اقدامی عجیب٬ سوریه را با تهدیدات یک جنگ تمام عیار روبرو کرده است و مقامات دولت ترکیه٬ بدون آن که کوچک ترین سند و توجیه مبتنی بر قواعد حقوق بین الملل ارائه دهند٬ سوریه را به انجام حملات گسترده تهدید می کنند.

اردوغان می خواهد با دست پر به مسکو برود!

دیروز وزارت دفاع ترکیه اظهار داشت که دو فروند هواپیمای بمب افکن سوخو نیروی هوایی سوریه٬ با اصابت موشک جنگنده های ترکیه سرنگون شده اند.

رسانه های منطقه نیز از این موضوع خبر دادند که خلبانان هر دو هواپیما توانسته اند به موقع جان خود را نجات داده و به یگان های ارتش سوریه برسند. اما میزان خسارات سوریه بر اثر حملات ارتش ترکیه٬ به این دو فروند هواپیما محدود نشد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه با افتخار اظهار داشت که تا به امروز بیش از 2 هزار نفر از نیروهای تحت امر بشار اسد٬ قربانی شده اند. همچنین وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده که بیش از بیست فروند هواپیمای بدون سرنشین ترکیه٬ راکت هایی به سمت قرارگاه ها٬ تانک ها٬ نفربرها و ادوات نظامی و ستون های نظامی در حال حرکت ترکیه پرتاب کرده اند.

در بیان اهمیت آمارهای اعلام شده از سوی ترکیه٬ باید گفت: تیم سیاسی - دفاعی اردوغان بر این باور است که او باید با دست پر به مسکو برود! به عبارتی آنها می خواهند کاری کنند که اردوغان در پای میز مذاکره و چانه زنی با ولادیمیر پوتین٬ کارت های متعددی برای ادامه تهدید و امتیازگیری٬ در اختیار داشته باشد.

در چنین شرایطی باید پرسید: آیا پوتین حاضر خواهد شد به خاطر تعدد و اهمیت کارت ها٬ امتیاز خاصی به اردوغان بدهد؟ پاسخ به این پرسش٬ ارتباط مستقیمی با شرایط ایجاد شده بر روی ارض واقع ندارد و حتی اگر تلفات ارتش سوریه چند برابر شود٬ دستاورد اردوغان٬ نمی تواند در قد و قواره انصراف روسیه و سوریه از فتح ادلب باشد.

واقعیت این است که سناریوی فرضی تیم اردوغان٬ سناریویی دال بر واقع بینی سیاسی و نظامی نیست. چرا که ممکن است به خاطر فشارهای ترکیه٬ برای مدتی محدود٬ پیشروی به سوی ادلب متوقف شود اما در هر حال٬ دیر یا زود تمام مهلت ها و فرصت ها به انتها می رسند و این ترکیه است که باید تکلیف خود را با ادلب روشن کند و از دیگران انتظار سکون و تعلل نداشته باشد.

از درخت دوستی حافظ شیرازی تا سپر بهار

اردوغان اهل ادبیات است و همیشه در سخنرانی های میدانی خود٬ یک یا چند بیت شعر هم می خواند. او حتی در اجلاس سه جانبه با پوتین و روحانی در تهران و استانبول نیز از حافظ شیرازی مدد گرفت و گفت: درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد!

اردوغان٬ قبلاً از شعرای عرفانی و غنایی تاریخ ادبیات ترکیه مثال می آورد اما از کودتای نافرجام به بعد٬ سراغ شعرای حماسی و ملی گرا رفته و حتی برای عملیات های نظامی ارتش تحت امر خود٬ اسامی و عناوین شاعرانه پیدا می کند.

اردوغان سه عملیات پیشین ارتش ترکیه در سوریه را به ترتیب٬ سپر فرات٬ شاخه زیتون و چشمه صلح نام نهاده و حالا هم برای وصف عملیات مداخله گرانه در ادلب٬ نام نامانوس سپر بهار را برگزیده است.

مشخص نیست کشته شدن سربازان جوان ترکیه ای در ادلب و همچنین کشته شدن سربازان کشور همسایه ای که در سالیان اخیر با ترور و ویرانی و ناامنی دست و پنجه نرم کرده٬ چه ارتباطی با ربیع و بهار دارد.

آیا سپر بهار یک عملیات گسترده و طولانی خواهد بود؟

دلایل بسیاری وجود دارد که تبدیل عملیات به اصطلاح سپر بهار به یک جنگ طولانی و فرساینده را به چالش بکشد.

یکی از مهم ترین این دلایل٬ همان چیزی است که در بیانیه مرکز مستشاری ایران در ادلب به آن اشاره شده است. فرماندهان این مرکز اعلام کرده اند که نظامیان ترکیه ای به راحتی در تیررس بوده اند اما به منظور پرهیز از جنگ و درگیری٬ عملیات آتش بار صورت نگرفته است.

در شرایط فعلی٬ حتی اگر روسیه بخواهد به دلایلی که به منافع مسکو ربط دارد٬ در برابر ترکیه سکوت کند٬ چنین چیزی نمی تواند به معنی هموار بودن راه ارتش ترکیه برای تداوم حملات در ادلب باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1149

به "گزارش، سپر بهار اصرار ترکیه بر تناقض و تنش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، سپر بهار اصرار ترکیه بر تناقض و تنش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید