چرا تب خال می زنیم؟

به گزارش تور گرجستان ارزان، تب خال عبارت است از یک عفونت ویروسی مسری و شایع که بوسیله ویروس هرپس سیمپلکس رخ می دهد، تب خال گاهی با زرد زخم اشتباه گرفته می گردد. دراین بیماری، معمولا لبها، لثه ها و ناحیه دهان، ندرتا قرنیه و گاهی ناحیه تناسلی گرفتار می شوند.

چرا تب خال می زنیم؟

چرا تب خال می زنیم؟

تب خال عبارت است از یک عفونت ویروسی مسری و شایع که بوسیله ویروس هرپس سیمپلکس رخ می دهد، تب خال گاهی با زرد زخم اشتباه گرفته می گردد. دراین بیماری، معمولا لبها، لثه ها و ناحیه دهان، ندرتا قرنیه و گاهی ناحیه تناسلی گرفتار می شوند.

عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به تب خال عبارتند از: تب، آنفلوآنزا، سرماخوردگی، فشارهای روحی و روانی، صدمات به لب یا جراحی های روی نواحی دهان و لب، قاعدگی، سوء تغذیه، مراجعه به دندانپزشکی که معمولا دهان حین انجام کار بیش از حد معمول باز می گردد و قرارگرفتن درمعرض نور خورشید که فرد را مستعد بروز تب خال می نماید.

علائم بیماری

پیدایش تاول های بسیار کوچک و دردناک معمولا در اطراف دهان از علائم این بیماری است. این تاول ها گروهی ظاهر می شوند و در اطراف هرکدام یک حلقه قرمز وجود دارد. داخل این تاول ها مایع وجود دارد اما پس از مدتی تاول ها خشک شده و ناپدید می شوند. اگر چشم هم دچار عفونت گردد، علایمی چون درد و قرمزی چشم، احساس این که درچشم چیزی وجود دارد، حساسیت به نور و اشک ریزش بروز می نمایند.

بهبود خود به خودی در عرض چند روز تا یک هفته و گاهی بیشتر اتفاق می افتد عود تب خال امری معمول است. ویروس برای تمام عمر در بدن باقی می ماند اما معمولا درحالت خفته است.

راه های درمان

¤ مایعات خنک بنوشید یا بستنی یخی بجوید تا ناراحتی کمتر گردد.

¤ در 24 ساعت اول پس از ظاهر شدن ضایعات پوستی، یک تکه یخ را تا حدود یک ساعت روی محل قرار دهید. این کار ممکن است باعث تسریع بهبودی گردد.

¤ به هیچ وجه چشم دچار عفونت هرپسی را نمالید.

¤ برای پیشگیری از عود مجدد بیماری، زمانی که قرار است مدت زیادی را در بیرون از خانه بگذرانید، روی لب های خود پماد اکسید روی یا کرم ضدآفتاب بمالید.

¤ استفاده از کرم ضدویروس آسیکلوویر و قراردادن لایه نازکی از آن با استفاده ازگوش پاک کن بر روی تب خال هر 6 ساعت در بهبود آن موثر است.

¤ دستکاری نکردن ضایعات یکی از راه های درمان بیماری است.

¤ از خود درمانی چشم دچار عفونت با ویروس هرپس اجتناب کنید.

¤ دراین حالت مسواکی نو برای شستشوی دندان ها انتخاب کنید و بعداز بهبود بیماری حتما آن را دور بیندازید.

¤ مصرف لبنیات و سیب زمینی به دلیل دارا بودن لیزین باید افزایش یابد و از خوردن شکلات، کاکائو، غلات، بادام زمینی و ژله خودداری کنید.

¤ در نهایت ورزش، تمدد اعصاب و دورکردن افکار منفی و کاهش فشارعصبی و استرس در درمان و پیشگیری از تب خال موثرند.

برای کاهش درد تب خال چه باید کرد؟

برای درد ناشی از تب خال مسکن هایی مثل آسپیرین و استامینوفن مناسب هستند. کمپرس با سرم نمکی (یک قاشق چایخوری نمک در یک لیوان آب تسکین دهنده است و به پاکیزه نگه داشتن تاول ها یاری می نماید. پزشک داروی آسیکلوویر را به صورت موضعی یا خوراکی تجویز خواهد نمود. این دارو در کاهش شدت علائم در عفونت های اولیه و ثانویه موثر است.

دلیل بوجود آورنده بیماری تب خال: عفونت با ویروس هرپس که به پوست تهاجم می نماید و غالبا پیش از ایجاد عفونت فعال، تا ماه ها یا سال ها در آنجا باقی می ماند ویروس به وسیله تماس فرد به فرد یا تماس با ترشحات بزاقی، چشمی، ادرار یا مدفوع انتقال می یابد. تاول ها و زخم های تب خال تا زمانی که بهبود نیافته باشند مسری هستند، چه در موقع اولین بروز تب خال و چه در بروز مجدد آن.

چگونه پیشگیری کنیم؟

از تماس فیزیکی با افرادی که ضایعات فعال دارند خودداری کنید. به هنگام تب خال، برای جلوگیری از انتقال ویروس، دستان خود را مرتب بشویید. با مالیدن روزانه داروی آسیکلوویر می توان بیماری را درمان کرد.

منبع: روزنامه کیهان

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت : hasantaleb

منبع: راسخون
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 2112

به "چرا تب خال می زنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا تب خال می زنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید