تور ارزان ترکیه: وزیر خارجه ترکیه در بحران سفرا تهدید به استعفا نموده بود

به گزارش تور گرجستان ارزان، وزیر خارجه ترکیه به رئیس جمهور گفته بود که اگر وی بر خواسته خود پافشاری کند، مجبور به استعفا خواهد شد.

تور ارزان ترکیه: وزیر خارجه ترکیه در بحران سفرا تهدید به استعفا نموده بود

بهترین تجربه سفر را با تور ارزان ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دویچه وله ترکی طی گزارشی در مورد بحران دیپلماتیک اتفاق افتاده درباره بیانیه سفرا که طی چند روز گذشته فضای سیاسی ترکیه را ملتهب نموده بود، نوشت: مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه به اردوغان گفته بود که اگر سفرا از سوی آنکارا عنصر نامطلوب اعلام شوند، من نیز ناچار به استعفا از پست وزارت خارجه خواهم بود.

اردوغان نیز در پاسخ گفته بود که کاری نمی گردد کرد.

پس از این موضوع کادر حزب عدالت و توسعه به دلیل نگرانی از به خطر افتادن همکاری های مهم ترکیه در جهان با اردوغان تماس گرفته و خواهان یافتن فرمولی برای حل این مسئله شده بودند. پس از آن، ریاست جمهوری و وزارت خارجه جلسه ای تشکیل داده و در این خصوص مذاکراتی انجام دادند که در آن نشست اعلام شده بود که سفرا قبول نموده اند که در امور داخلی ترکیه دخالت ننمایند.

با وجود اینکه بحران عنصر نامطلوب به سرانجام رسیده اما فرایند مسئله عثمان کاوالا ادامه خواهد داشت و اصل موضوع بحران هنوز به سرانجام نرسیده است.

یاشار یاکیش اولین وزیر خارجه حزب حاکم در این خصوص گفته است که بزرگترین اشتباه از سوی اردوغان صورت گرفت و در اصل ترکیه عقب نشینی کرد. بحران حل شد اما آثار آن باقی می ماند. یکبار دیگر دیدیم که اردوغان دیپلماسی را نمی شناسد.

دوشنبه گذشته سفرای 10 کشور آمریکا، فرانسه، آلمان، دانمارک، نروژ، هلند، سوئد، فنلاند، کانادا و نیوزلند در بیانیه ای مشترک از مقامات ترکیه درخواست کردندکه عثمان کاوالا را آزاد نمایند. آنها در بیانیه مشترک خود عنوان کردند که دستگیری کاوالا روی احترام به دموکراسی سایه می اندازد.

یک روز پس از انتشار این بیانیه، وزارت امور خارجه ترکیه سفرای مذکور را احضار کرد و در ادامه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به وزارت امور خارجه دستور داد که آنها را عنصر نامطلوب اعلام و از ترکیه اخراج کند.

پس از آن، سفرای آمریکا، فرانسه، آلمان، دانمارک، نروژ، هلند، سوئد، فنلاند، کانادا و نیوزلند روز دوشنبه پیغام هایی جداگانه ای منتشر کردند. این 10 سفیر در پیغام هایی جداگانه پایبندی خود به ماده 41 کنوانسیون وین در مورد معاهدات دیپلماتیک را ابراز داشتند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه که دستور اخراج سفرای فوق را صادر نموده بود، ضمن استقبال از این تغییر موضع خاطرنشان کرد: قصد ما این نبود که بحران ایجاد کنیم. ما انتظار داریم که از این پس آنها مطابق اصول رفتار نمایند.

اردوغان در مورد دلیل صدور دستور اخراج سفرای مذکور نیز گفت: وظیفه من به عنوان رئیس جمهور کشور این بود که به آن توهین واکنش نشان دهم.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 2165

به "تور ارزان ترکیه: وزیر خارجه ترکیه در بحران سفرا تهدید به استعفا نموده بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان ترکیه: وزیر خارجه ترکیه در بحران سفرا تهدید به استعفا نموده بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید