نمایش عظمت کهکشان راه شیری با یک مقایسه جالب

به گزارش تور گرجستان ارزان، ایسنا نوشت: دانشمندان چینی دقیق ترین تخمین از جرم کهکشان راه شیری تا به امروز را با استفاده از بزرگترین مجموعه داده تا به امروز محاسبه کردند که بر اساس آن جرمی معادل 1.5 تریلیون خورشید دارد!

نمایش عظمت کهکشان راه شیری با یک مقایسه جالب

گروهی از دانشمندان چینی از داده های رصدخانه گایا(GAIA) متعلق به آژانس فضایی اروپا برای تخمین جرم کهکشان راه شیری استفاده کردند.

طبق محاسبات آنها، جرم کهکشان میزبان ما تقریباً معادل 805 میلیارد خورشید است. اگرچه این مقدار برای پردازش بسیار بزرگ است، اما در واقع به طور قابل توجهی کمتر از تقریبی است که دانشمندان در ایالات متحده در سال 2019 انجام دادند.

تخمین جرم کهکشان راه شیری

مقدار گیری جرم راه شیری با فناوری های کنونی غیرممکن است، اگرچه دانشمندان در سال های اخیر توانسته اند تخمین هایی را با دقت رو به رشدی انجام دهند.

دانشمندان رصدخانه ملی نجوم آموزشگاه علوم چین در مقاله ای که در مجله Astrophysical منتشر شده است، روش پشت تخمین تازه خود را شرح دادند. نویسندگان از مجموعه داده ای بزرگ تر نسبت به گذشته متشکل از 260 هزار ستاره برای این پژوهش استفاده کردند.

بخش بزرگی از این داده ها از رصدخانه گایا بدست آمده است. گایا در سال 2013 از سکوی پرتاب فضایی اروپا واقع در گویان فرانسه پرتاب شد و ماموریت آن ایجاد یک نقشه سه بعدی دقیق از اجرام نجومی در سراسر کهکشان راه شیری است. به این ترتیب، داده های آن به عنوان یک نمونه جامع از بخش های بزرگ کهکشان ما عمل می نماید.

دانشمندان با استفاده از این مجموعه داده انبوه خود، کهکشان راه شیری را آنالیز کردند و انحنای چرخش آن را مقدار گرفتند. انحنای چرخش به سرعت مداری یک جرم نجومی نسبت به فاصله شعاعی آن از مرکز کهکشان اشاره دارد. آنها بعلاوه قصد داشتند ماده تاریک را در محاسبات خود به حساب بیاورند.

این پژوهشگران در یک بیانیه گفتند که این تخمین تازه، دقیق ترین مقدار گیری انحنای چرخش کهکشان راه شیری تا به امروز است.

یک کار بزرگ و دست نیافتنی

گروه دیگری از دانشمندان از موسسه علمی تلسکوپ فضایی(STScI) در بالتیمور مریلند آمریکا در سال 2019 تخمین زدند که کهکشان راه شیری جرمی معادل 1.5 تریلیون جرم خورشید دارد. آنها برای تخمین خود و مقدار گیری حرکت سه بعدی خوشه های ستاره ای کروی از داده های تلسکوپ هابل و رصدخانه گایا استفاده کردند.

یکی از دانشمندان پشت این تخمین، اهمیت تخمین جرم کهکشان راه شیری را در آن موقع شرح داد. رولند وَن دِر مارِل از موسسه علمی تلسکوپ فضایی(STScI) گفت: ما می خواهیم جرم کهکشان راه شیری را دقیق تر بدانیم تا بتوانیم آن را در یک زمینه کیهانی قرار دهیم و آن را با شبیه سازی کهکشان ها در دنیا در حال تکامل مقایسه کنیم، چرا که ندانستن جرم دقیق کهکشان راه شیری برای بسیاری از سوالات کیهان شناسی مشکل ایجاد می نماید.

شایان ذکر است که اگرچه این تازهترین تخمین از بزرگترین مجموعه داده تا به امروز استفاده نموده است، اما ناگفته نماند که 260 هزار ستاره نیز بخش نسبتاً کوچکی از یک کهکشان است، کهکشانی که گمان می رود خانه حداقل 100 میلیارد ستاره با جرم های بسیار متفاوت باشد.

5858