رکود در بازار نوشت افزار؛ دفترهایی که ورق نمی خورد

به گزارش تور گرجستان ارزان، خبرنگاران/کردستان سال جاری هم ماه مهر، رنگ و بوی کرونایی داشت و بازار کساد مداد و پاک کن و دفترهای بی رونق بر بی رمقی هر چه بیشتر ماه مهر افزوده است.

رکود در بازار نوشت افزار؛ دفترهایی که ورق نمی خورد

با تعطیلی مدارس و آنلاین شدن درس و مشق ها در شرایط کرونایی، نوشت افزار از جمله اصناف شکست خورده در بازار به تعداد می رود و فروشندگان این صنف با گلایه از شرایط نا مطاوب بازار از ماندن اجناس در قفس های خود سخن می گویند.

مدیریت غلط،ادامه تحریم ها و بیماری کرونا در دو سال گذشته باعث کوچک شدن سفره مردم و فشار بر بخش ها و بازارهای مختلف شده که قاعدتاً صنف لوازم التحریر هم از این قاعده مستثنی نیست.

یک عضو سابق هیئت مدیره اتحادیه لوازم التحریر وجود اجناس بنجل و تقلبی وارداتی را از بزرگترین مسائل صنف لوازم التحریر دانست.

شیلان ثقتی بیان کرد که بیش از 95 درصد لوازم التحریر بازار چینی هستند.

وی سهم محصولات ایرانی را ناچیز و فراوریات استان را صفر دانست.

این فروشنده درصد تورم درقیمت محصولات صنف خود را نسبت به بهار سال جاری بین 35 تا 40 درصد و نسبت به شهریور سال قبل صد درصد ذکر کرد.

خانم ثقتی با انتقاد از مسئولان گفت: حتی وام اعطایی که به بسیاری از اصناف داده شد،به صنف فروشندگان لوازم التحریر تعلق نگرفت در حالی که صنف ما در طول این پاندمی متحمل خسارات زیادی شد.

وی در سرانجام سخنانش خواستار توجه به سلیقه و علاقه مشتری در فراوری محصولات ساخت داخل شد.

یک فروشنده لوازم التحریر در شهر دهگلان هم از کاهش 50 درصدی فروش نسبت به شهریور سال گذشته اطلاع داد.

صابر قاسمی گفت که قیمت لوازم التحریر نسبت به بهار سال جاری بین 40 تا 45 درصد و نسبت به شهریور گذشته تا صد درصد افزایش یافته است.

این فروشنده لوازم التحریر اضافه کرد: کیفیت لوازم التحریر همزمان با افزایش قیمت ها،کاهش یافته است.

وی،مدیریت نادرست را از بزرگترین مسائل دانست و با گلایه از مسئولان وزارت آموزش و پرورش، گفت که آنها همزمان با شیوع کرونا در سال گذشته فروش کتاب را به مدارس و ادارات آموزش و پرورش واگذار کردند و باعث رکود هرچه بیشتر صنف ما شدند.

قاسمی خواستار اهدای تسهیلات از سوی دولت برای جبران ضررهای مالی صنف نوشت افزار شد.

دست فروشی از بزرگترین عوامل رکود نوشت افزار است

رییس اتحادیه چاپ و نشر شهرستان سنندج بیماری کرونا،مسائل مالی جامعه و به تبع آن بیکاری گسترده،وجود معضلی به نام دستفروشی و عدم حمایت مالی مسئولان را عامل رکورد بازار نوشت افزار دانست.

وی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد که با توجه به نبودن مجتمع های صنعتی در شهر سنندج بیشتر منابع مالی برای حمایت از کسب و کارها در این شهر به وسیله کارمندان دولت و خود اصناف برای همدیگر تأمین می گردد.

شهاب ناصری با بیان اینکه کرونا در دوسال گذشته ضربه بزرگی به فروشندگان لوازم التحریر وارد نموده است، اما ریشه مسائل صنف لوازم التحریر را فراتر از بیماری کرونا دانست.

وی مسائل مالی،بیکاری گسترده جوانان و هجوم آنان به چندین صنف تعیین را باعث اشباع شدن آن کسب و کارها بیان کرد.

ناصری، دست فروشی در هسته مرکزی شهر سنندج را از بزرگترین عوامل رکود این صنف دانست و به مسئولان گفت که نباید به بهانه ایجاد اشتغال برای عده ای،باعث ورشکستگی و بیکاری شاغلین در اصناف مختلف شد.

رییس اتحادیه چاپ، نشر و عکاسان شهرستان سنندج،اقتصاد را همچون یک زنجیر به هم پیوسته دانست که قطع شدن هریک از زنجیرها باعث مشکل در کل چرخه مالی جامعه می گردد.

وی گفت: تا به امروز نامه نگاری های متعددی برای برچیدن دستفروشان اجرا شده اما متأسفانه اقدام عملی مؤثری انجام نشده است.ش

ناصری اسم کرد: با پیگیری صورت گرفته و دستور استانداری کردستان، کلیه ادارات استان موظف شدند که نیازهای کاغذی و نوشت افزاری خود را فقط از فروشندگان استانی تأمین نمایند ولی این قانون عملا در بسیاری از ادارات انجام نمی گردد.

وی شرایط بقیه اصناف مربوط به اتحادیه چاپ،نشر و عکاسان را هم نامطلوب دانست.

20مغازه لوازم التحریر پروانه کسب خود را باطل نموده اند

جمشید آفاقی مسئول روابط عمومی اتحادیه با بیان اینکه در حال حاضر 115 عدد مغازه لوازم التحریر در سطح شهر وجود دارد،بیان کرد که از ابتدای سال 1399 تا به امروز 20 مغازه،پروانه کسب خود را باطل نموده اند.

آفاقی اضافه کرد که تعداد زیادی از مغازه های لوازم التحریر هم به دلیل نداشتن مشتری بسته هستند ولی پروانه کسب خود را باطل ننموده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 مهر 1400 بروزرسانی: 5 مهر 1400 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 2103

به "رکود در بازار نوشت افزار؛ دفترهایی که ورق نمی خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رکود در بازار نوشت افزار؛ دفترهایی که ورق نمی خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید