درآمدی به فهم عقل گرایی؛ کمکی به فهم جنبش های فکری مدرن

به گزارش تور گرجستان ارزان، به گزارش خبرنگاران، کتاب حاضر ترجمه یکی از آثار مجموعه فهم جنبش های فکری مدرن، است. از این مجموعه چند مجلد به فارسی برگردان شده و غرض از آن آشنایی مخاطبان ناآشنا به مسائل فلسفی با جنبش های فکری مدرن است. نویسنده این کتاب چارلی هیومن، استاد دانشگاه ایالتی پوتا و مترجم آن ایمان عباس نژاد است که نشر طه این کتاب را با قیمت 45000 تومان در 250 صفحه منتشر نموده است.

درآمدی به فهم عقل گرایی؛ کمکی به فهم جنبش های فکری مدرن

سه فیلسوف بزرگ دوران سازی که در جنبش عقل گرایی شرکت دارند. دکارت، اسپینوزا، لایب نیتس - چشم اندازهای مبتکرانه و بی نظیری در مورد دنیا گگرددند. با این حال، آثار آن ها چنان سخت است که خوانندگان خود را حین مطالعه آن در مخمصه می یابند. درآمدی به فهم عقل گرایی هدایت است برای هر کس که می خواهد برای نخستین بار این اندیشمندان را مطالعه کند.

درآمدی به فهم عقل گرایی قفل نظام متافیزیکی سخت آن ها را می گشاید، نظامی که شگفت انگیز، قانع کننده و گه گاهی عجیب نیز هست. کتاب حاضر بعلاوه مواضع بحث انگیز آن ها را در باب مسائل اخلاقی، سیاسی و دینی تبیین می نماید. این تحقیق با بحثی درباره نگرش ها و مضامین کلی مشترک بین این سه فیلسوف شروع می گردد، و با تحلیل میراثی که برای سایر فلاسفه بر جای گذاشته اند به انجام می رسد.

مترجم این کتاب در بخش مقدمه مترجم نوشته است: سه تن از فیلسوفان شاخص جنبش عقل گرایی را برگزیده تا ضمن ارائه شرحی مختصر و روان از فلسفه - آنها، سرشت جنبش عقل گرایی را تبیین کند. نویسنده بر آن است که دوگانه رایج عقل گرایی/تجربه گرایی عمیقا ناصواب است و حد و مرز قاطعی میان این دو جنبش وجود ندارد. با این حال می کوشد وجه مشترک فیلسوفان معروف به عقل گرا را تبیین کند و از اختلافات مهم آنها در اخلاق، سیاست و الهیات پرده بردارد. خواننده با مطالعه این کتاب با سه فیلسوف مهم عصر مدرن (دکارت، اسپینوزا، لایب نیتس) آشنا می گردد و فهم جامع و در عین حال مختصری از همه حوزه های اندیشگی آنها (متافیزیک، معرفت شناسی، اخلاق، سیاست و الهیات) به دست می آورد.

بعلاوه در بخش مقدمه مولف می خوانیم: راسیونالیسم، عقل گرایی مانند سوسیالیسم و امپرسیونیسم اصطلاحی بسیار کلی است. به طور کلی، عقل گرایی می گوید ساختمان درونی دنیا و فکر انسان همانندند. عقل - ratio در واژه rationalism - هم هر چیزی را که می تواند وجود داشته باشد شرح می دهد و هم چیزهایی را که می توان درباره آنها اندیشید. اگر این دیدگاه درست باشد، چند نتیجه جالب در پی خواهد داشت: 1. باید گفت اگر چیزی تصور پذیر است، حقیقتا ممکن نیز هست، و به همین صورت اگر نتوان آن را تصور کرد، ممکن هم نخواهد بود. 2. هیچ چیز در دنیا (لااقل على الأصول) فراتر از دایره شناخت ما نیست. 3. وقتی فکر انسان بین دو تصور رابطه ای منطقی بیابد، دنیا نیز باید همان رابطه را بین چیزهای مرتبط با آن دو تصور نشان دهد. به طور خلاصه، عقل گرایی می گوید فکر انسان در درون خود کلید فهم واقعیت غایی را دارد. برای دست یافتن به عمیق ترین شناخت از واقعیت، توجه و نگاه به درون کفایت می نماید.

فصل اول کتاب تحت عنوان دنیا دوگانه دکارت و فصل دوم اخلاقیات و رساله انفعالات نفس دکارت را شرح می دهد. بعلاوه فصل سوم درباره جوهر واحد اسپینوزا و فصل چهارم به موضوع اخلاق، سیاست و دین اسپینوزا می پردازد. در فصل پنجم دنیا مونادهای لایب نیتس و در فصل ششم عدالت و آزادی لایب نیتس به بحث گذاشته شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 10 آذر 1400 بروزرسانی: 10 آذر 1400 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 2172

به "درآمدی به فهم عقل گرایی؛ کمکی به فهم جنبش های فکری مدرن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درآمدی به فهم عقل گرایی؛ کمکی به فهم جنبش های فکری مدرن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید