دست نوشته های قرون وسطایی که پاره شده بودند و در پیکره کتاب های دیگر برای صحافی پنهان بودند با فناوری تازه دوباره زبان باز می نمایند!

به گزارش تور گرجستان ارزان، لیلیان هلمن، نمایشنامه نویس، در پنتیمنتو، جلد دوم خاطراتش، نوشته: رنگ قدیمی روی بوم، با بالا رفتن عمرش، گاهی شفاف می گردد. وقتی این اتفاق می افتد، در بعضی عکس ها می توان خطوط اصلی را دید: درختی از میان لباس زنانه خودنمایی می نماید، کودکی راه را برای سگ باز می نماید، یک قایق بزرگ دیگر در دریای آزاد نیست.

دست نوشته های قرون وسطایی که پاره شده بودند و در پیکره کتاب های دیگر برای صحافی پنهان بودند با فناوری تازه دوباره زبان باز می نمایند!

هفت سال پیش، اتفاقی مشابه با هزاران کتاب قدیمی، مربوط به قرن 15 تا 19 آغاز شد. با این حال، خود سن این مجلدات را مجبور به افشای اسرار خود نکرد… حداقل نه مستقیم.

این کار با طیف سنجی فلورسانس پرتو ایکس ماکرو (MA-XRF) و کوشش اریک کواکل، مورخ کتابی ممکن شد که این نظریه را عنوان نمود که این فناوری ممکن است تکه های نسخه های خطی قرون وسطایی را که در صحافی های نوتر پنهان شده اند، آشکار کند، همانطور که قبلاً لایه های پنهان رنگ را روی بوم های استاد قدیمیآشکار نموده بود.

این کتابخانه پنهان عجیب چگونه به وجود آمد؟

هنگامی که دست نوشته ها با دست کپی می شدند، کتاب ها اشیای بسیار ارزشمندی بودند، اما همانطور که کواکل در وبلاگ کتاب های قرون وسطی خود اشاره می نماید، بعد پیدایش صنعت چاپ، هزاران و هزاران نسخه خطی قرون وسطی پاره شدند، تکه تکه شدند، جوشانده شدند، سوزانده شدند. صفحات آن ها به عنوان کاغذ توالت، سفت نماینده لباس ها، نشانک ها، و پشتیبانی صحافی برای کتاب های چاپی فشرده شد.

این عمل به قدری رایج بود که صحافی های نزدیک به 150 کتاب چاپ شده اولیه در کتابخانه حقوقی ییل حاوی قطعاتی از نسخه های خطی قرون وسطی است.

ممکن است تصور گردد که این کتاب ها ممکن است از نظر ادبی ارزش بالایی نداشته باشند، اما از نظر کواکل آن ها مسافران زمان، سرگردان در جعبه های چرمی با داستان های بزرگ و مهم برای گفتن هستند.

در واقع، با توجه به اینکه متون کلاسیک و قرون وسطی غالباً فقط به صورت تکه تکه به دست ما می رسند، داستان های زیادی ناگفته به جای مانده اند.

حداقل اش این است که یک قطعه کتاب به شما می گوید که یک متن خاص در یک مکان خاص در زمان خاصی در دسترس بوده است. پس از قرن ها آنها از تاریکی به در آمده اند.

چند خط از یک کتاب اغلب برای شناسایی آن و بعلاوه مکان و زمان کلی ایجاد آن کافی است.

بعضی صحافان برش هایی به کتاب های قدیمی زده اند که ستون های متن چپ و راست رو به دو قسمت نموده و هر قسمت به جایی رفته! گویی می دانند چگونه محققان آینده را به برترین نحو ناامید نمایند. تشخیص اینکه این نقل قول های نافرجام از چه آثاری می آیند می تواند یک کابوس باشد. د

قبل از آزمایش های فناوری پیشرفته کواکل در دانشگاه لیدن، محققان مدرن مجبور بودند خود را به تصادفات محدود نمایند، مانند زمانی که مثلاً ستون فقرات یک کتاب قدیمی ترک می خورد و محتویات درون آن را آشکار می نماید.

به نظر می رسد طیف سنجی فلورسانس اشعه ایکس ماکرو برای تشخیص آهن، مس و روی جوهر های قرون وسطایی در زیر لایه ای از کاغذ یا پوسته توانا باشد..

فراوری یک اسکن خوانا از آنچه در زیر ستون فقرات یک جلد نهفته است، می تواند به 24 ساعت زمان احتیاج داشته باشد، و پیشنهادی پرهزینه و زمان بر است.

با وجود هزاران مورد از این صحافی که در مجموعه هایی به بزرگی کتابخانه بریتانیا و Bodleian آکسفورد ، بابد در انتظار کشف های نو ماند.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 18 آبان 1401 بروزرسانی: 18 آبان 1401 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 2457

به "دست نوشته های قرون وسطایی که پاره شده بودند و در پیکره کتاب های دیگر برای صحافی پنهان بودند با فناوری تازه دوباره زبان باز می نمایند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دست نوشته های قرون وسطایی که پاره شده بودند و در پیکره کتاب های دیگر برای صحافی پنهان بودند با فناوری تازه دوباره زبان باز می نمایند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید